اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سی‌ان‌ان جزئیات جدیدی از ارتباط بن‌سلمان با قتل خاشقچی رو کرد

یک رسانه آمریکایی با استناد به برخی اسناد دادگاهی جزئیات جدیدی از ارتباط بین ولیعهد سعودی با منتقد سعودی رو کرد.

سی‌ان‌ان جزئیات جدیدی از ارتباط بن‌سلمان با قتل خاشقچی رو کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی اسناد جدیدی از ارتباط «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی با قتل «جمال خاشقچی»، منتقد عربستان سعودی منتشر کرده است. 

شبکه خبری سی‌ن‌ان با استناد به شکایت‌نامه‌هایی که اخیراً تنظیم شده‌اند گزارش داده دو فروند جت مورد شخصی که تیم ترور خاشقچی اکتبر ۲۰۱۸ برای اجرای عملیات ترور با آنها به ترکیه سفر کرده‌اند تحت تملک شرکتی بوده که بن‌سلمان کمتر از یک سال قبل‌تر آن را تصاحب کرده بود.

این اسناد که بر روی آنها مهر «فوق محرمانه» حک شده بخشی از یک دعوی قضایی کانادایی هستند که چند ماه قبل‌تر به ثبت رسیده. سند مذکور به امضای یک وزیر سعودی رسیده که دستورات بن‌سلمان را منتقل می‌کرده است. 

این وزیر در جایی نوشته است: «طبق دستورات عالیجناب ولی‌عهد، سریعاً روال‌های ضروری برای این کار را تکمیل کنید.»

این اسناد نشان می‌دهند چگونه مالکیت شرکت خدمات هواپیمایی «اسکای‌پرایم» اواخر سال ۲۰۱۷ به صندوق ثروت ملی ۴۰۰ میلیون دلاری عربستان سعودی منتقل شده است. هواپیماهای همین شرکت بعداً در اکتبر ۲۰۱۸ برای منتقل کردن تیم ترور خاشقچی به ترکیه مورد استفاده قرار گرفت.

  صندوق ثروت ملی عربستان سعودی موسوم به «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» تحت کنترل محمد بن‌سلمان است و ریاست آن را شخص وی به عهده دارد.

 این اسناد که رابطه میان این هواپیماها و ولیعهد سعودی را نشان می‌دهند توسط گروهی از شرکت‌های دولتی عربستان سعودی به دادگاه ارائه شده‌اند و بخشی از یک شکایت‌نامه اختلاس هستند که شرکت‌های مذکور ماه گذشته علیه «سعد الجبری»، مقام ارشد اطلاعاتی سابق عربستان سعودی در کانادا تنظیم کرده‌اند. 

اتهامات اختلاس علیه الجبری بعد از آن مطرح شدند که او سال گذشته در دادگاهی در واشنگتن از محمد بن سلمان شکایت کرد. الجبری ولیعهد عربستان سعودی را متهم کرده تنها چند روز بعد از ترور خاشقچی تیمی را برای قتل او روانه کانادا کرده است. 

اسناد مربوط به انتقال مالکیت این هواپیماهای خصوصی به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی قبلاً گزارش نشده است. این اسناد، تازه‌ترین شواهدی هستند که نقش‌آفرینی محمد بن‌سلمان را در قتل خاشقچی نشان می‌دهند. 

اکتبر سال ۲۰۱۸، اندکی بعد از قتل خاشقچی، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با استناد به برخی منابع گزارش داده بود هواپیماهای مورد استفاده قاتلان متعلق به یک شرکت تحت کنترل بن‌سلمان هستند. 

«دن هافمن»، از مقام‌های سابق سیا به سی‌ان‌ان می‌گوید: «او فعالیت این شرکت را تحت رصد داشته و بنابراین، از اینکه چه استفاده‌ای از آن شده مطلع بوده است.»

وی اضافه کرد: «ضمن اینکه، این شواهد بالقوه بیشتری فراهم می‌کند مبنی بر اینکه او از ماجرا مطلع بوده. اینها ادله بیشتری در این راستا هستند.»

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه سال ۱۳۹۶ (۲ اکتبر ۲۰۱۸) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

 چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند. 

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

عربستان سعودی با وجود این، نقش‌آفرینی محمد بن سلمان در این عملیات ترور را انکار کرده است. 

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. 

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول