اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

تاکید دیپلمات‌های چین و ایران بر لزوم بازگشت سریع واشنگتن به برجام و لغو تحریم‌ها

وزارت خارجه چین با اشاره به تماس تلفنی عباس عراقچی و «ما ژائوشو» معاون وزیر خارجه چین بر لزوم بازگشت سریع واشنگتن به برجام و لغو تحریمها تاکید کرد.

تاکید دیپلمات‌های چین و ایران بر لزوم بازگشت سریع واشنگتن به برجام و لغو تحریم‌ها

خبرگزاری فارس، مهدی محمودی؛ وزارت خارجه چین از تماس تلفنی «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران با «ما ژائو شو» معاون وزیر خارجه چین در اواخر روز دوشنبه خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه چین در این زمینه آمده است که پکن و تهران معتقدند که بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و لغو تحریمها یک موضوع کلیدی برای حل بن بست هسته‌ای پیش آمده است.

براساس گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه چین همچنین گفته، محور گفت‌وگوی معاونان وزارت خارجه ایران و چین تبادل دیدگاههای در زمینه برنامه هسته‌ای ایران بود. طرفین تاکید کردند که شرایط پیرامون این پرونده به سرعت در حال تغییر است و در حال حال حاضر هم فرصت و هم چالشهایی وجود دارد. بازگشت سریع آمریکا به برجام و لغو تحریما برای خروج از بن بست در ارتباط با مساله هسته‌ای ایران یک مساله کلیدی است. 

معاونان وزیر خارجه ایران و چین در این گفتوگو از کشورهای طرف توافق خواستند که از این فرصت برای حل سیاسی و دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران و محافظت از صلح و ثبات در غرب آسیا استفاده کنند.

«هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اخیرا گفته بود، تنها راه برای عبور از بن‌بست‌های ایجاد شده در خصوص مسئله هسته‌ای ایران، بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. 

این دیپلمات چینی در ادامه گفت، پکن از تمام طرف‌های برجام می‌خواهد آرامش و خویشتن‌داری به خرج داده، از اقداماتی که موجب افزایش تنش‌ها می‌شوند پرهیز کرده و فضا را برای تلاش دیپماتیک باز بگذارند.

این اظهارات در حالی مطرح میشود که فشارها بر واشنگتن برای بازگشت به برجام طبق وعده ای که دولت جدید آمریکا در خلال مبارزات انتخابات داده بود افزایش یافته است.

علیرغم قول جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام، واشنگتن همچنان به دنبال شرط و شروط برای بازگشت به این توافق است؛ توافقی که دونالد ترامپ در سال 2018 به صورت غیرقانونی از آن خارج شده بود.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که از نظر تهران، بازگشت آمریکا به برجام مساله‌ای مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و در این خصوص نه به گفته‌های طرف آمریکایی که به عملکرد این کشور توجه خواهد کرد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول