اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

کارگران: آلودگی و اخراج، تنها ثمره پتروشیمی برای ایلام/ مدیرعامل پاسخگو نیست

کارگران پتروشیمی ایلام روز گذشته به دنبال وضعیت بیکاری و شرایط موجودشان برای بار چندم در مقابل استانداری اجتماع کردند این در حالی است که مدیر عامل پتروشیمی ایلام حاضر به پاسخگویی نیست.

کارگران: آلودگی و اخراج، تنها ثمره پتروشیمی برای ایلام/ مدیرعامل پاسخگو نیست

خبرگزاری فارس- ایلام؛ فاطمه فتاحی: در ایامی که خانواده‌ها علاوه بر تامین مخارج زندگی خود با مشکلات و چالش‌های ویروس کرونا رو به رو هستند شرکت پتروشیمی ایلام اقدام به اخراج شمار زیادی از کارگران بومی این استان کرده؛ کارگرانی که با خالی شدن سفره خانوارشان امیدی به بازگشت ندارند و اخیرا نیز این مورد را در سامانه فارس من با عنوان «ناعدالتی مدیران پتروشیمی چوار در استخدام نیروهای بومی» ثبت کرده‌اند.

اخراج صدها کارگر پتروشیمی در شرایط حساس اقتصادی کنونی بی‌شک فشارهای مالی و روانی بسیاری را برای این افراد در پی داشته اما آنچه بیش از همه خاطر کارگران را پریشان کرده، عدم پاسخگویی مدیران مجتمع پتروشیمی ایلام و سایر مسوولین ذی‌ربط است.

کارگران زحمت کش پتروشیمی از حق خود کوتاه نمی‌آیند و به همین منظور صبح امروز در مقابل استانداری ایلام تجمع کردند و با اعلام نارضایتی از شرایط موجود از مسوولان ارشد استان تقاضا دارند برای جلوگیری از تضییع حقوق صدها کارگر شرکت پتروشیمی به این مشکل ورود کرده و برای حل آن چاره‌اندیشی کنند.

کارگران از کار بیکار شده‌اند

در راستای پیگیری جزییات مطالبه این کارگران آیت قیصربیگی روابط عمومی استانداری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: این کارگران پتروشیمی مدتی قبل در پروژه‌ای مشغول به کار بوده‌اند که اکنون کار پروژه آن به اتمام رسیده؛ در نتیجه کارگران نیز در حال حاضر بیکار هستند.

وی افزود: استخدام مجدد این کارگران به دستگاه متولی مربوط است، اما استانداری نظارت و پیگیری‌های لازم را برای رفع این مشکل انجام داده و می‌دهد. 

روابط عمومی استانداری گفت: استاندار اسبق در طی جلساتی با مدیرعامل پتروشیمی برگزار کرده‌اند، که این جلسات تا کنون نتیجه بخش نبوده است که سرپرست جدید استانداری مجددا در حال پیگیری این موضوع هستند که اگر کارگران صبوری کنند نتیجه بخش خواهد بود.

لزوم برگزاری آزمون استخدام

سید صادق موسوی مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری ایلام در این باره گفت: با توجه به افتتاح واحد الفین پتروشیمی، طبق شیوه نامه اجرایی که بوده است باید آزمونی برگزار شود و از ۵۰۰ نفر نیرو بایستی ۲۰۰ نفر از طریق آزمون استخدام شوند که با توجه به شرایط اعتراضات کارگران زمان مناسبی برای برگزاری آزمون نیست و پتروشیمی این آزمون را تاکنون برگزار نکرده است. 

وی افزود: با توجه به تصمیماتی که گرفته شده، پتروشیمی باید کارگرانی که اخراج شده‌اند در قالب شیفت ۱۵ روز کار ۱۵ استراحت تا زمان اجرای شیوه نامه و برگزاری آزمون، مشغول به کار باشند ولی پتروشیمی برنامه را درست اجرا نکرده و کارگران ۱۵ روز کار ۴۵ روز استراحت بوده به نوعی این بیکاری سبب اعتراض‌شان شده است.

موسوی در پایان افزود: استانداری باتوجه مصوبات کمیسیون کارگری در پی پیگیری برای رفع این مشکل است که بتواند با پشتوانه نهادهای اجرایی و قضایی این مصوبات اجرا شود و در این زمینه‌ ساماندهی لازم صورت گیرد.

در این راستا کارگران پروشیمی می‌گوید: می‌توان گفت این دو پروژه عظیم کمترین سود ممکن را برای استان ایلام داشته است.

وی افزود: چند سال در پتروشیمی مشغول به کار بودیم که امسال و نزدیک به عید عذر ما را خواستند و اخراج شدیم.

تعدادی از کارگران پتروشمی می‌گویند از روز احداث این پتروشیمی هیچ سودی به ایلام نرسیده و تنها آسیب روانی پس از اخراج جوانان این مرز و بوم و آلودگی‌هایش نصیب این مردم شده است.

یکی دیگر از کارگران مدعی است، پس از چندین سال کار حقوقشان از یک حد مشخص فراتر نرفته، اما در عوض کسانی به تازگی مشغول به کار شده‌اند بیش از کارگران قبلی دریافت می‌کنند.

در پی تلاش متعدد خبرنگار خبرگزاری فارس در پی گفت‌وگو با مدیرعامل پتروشیمی استان، این مقام مسوول از گفت‌وگو با خبرنگار فارس امتناع کرد.

پتروشیمی ایلام با حدود ۲ هزار نیروی متخصص و کارگر بزرگترین واحد صنعتی در غرب کشور است؛ این کارگران اخراج شده سالهاست شبانه روز در شرکت پتروشیمی تلاش کرده‌ و مشغول به کار بوده‌اند اما اکنون با توجه به شرایط پیش آمده در بلا تکلیفی به سر می‌برند که امید است مسوولین ارشد استان جهت جلوگیری از تضییع حقوق این کارگران اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/970896

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول