اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

واگذاری مراتع روستای«چم‌شیر» به یک نفر و گرسنگی دام‌ها/ پول بدهید، تا دام‌ها گرسنه نمانند!

گرسنگی دام‌ها در روستای چم‌شیر به دلیل واگذاری مراتع به یک نفر و به دنبال آن درخواست مبلغی به عنوان هزینه‌کرد از مردم به منظور واگذاری مجدد مراتع از سوی افراد ذی‌ربط از جمله موضوعاتی است که دامداران را نگران کرده است.

واگذاری مراتع روستای«چم‌شیر» به یک نفر و گرسنگی دام‌ها/ پول بدهید، تا دام‌ها گرسنه نمانند!

خبرگزاری فارس- ایلام؛ مریم نظری: طی سال‌های گذشته رهاسازی آب سد سیمره در زمان بارش‌ها سبب وارد آمدن خسارات فراوانی به کشاورزان و باغداران منطقه عرب رودبار شد که این مهم مسوولان را بر آن داشت با انتقال برخی از روستاهای منطقه عرب رودبار به سایت‌های جدید از متضرر شدن بیش از پیش کشاورزان و مردم منطقه جلوگیری کنند.

روستای چم‌شیر یکی از روستاهایی است که مردم آن برای اسکان به سایت جدید منتقل شدند اما این انتقال نه‌تنها از مشکلات آن‌ها نکاست بلکه می‌توان گفت مشکلات آنان را دوچندان کرده است؛ نبود مراتع برای چرای دام مشکلی است که این روزها نگرانی‌های بسیاری از مردم روستای چم‌شیر را به دنبال داشته است.

بر اساس گفته ساکنین واگذاری چندین هکتار از مراتع منطقه به یکی از افراد ذی‌نفوذ سبب شده ساکنین برای چرای دام‌هایشان دچار مشکلات جدی شوند.

واگذاری مراتع به یک نفر

یکی از ساکنین روستای چم شیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ایلام گفت: نبود مرتع برای چرای دام‌ها این روزها مشکلات و نگرانی‌های بسیاری را برای ساکنین روستای چم‌شیر به دنبال داشته؛ مراتع روستای چم‌شیر محدود است و متأسفانه درصد قابل توجهی از این مراتع محدود، به یک فرد واگذار شده است.

نبود مراتع مناسب برای چرای دام‌ها

یکی دیگر از ساکنین منطقه با بیان این‌که متاسفانه در سایت جدیدی که برای اسکان ساکنین روستای چم‌شیر در نظر گرفته شده مراتع مناسب برای چرای دام‌های مردم منطقه به خوبی تعبیه نشده است، افزود: این امر مشکلات بسیاری را برای دامداران منطقه در پی داشته و بی‌شک ادامه این روند می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای دامداران در پی داشته باشد.

واگذاری مرتع جهت اجرای طرح تولید چوب

جواد رحیمی‌مقدم فرماندار شهرستان سیروان نیز در این خصوص گفت: این مراتع به شخص مذکور به صورت اجاره‌ای( کمتر از ۵ سال) جهت اجرای طرح تولید چوب واگذار شده و با توجه به اعتراضات مردم منطقه از آنان خواسته شد مبلغی را به فرد اجرا کننده طرح به عنوان هزینه‌کرد پرداخت کنند تا مرتع مذکور مجدد به مردم واگذار شود اما متأسفانه ساکنین از پرداخت این مبالغ خودداری کردند.

حال سوال اینجاست چرا مسوولان شهرستان سیروان مراتعی را که باید در اختیار عموم مردم باشد را به یک فرد اجاره می‌دهند؟ آیا غیر از افراد ذی‌نفوذ، سایر افراد عادی نیز اینگونه حق استفاده شخصی از مراتع محدود یک منطقه را دارند؟

واگذاری غیرقانونی مراتع و اراضی

این درحالی‌ست که ساکنین منطقه با رد ادعای فرماندار سیروان مبنی بر واگذاری این زمین به مدت کمتر از پنج سال می‌گویند مرتع مذکور به مدت بیش از پانزده سال به این فرد واگذار شده و بی‌شک این امر مشکلات بسیاری را برای مردم منطقه در پی خواهد داشت.

براساس گفته‌ی ساکنین و معتمدین این اراضی به صورت غیرقانونی به این فرد واگذار شده است.

علاوه بر ساکنین روستای چم‌شیر همچنین ساکنین و معتمدین روستای ظهیری در منطقه عرب رودبار نیز از واگذاری غیرقانونی اراضی و مراتع به افراد ذی‌نفوذ گله‌مندند‌.

اینکه چرا برخی افراد به راحتی اراضی و مراتع این منطقه را به افراد ذی‌‌نفوذ واگذار می‌کنند؛ امید است مسوولان مربوط و مراجع قضایی با ورود به این مساله پاسخ قانع کننده‌ای داده و از تضییع حقوق مردم منطقه جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۲۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول