اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

گردش ویروس کرونای جهش‌یافته در کشور/۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونای چینی وارد کشور می‌شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از واردات 250 هزار دوز واکسن کرونا از چین خبر داد.

گردش ویروس کرونای جهش‌یافته در کشور/۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونای چینی وارد کشور می‌شود

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جزئیات جلسه ستاد کرونا اظهار داشت: این جلسه با ریاست رئیس‌جمهور محترم برگزار و مباحث مختلفی از قبیل وضعیت شیوع بیماری در سطح دنیا بررسی شد.

وی گفت: وضعیت شیوع بیماری مناسب نیست و در سطح دنیا ۱۱۴ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌آند و دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست دادند، به طوری که کشور آمریکا با ۱۲۰ هزار فوتی وضعیت نامناسبی دارد. همچنین میزان وضعیت مرگ و میر بیماری در انگلیس نامناسب است، محدودیت های شدیدی در ایتالیا فرانسه و انگلیس در حال اجراست و این ویروس جهش یافته که از انگلیس آغاز شده همه اروپا را درگیر کرده و جایگزین ویروس چینی شده است.

وی عنوان کرد: سیستم سلامت انگلیس و آلمان سیستم سلامت قوی هستند اما در مقابل این ویروس به زانو درآمده اند. در سطح کشور ما وضعیت روند بیماری وضعیت باثباتی است اما استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری از استان هایی هستند که بیماری در آنها افزایش یافته است. به ویژه در استان خوزستان که ویروس جهش یافته انگلیسی در اهواز-آبادان گردش بسیار بالایی دارد و منجر به این شده است که تعداد زیادی از بیماران بستری شوند.

رییسی افزود: اگر چه اقدامات خوبی در استان خوزستان آغاز شده و میزان رعایت پروتکل ها در دزفول و شادگان بهتر از قبل شده است و به نظر می‌رسد روند افزایش بیماری تا حدودی کنترل شود اما تا وضعیت مطلوب بسیار فاصله داریم.

وی ادامه داد: در استان خوزستان روزانه بیش از ۱۲۰۰۰ تست کرونا انجام می‌شود و میزان تست‌ها در کشور به بالای ۱۰۰هزار تست در روز رسیده است که می تواند به تشخیص بیماری کمک کند. در حال حاضر در استان خوزستان ۱۱ شهر قرمز داریم اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوش، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند که امیدوارم با رعایت و افزایش پروتکل‌ها از وضعیت قرمز خارج شوند، ۳۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۹۵۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسیناسیون سالمندان از روز پنج شنبه آغاز شد و در این دوره جدید واکسیناسیون خانه سالمندان و افراد مقیم در خانه سالمندان واکسینه خواهند شد توضیح داد: افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی واکسینه خواهند شد. همچنین جانبازان شیمیایی تنفسی بالای ۵۰ درصد نیز واکسینه می‌شوند. افرادی که در آرامستان‌ها فعال هستند واکسینه می‌شوند و باقیمانده افرادی که در آی‌سی‌یو فعال هستند نیز واکسینه خواهند شد.

وی گفت: آزمایشگاههای کووید۱۹، بخش های بستری و مراکز نمونه‌گیری و مراکز منتخب کوووید در مراکز بهداشت اورژانس‌های بیمارستانی نیز در این فاز واکسینه می‌شوند.

رییسی گفت: امروز ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چینی وارد کشور می‌شود و در آینده نزدیک از کشور هندوستان نیز واکسن وارد خواهیم کرد. همچنین از سبد خرید کواکس امروز یا فردا مشخص می‌شود 4.2 میلیون دوز واکسن چه زمانی وارد کشور خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم واکسناسیون همه گروه پرخطر را که یک میلیون و سیصد هزار نفر هستند تا پایان سال آغاز کنیم و تا فروردین واکسیناسیون این گروه به اتمام برسد و بقیه واکسیناسیون بر اساس سند ملی واکسیناسیون به تدریج انجام می شود.

وی تاکید کرد: از مردم تقاضا می شود چند هفته باقی مانده به عید نوروز به شدت پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانید ایام نوروز آرامی را پشت سر بگذاریم. ماهیت ویروس به گونه ای است که قابل پیش‌بینی نیست و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، بیماری می‌تواند یک شهر، استان، یا یک کشور را فرا بگیرد به دلیل اینکه ویروس انگلیسی قدرت سرایت بسیار بالایی دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در ارتباط با کنترل مرزها قرار شد جمعیت هلال احمر به کمک بیاید تا مراقبت بهتر انجام شود. در حال حاضر مرزهای غربی کشور بسته شده است و کنترل مرزها شدیدتر شده است. امیدوارم مرزهای هوایی زمینی و آبی بیشتر کنترل شود اگرچه ویروس انگلیسی در کشور گردش پیدا کرده اما باید از انتشار بیشتر آن جلوگیری کنیم و یکی از راه‌های آن شناسایی بیماران جدیدو قرنطینه آنهاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول