اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

استادی که رهبر به احترامش ایستاد/ برای تلاوت در محضر «سید‌القائد» جانم را می‌دهم

مرحوم احمد محمد عامر از اساتید بزرگ مصر است که در یکی از سفرهایش به کشورمان برای تلاوت محضر رهبر معظم انقلاب پس از ممانعت پزشکان گفت: حاضرم جانم را بدهم اما در محضر «سیدالقائد» تلاوت کنم.

استادی که رهبر به احترامش ایستاد/ برای تلاوت در محضر «سید‌القائد» جانم را می‌دهم

خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: «احمد عامر» از قاریان برجسته و ستارگان تلاوت جهان اسلام است که همزمان با پنجمین سالگرد رحلتش به مرور گوشه‌ای از زندگی این قاری فقید می‌پردازیم.

او از جمله قاریانی است که در سال‌های عمر با برکتش بارها به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد و ضمن قضاوت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، با وجود سن بالا در محافل مختلف از جمله حرم امام رضا (ع) به تلاوت پرداخت و تحسین حاضران را برانگیخت.


حضور شیخ احمد محمد عامر در حسینیه امام خمینی (ره) و تلاوت در محضر رهبر معظم انقلاب

شاید ماندگارترین تلاوت شیخ احمد عامر تلاوتش در آخرین حضور در جمهوری اسلامی ایران و در محضر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۲ است. او هرچه توان داشت برای این تلاوت گذاشت و نوای آسمانی‌اش چنان شوری در حسینیه امام خمینی (ره) برپا کرد که بسیاری از حاضران اشک ریختند.

از نکات جالب این تلاوت این بود که پس از پایان تلاوت رهبر معظم انقلاب از جای خود برخاست و به استقبال این استاد کهن قرآن کریم رفت و او را در آغوش گرفت.


شیخ احمد محمد عامر در آغوش رهبر معظم انقلاب

ظاهراً پیش از تلاوت در محضر رهبر معظم انقلاب شیخ نزد پزشک رفته بود زیرا ناراحتی قلبی داشت و پزشک او را از این تلاوت منع کرده بود حتی گفته بود ممکن است با این تلاوت جانت را از دست بدهی، اما شیخ حرف پزشک را نمی‌پذیرد و می‌گوید: من حاضرم جانم را بدهم اما در محضر «سید القائد» تلاوت کنم.

شیخ با چنین نیت پاکی گام به حسینیه امام خمینی (ره) گذاشت و در جایگاه تلاوت قرار گرفت و شاید یکی از بهترین تلاوت‌های عمرش را در سن ۸۵ سالگی اجرا کرد.

 

تلاوت ماندگار شیخ عامر در محضر رهبر انقلاب

این قاری نامدار به جز جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مختلف از شرق تا غرب عالم برای تبلیغ آیات الهی سفر کرده بود که از جمله آن می‌توان به سفر به آمریکا، برزیل، فرانسه، انگلستان، فلسطین و بسیاری از کشورهای آفریقا، منطقه خاورمیانه و خاور دور از جمله اندونزی، مالزی و دیگر کشورها اشاره کرد.

این استاد قرآن کریم تلاوت قرآن را مانند بسیاری دیگر از بزرگان تلاوت مصر از کودکی و با حفظ قرآن کریم آغاز کرد در حالی که تنها ۱۳ سال داشت ضمن حفظ کل قرآن همه احکام و قواعد تجوید و قرائت هفت گانه را فرا گرفت.


شیخ احمد محمد عامر در مسجد امام حسین (ع) قاهره

او در جوانی به ارتش مصر پیوست اما این امر سبب نشد از تلاوت قرآن فاصله بگیرد. در سال ۱۹۶۳ با قبولی در آزمون ورودی رادیو به عنوان قاری رادیو قاهره انتخاب شد.

حضور شیخ در رادیو سبب شد تا آوازه‌اش به سرعت در سراسر کشور مصر بپیچد و کم‌کم مسلمانان دیگر کشورها هم از ظهور یک پدیده در آسمان تلاوت با خبر شوند و همین امر سبب سفرهای مختلف وی از شرق تا غرب عالم به منظور ترویج آیات الهی شد.

قدرت صدا، نفس قوی و تسلط بر الحان و نغمات از جمله خصوصیاتی بود که شیخ تا سال‌های پایانی عمرش حفظ کرد و در حالی که ۸۰ سالگی را رد کرده بود مانند یک جوان تلاوت می‌کرد. سال ۲۰۰۰ وزارت اوقاف مصر قاریان بالای ۶۰ سال را به نوعی بازنشسته اعلام کرد و این اتفاق سبب می‌شد تا افراد چون عامر، شعیشع و برخی قاریان دیگر نتوانند در محافل خصوصاً صدا و سیمای مصر تلاوت کنند. شیخ عامر به همراه مرحوم شعیشع به وزارت اوقاف رفتند و شیخ در آنجا تلاوتی پرشور اجرا کرد و همین امر سبب شد تا مسئولان اوقاف مصر از این تصمیم صرف نظر کنند.

سرانجام این استاد نامدار در تاریخ ۲۱ فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی در سن ۸۹ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.


شیخ احمد محمد عامر در حال قضاوت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول