اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

بودجه طرح تحول سلامت ۳۵ هزار میلیارد تومان نبود/منابع طرح عمدتا صرف پرداخت به پزشکان نشد

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، کل اعتبارات منابع عمومی سلامت در لایحه بودجه ۹۸ بوده و مختص طرح تحول سلامت نبوده است.

بودجه طرح تحول سلامت  ۳۵ هزار میلیارد تومان نبود/منابع طرح عمدتا صرف پرداخت به پزشکان نشد

به گزارش خبرگزاری فارس، مرکز اطلاع رسانی، روابط‌ عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، در پی انتشار گزارشی در خبرگزاری فارس با عنوان «دومینوی پول پاشی در دوره نوبخت‏/ سازمان برنامه چگونه از جیب مردم، حقوق گروه‌های خاص را افزایش داد؟» در تاریخ 25 بهمن ماه، توضیحاتی به این خبرگزاری ارسال کرده که متن کامل آن در ادامه آمده است:

در بخش اول گزارش در خصوص طرح تحول سلامت آمده است « طرح تحول سلامت به بهانه کاهش پرداختی بابت سلامت از جیب مردم بود که برخی کارشناسان به درستی نام آنرا «طرح تحول بودجه سلامت گذاشتند و عملا موجب چندین برابر شدن تعرفه بخش درمان و افزایش شدید میزان درآمد پزشکان شد». در این خصوص قابل ذکر است:

طرح تحول سلامت از ابتدای دولت یازدهم در نیمه سال ۱۳۹۲ درحالی آغاز شد که سهم پرداختی از جیب مردم بیمه شده در خصوص بستری در بخش بیمارستانهای دولتی به حدود ۴۰ درصد رسیده بود. درحالی که مردم می‌بایست ۱۰ درصد هزینه‌های درمان بستری در اینگونه مراکز درمانی را پرداخت می‌کردند. همچنین هزینه‌های دارو و ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی با عنایت به افزایش نرخ ارز در سال ۱۳۹۱ بشدت افزایش یافته و بیماران برای خرید دارو و لوازم به خارج از بیمارستان‌ها هدایت می‌شدند. در این شرایط طرح تحول سلامت به عنوان راهکار عملیاتی برای کاهش پرداخت مردم در هنگام دریافت خدمات بستری از بیمارستانهای دولتی به مرحله اجرا درآمد.

مهمترین دستاوردهای این طرح کاهش پرداخت از جیب مردم در خدمات بستری بیماران شهری به حداکثر۱۰ درصد و روستائیان به ۵ درصد بود. علاوه بر بهبود وضعیت کیفیت ارائه خدمات و ارتقاء هتلینگ بیمارستانها، با اجرای برنامه ماندگاری و مقیمی پزشکان در بیمارستانهای مناطق محروم، دسترسی مردم به خدمات تخصصی پزشکان در تمام نقاط کشور و در طول شبانه‌روز ایجاد گردید. بعلاوه به منظور تقویت اجرای سیاستهای جمعیتی و کاهش میزان سزارین،  پرداختی بیمار بابت زایمان طبیعی صفر گردید و اعتباراتی برای درمان ناباروری نیز لحاظ شد. لذا مهمترین بسته طرح تحول برای کاهش پرداخت مردم و افزایش دسترسی مالی و فیزیکی به خدمات سلامت اختصاص یافت. بنابراین نه تنها منابع مالی طرح تحول عمدتاً صرف پرداخت به پزشکان نگردید بلکه صرف پرداخت مابه التفاوت سهم بیمه تا ۹۰ درصد پوشش هزینه های پرونده بستری شده است. این در حالی است که سازمانهای بیمه‌گر می بایست ۹۰ درصد هزینه‌های بستری بیمه شدگان خود را پوشش می‌دادند.

شایان ذکر است با اجرای ویرایش جدید کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ که مبنای تعرفه‌گذاری می‌باشد، ضریب ‌‌k  ارزش‌گذاری حق العمل و حق العلاج پزشکان افزایش نیافت و این ثبات تعرفه‌ای (که می‌بایست بر اساس هزینه تمام شده خدمات بر مبنای افزایش تورم و هزینه‌های حقوق و دستمزد سالیانه افزایش می یافت) در سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ تداوم یافت. لذا افزایش هزینه‌های بیمه‌های سلامت به دلیل اجرای طرح تحول نبوده بلکه بدلیل عدم اجرای راهنماهای بالینی و اتفاقاً کاهش هزینه‌های مردم در هنگام دریافت خدمات سلامت ، عدم مدیریت صحیح تقاضای القایی و خدمات غیر ضروری بوده که منجر به دریافت خدمات ارزان قیمت و افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی گردید.

در خصوص موضوع اعتبارات پیش‌بینی شده برای طرح تحول سلامت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نیز قابل ذکر است مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان،کل اعتبارات منابع عمومی سلامت در لایحه بودجه ۹۸ بوده و مختص طرح تحول سلامت نبوده است.

در خصوص افزایش حقوق و مزایای کارکنان بخش سلامت باتوجه به شیوع بیماری کرونا از اسفندماه ۱۳۹۸ تا کنون و پیش‌بینی تداوم آن در سال آینده و به منظور نگهداشت نیروی انسانی بهداشت و درمان و تقویت مراکز درمانی اقداماتی در چارچوب قوانین و مقررات به شرح زیر به عمل آمده است:

الف ) صدور مجوز به کار گیری و جذب بالغ بر۵۲ هزار نفرنیروی انسانی بهداشتی و درمانی از انتهای سال ۱۳۹۸

ب) افزایش امتیازات موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری

ج) افزایش فوق العاده ویژه موضوع بند ۱۲ ماده ۵۴ دستورالعمل اداری استخدامی کارکنان غیر هیأت علمی دانشگاه‌ها.

خبرگزاری فارس با توجه به ادعاهای خلاف واقع متعددی که در قالب این توضیحات سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است، به زودی در قالب گزارش جداگانه ای نکات خود درباره این توضیحات را منتشر می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول