اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مقابله با کرونا چگونه! فرهنگ‌سازی رسانه یا اشتباهات مدیریتی

ابلاغیه وزارت کشور و استانداری مازندران درباره عدم پوشش برنامه‌های که پروتکل بهداشتی در آن رعایت نمی‌شود از سوی رسانه‌ها این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا خود دولت اول از همه نباید پیش گام باشد؟

مقابله با کرونا چگونه! فرهنگ‌سازی رسانه یا اشتباهات مدیریتی

به گزارش خبرگزاری فارس مازندران، در روزهای کرونایی خبرنگاران و اصحاب رسانه همواره و با وجود برخی ناملایمتی‌ها پای کار بودند، روز پنجشنبه هفتم اسفند ماه همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه بیمارستان شهید فکوری در جویبار، عکاسان خبری استان به‌دلیل لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مراسم به بیرون هدایت شدند، در پی آن نامه‌ای از عباس زارع مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد مبنی بر عدم پوشش مراسم‌ها و جلسات در این روزها به‌دلیل شیوع کرونا ویروس نظرمان را جلب کرد.

 تقریبا بیش از یک‌سال است با ورود کرونا به کشور ما و شیوع آن در بین مناطق مختلف کشور از جمله استان مازندران، از نظر اجتماعی و اقتصادی مردم دچار مشکلات زیادی بوده که سومدیریت دولت در مهار تورم افسار گسیخته را تا حدودی تحت الشعاع خود قرار داده است، همانند کسانی که همواره با زیرکی فرار مالیاتی دارند!

دولت هم با زیرکی خاصی همه مشکلات و سو مدیریت‌ها را تحت‌الشعاع کرونا دانسته و خود را از بی‌مدیریتی متعدد که باعث مشکلات فراوان برای مردم شده مبرا می‌داند و هر جا ضعفی در عملکرد و ناتوانی دولت مشاهده می‌شود در جا یا مردم را مقصر دانسته و یا اصحاب رسانه را مبلغان نادرست و بدخواه دولت!

*دولت بدون تلاش رسانه توانی برای مقابله با کرونا نداشت

حال آنکه به لطف خدا با وجود مشکلات فراوان در طی این ایام مهار کرونا در سطح کشور و حتی استان مازندران با همت همین مردمی که از دولت به‌شدت گلایه‌مند هستند و تبلیغات موثر و فرهنگ‌سازی مناسب و مداوم اصحاب رسانه در شرایط مناسبی قرار دارد و شاید بتوان گفت اگر همین همراهی‌ها ادامه داشته باشد و شرایط عادی‌‌انگاری نشود، به‌زودی از کرونا عبور خواهیم کرد.

اگر مروری کوتاه بر یک‌سال گذشته اقدامات کرونایی در سطح کشور داشته باشیم؛ خیلی راحت متوجه می‌شویم که اگر فرهنگ‌سازی مناسب رسانه‌های متعدد و همراهی بسیار خوب مردم نبود، حتی اگر دولت همه امور عادی خودش را تعطیل می‌کرد توان مقابله حدود ۱۰ درصد با این بیماری را نداشت.

سوالی که بارها برای مردم پیش می‌آید این است که چرا دولت باوجود سخت‌گیری‌های متعدد در سطح ملی، استانی و شهرستانی جهت همراهی بیشتر مردم برای مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خودش دورهمی‌های دولتی، کلنگ‌زنی‌ها و افتتاحیه‌ها، مراسم‌ها و جلسات حضوری را در برخی نقاط کشور و حتی استان مازندران برای تبلیغ عملکرد دولت، اقدامات جاری و پیش رو و یا تبلیغ توانمندی یک مدیر به صورت حضوری دارد و رسانه‌ها را در حالت بلاتکلیفی قرار می‌دهد؟

 

می‌گویند؛ اگر رسانه‌ها مراسم‌ها را به خوبی منعکس نکنند مخالف دولت هستند و اگر منعکس کنند بلافاصله همچون بخشنامه اخیر ستاد ملی و استانی کرونا رسانه‌ها ارشاد شده ( به نحوی تذکر) که این مراسم‌ها را منعکس نکنند.

حال آنکه واقعیت‌های میدانی مبین همراهی بسیار خوب اصحاب رسانه جهت سلامت بیشتر مردم با ستاد ملی، استانی و شهرستانی کرونا در طی این ایام بوده و خواهد بود و چه خوب بود بخشی از منابع مالی که در مقابله با کرونا به علت سو‌مدیریت و عدم تجربه کافی برخی متولیان امر یا مدیران اجرایی هدر می‌رود، در اختیار اصحاب رسانه قرار می‌دادند تا فرهنگ‌سازی‌ها برای مقابله با کرونا تقویت شود.

 

اخیرا وزارت کشور و استانداری مازندران طی بخشنامه‌ای از اصحاب رسانه خواستند از انعکاس مراسم‌های که اثرات منفی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته و یا جلوه خوبی برای همراهی مردم ندارد، خودداری کنند! حال آنکه وقتی بررسی کردیم، بسیاری از این مراسم‌ها مد نظر ستاد ملی و استانی کرونا را می‌توان در برنامه‌های اجرایی خود دولت یافت که نمونه بارز آن مراسم کلنگ‌زنی حضوری کتابخانه سبز ایران در استان مازندران و یا مواردی از این قبیل در سطح استان و شهرستان‌های تابعه آن را ذکر کرد.

قطعا همچون گذشته همین مردم با تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم عادی‌انگاری و اصحاب رسانه نیز با فرهنگ‌سازی مناسب برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آموزش‌های موثر نقش بسزایی در مهار هر چه زودتر کرونا و عبور از آن داشته و همچون گذشته دولت و دولت‌مردان را شرمنده خود کرده تا شاید به‌جای گفتار درمانی و صدور برخی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بدون پشتوانه مردمی، اندکی هم به فکر مشکلات متعدد مردم همیشه همراه، به‌خصوص مشکلات اقتصادی آنها و مهار تورم افسار گسیخته جامعه باشند.

*رسانه چشم بینا و بیدار جامعه است

در ادامه عباس زارع طی پیامی اصحاب رسانه را چشم بینا و بیدار جامعه خواند و گفت: از تمامی دستگاه‌های اجرایی می‌خواهم ضمن رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و الگو بودن برای جامعه در رعایت پروتکل‌های ابلاغی از برگزاری هرگونه همایش یا جلساتی که در آن مقررات بهداشتی ستاد ملی کرونا رعایت نمی‌شود پرهیز کنند. 

وی گفت: در این راستا از اهالی محترم رسانه نیز درخواست می‌کنم چشم بینای جامعه باشند و ما را در شورای اطلاع‌رسانی استان یاری کنند، وزارت کشور نیز طی نامه‌ای خطاب به شورای اطلاع‌رسانی استان‌ها از رسانه‌های جمعی درخواست کرده تجمعاتی که در آن به هر دلیل پروتکل‌های بهداشتی ساده انگاشته می‌شود تحت پوشش قرار ندهند تا خدای ناکرده اشاعه آن سبب عادی‌انگاری نشود.

زارع اضافه کرد: این موضوع در ابلاغیه وزارت کشور صراحتا مورد تاکید قرار گرفته و تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای آن شدند، ما نیز از سوی شورای اطلاع‌رسانی استان موضوع را به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردیم.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان ضمن اظهار تاسف از برگزاری برخی تجمعات در استان و خاصه مورد اخیر "افتتاح بیمارستانی در استان که پروتکل‌های بهداشتی به‌درستی انجام نپذیرفته" ضمن انتقاد از ممانعت حضور اصحاب فهیم رسانه در این مراسم، از رسانه‌های متعهد خواست تا تجمعات این‌چنینی را پوشش خبری مثبت ندهند و با تولیدمحتوا و انعکاس تخلفات این‌چنینی ضمن هشدار به مدیران استان، مانع از برگزاری آن شوند.

این مسؤول اضافه کرد: در این خصوص، از سوی اداره کل فرهنگ‌ و‌ ارشاد اسلامی و هم از سوی شورای اطلاع‌رسانی استان، حمایت همه‌جانبه خود را از اصحاب رسانه  و خبرنگاران استان مازندران اعلام کرده قطعا با افراد و دستگاه‌های متخلف برابر مقررات ستاد مبارزه با بیماری کرونا استان برخورد خواهد شد.

حال شما بگویید که اگر مردم و یا اصحاب رسانه الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته و باید سختی‌ها را تحمل کنند و همراهی داشته باشند؛ آیا خود دولت اول از همه نباید پیش قدم باشد؟ و یا اینکه دولت، دستگاه‌های دولتی و مدیران دولتی واکسینه شده و تبلیغات دولت و مدیران آن برای اهداف متعدد از جمله اهداف انتخاباتی، بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فرهنگ‌سازی درست اولویت دارد؟

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول