اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

علاقه مندی تاجیکستان و ایران به توسعه همکاری‌های بین استانی

در دیدار استانداران «خراسان رضوی» جمهوری اسلامی ایران و «ختلان» تاجیکستان بر ضرورت افزایش همکاری ها بین دو طرف در زمینه های مختلف تاکید شد.

علاقه مندی تاجیکستان و ایران به توسعه همکاری‌های بین استانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در دیدار «محمدصادق معتمدیان» استاندار خراسان رضوی با «قربان حکیم زاده» استاندار «ختلان» تاجیکستان موضوعات همکاری های دو طرف مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار داده شد.

در این دیدار حکیم زاده ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی به معتمدیان، گفت که تاجیکستان و ایران دو کشور هم زبان، هم فرهنگ و دارای پیوندهای عمیق تاریخی می‌باشند.

وی به آن اشاره کرد که طی بازدید استاندار پیشین خراسان رضوی از ولایت ختلان تاجیکستان در ماه دسامبر سال 2019 بین دو طرف یادداشت تفاهم همکاری های اقتصادی، فرهنگی، علمی و گردشگری به امضا رسید.

حکیم زاده ظرفیت و توانمندی های استان ختلان را قابل توجه توصیف کرد و گفت که طی سال گذشته میلادی تولیدات کشاورزی این استان 17 میلیارد «سامانی» (یک میلیارد و 550 میلیون دلار) و صنعتی 8.8 میلیارد «سامانی» (حدود 860 میلیون دلار) بوده است. همچنین طی سال 2020 بیش از 110 هزار تن محصولات کشاورزی به خارج از تاجیکستان صادر کرده است.

وی همچنین اظهار داشت که استان ختلان با مناطق 34 کشور همکاری های اقتصادی و تجاری داشته، طی سال گذشته میلادی مبادله تجارت خارجی آن به 310 میلیون دلار رسیده است.

به گفته استاندار ختلان، در سال 2020 مبادله تجاری این استان با جمهوری اسلامی ایران 4.5 میلیون دلار بوده است که به مراتب کمتر از ظرفیت های واقعی دو طرف می باشد.

معتمدیان با تشکر از همتای تاجیک خود، گفت که بار اول از تاجیکستان بازدید داشته ولی احساس غربت و بیگانگی نمی‌کند.

وی ضمن معرفی ظرفیت های استان خراسان رضوی در زمینه های مختلف، اظهار داشت: استان ما با بیش از هفت میلیون جمعیت، درای ظرفیت های بالای اقتصادی، صنعتی و کشاورزی می باشد.

معتمدیان ادامه داد: خراسان رضوی دارای دو منطقه ویژه اقتصادی است که در زمینه تولید تخم مرغ در جایگاه دوم و گوشت مرغ در جایگاه چهارم در کشور قرار دارد. علاوه بر آن 75 درصد زعفران دنیا در قلمرو استان تولید می شود.

طرفین در ادامه در رابطه به راه اندازی و توسعه همکاری ها در زمینه های صنایع تبدیلی در حوزه پشم، پوست و چرم، تولید داروهای گیاهی، احداث کارخانجات مشترک در بخش صنایع تبدیلی میوه جات و بسته بندی آن و تبادل تجربیات بین تجار و کارآفرینان دو استان بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین به علاقه مندی دو طرف جهت تعاملات در زمینه های فرهنگی، علمی و گردشگری تاکید شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول