اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کلر ژوبرت: بسته مخصوص «جشنواره غنی‌پور» معرفی کنید/ همچنان در پخش کتاب ضعف داریم

کلر ژوبرت گفت: کاش تمام آثار نامزد، تقدیری و برگزیده جشنواره غنی‌پور، به صورت مفصل‌ و نه فقط در حد ذکر عنوان بلکه با بیان دلایل انتخاب‌ معرفی شوند. حتی می‌توان به صورت «بسته مخصوص جشنواره» آنها را مهیا کرد.

کلر ژوبرت: بسته مخصوص «جشنواره غنی‌پور» معرفی کنید/ همچنان در پخش کتاب ضعف داریم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کلر ژوبرت ‌متولد ۱۳۴۰ شمسی در پاریس است؛ در یک خانواده تحصیل کرده مسیحی بزرگ شده و در سن ۱۹ سالگی به دین مبین اسلام مشرف شده است.

او نویسنده‌ای موفق است که پس از ازدواج با همسر ایرانی‌اش از حدود ۲۵ سال پیش در تهران ساکن شده. ژوبرت هم به فارسی و هم به فرانسه برای بچه‌ها می‌نویسد. او، بیش‌تر داستان‌هایش را خودش تصویرگری می‌کند. حالا که به نوزدهمین و بیستمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور نزدیک می‌شویم، شما را به یک گپ کوتاه با خانم ژوبرت مهمان می‌کنیم.

«کلر ژوبرت» نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه «با شناختی که از جشنواره شهید غنی‌پور دارید، به ما بگویید تا چه حد توانسته در معرفی آثار ناب و خواندنی حوزه ادبیات، به خصوص ادبیات کودک که موفق باشد؟» گفت: جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور، به خاطر تعلقش به مسجد جواد الائمه(ع) و ارتباطش با زنده‌یاد امیرحسین فردی، بنیانگذار جریان داستان‌نویسی انقلاب و شهید نویسنده حبیب غنی‌پور، جایگاه خاصی در میان جشنواره‌های کتاب دارد. در بخش کودک، با شناختی که از هیأت داوری دارم، مطمئنم کتاب‌ها با دقت بسیار بررسی می‌شوند و از فرصت استفاده می‌کنم تا به همه این دوستان گرامی خداقوت بگویم.

وی اضافه کرد: در مورد این که چقدر این جشنواره توانسته آثار ناب ادبیات کودک را معرفی کند، از نظر من جالب‌ترین قسمت جشنواره معرفی نامزدهاست؛ چون در این مرحله با چند عنوان کتاب مواجه می‌شویم که از میان تعداد زیادی آثار انتخاب شده‌اند؛ در حالی که در مرحله پایانی، فقط یکی دو کتاب معرفی می‌شوند. معرفی کتاب‌هایی که به عنوان نامزد جشنواره انتخاب می‌شوند، این فرصت را ایجاد می‌کند تا مخاطبان با تعداد کتاب‌های مناسب  بیشتری آشنا شوند.

وی پیرامون دو کتابش به نام‌های «کفش‌های بافتنی» و «قطره‌های ریز ریزو» که هر دو در نوزدهمین و بیستمین دوره این جشنواره نامزد معرفی شده، افزود: هر دو کتاب مناسب گروه‌های سنی الف و ب است. کتاب «کفش‌های بافتی» از مجموعه ۴ جلدی «داستان‌های شکر خدا» است که توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده و هر جلد حاوی سه داستان است. در این مجموعه، داستان «کفش‌های بافتنی» داستان بچه‌روباهی است که در مقابل سروصدای همسایه‌ها، راهکار صلح‌آمیزی را پیدا می‌کند. کتاب دیگر کتاب «قطره‌های ریزریزو» هم از مجموعه ۴ جلدی «قصه‌های ریزه‌میزه» از آثار منتشر شده توسط انتشارات داستان جمعه است. داستان ابر کوچولویی است که به جای افسوس خوردن به خاطر کوچکی‌اش، مانند دوستانش، مفید بودن را تجربه می‌کند.

ژوبرت درباره کارکرد جشنواره و این که جشنواره بعد از برگزاری ۲۰ دوره باید چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی را در الویت‌های کار خود قرار دهد، توضیح داد:‌ در بخش ادبیات کودک، معرفی آثار برجسته از اهداف اصلی این جشنواره باشد، کاش ترتیبی اندیشیده شود که تمام آثار نامزد شده و تقدیری و برگزیده در هر دوره، به صورت مفصل‌تر و نه فقط در حد ذکر عنوان و نام مؤلف و ناشر، معرفی شوند و ضمنا دلایل انتخاب‌شان هم بیان می‌شد. حتی اگر امکان سفارش این کتاب‌ها به صورت «بسته مخصوص جشنواره» فراهم می‌شد یا جای خاصی برای فروش ارائه می‌شدند عالی بود، که البته می‌دانم کار ساده‌ای نیست و شاید شدنی هم نباشد. من هر سال اخبار جشنواره را دنبال کنم و سعی می‌کنم کتاب‌های معرفی شده را به دست بیاورم، اما به خاطر ضعف پخش کتاب یا مشکلات دیگر، خیلی وقت‌ها پیدا نمی‌کنم. احتمالا خیلی‌ از علاقه‌مندان دیگر هم با این مشکل مواجه می‌شوند و شناخت‌شان از این کتاب‌ها در حد یک عنوان باقی می‌ماند.

آئین پایانی نوزدهمین و بیستمین دوره جشنواره شهید غنی پور روز دوشنبه۱۱ اسفندماه مجازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول