اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

حتی اگر آمریکا به برجام برگردد، پروتکل الحاقی به حالت سابق برنخواهد گشت

نماینده مردم مراغه در مجلس گفت: حتی اگر آمریکا به برجام برگردد و تعهدات هم اجرا کند موضوع پروتکل الحاقی به حالت سابق برنخواهد گشت و اصل بازگشت‌پذیری تعهدات ایران شامل پروتکل الحاقی نخواهد شد.

حتی اگر آمریکا به برجام برگردد، پروتکل الحاقی به حالت سابق برنخواهد گشت

علی علیزاده نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: نکته مهم این است که پرتکل الحاقی بخشی از یک نقشه راه بزرگتر است و نمی‌توانیم به تنهایی به آن بپردازیم.

وی افزود: از سال 1394 سیاست و اقتصاد ایران در بند قرارداد برجام است که خوب یا بد دو طرف تعهداتی را پذیرفته‌اند واقعیت روشن آن است که اصل  برجام نه تنها اجرا نشده بلکه به عاملی برای تضعیف صنعت هسته‌ای و اقتصاد ایران تبدیل شد. وقتی که قرار است برجام هیچ سودی برای ایران نداشته باشد چرا باید ایران به آن پایبند باشد؟ قانون اقدام راهبردی مجلس هم با عنایت به همین مسئله تصویب شد و خوشبختانه دولت و ملت هم بر آن اجماع کردند و امروز به سخن واحد ما در جهان و در مقابل طرف‌های برجام تبدیل شده است.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در قانون مزبور در ماده 6 مقرر شد اگر تا 5 اسفند کشورهای متعهد به تعهدات خود برنگردند ایران پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند کارشناسان به خوبی می‌دانند و مردم عزیز هم بدانند ایران در مواد 64، 52، 1 ، 13 و جاهای دیگر از متن برجام به صراحت گفته است که پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و موقت می‌پذیرد و البته فلسفه آن شفاف‌سازی مضاعف است و ایران را به یک کشور خاص با شدیدترین نظارت‌ها تبدیل کرده است. ایران از 5 اسفند نظارت‌های فراپادمان را نمی‌پذیرد و دولت محترم هم باید آن را به طور کامل عملیاتی کند.

وی تصریح کرد: این را هم تذکر بدهم حتی اگر آمریکا به برجام برگردد و تعهدات هم اجرا کند موضوع پروتکل الحاقی به حالت سابق برنخواهد گشت و اصل بازگشت‌پذیری تعهدات ایران شامل پروتکل الحاقی نخواهد شد و هر تصمیمی جدیدی در این زمینه نیازمند تصویب مجلس است، کما اینکه در ماده 8 و 22 برجام هم به صراحت به آن اشاره شده است.

علیزاده همچنین عنوان کرد: نکته دیگر اینکه ظرف چهار پنج سال گذشته و سیاست فشار حداکثری آمریکا اقتصاد و روحیه سیاسی دولت ایران مقاومت خوبی را از خود نشان داده است و نشانه‌های رشد اقتصادی، عدم وابستگی اقتصادی به نفت، بی‌اعتبار شدن گفتمان غرب‌گرا در ایران باعث شده است تا دیگر دلت و جامعه ایران چندان منتظر نتایج شرط و شروط آمریکا و اروپا نباشد، چرا که اگر توافق بر انجام تعهدات هم بشود معلوم نیست چند روز دوام بیاورد و تحت تأثیر محور عبری – عربی چه جهتی پیدا بکند.

این نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی در خاتمه سخنانش عنوان کرد: بدین ترتیب ایران امروز همان ایران 94 نیست و آمریکای امروز هم توان و نفوذ اعمال فشار حداکثری را ندارد و هرچه فشار و ظلم در توان داشته اعمال کرده است. ایران از 5 اسفند یک عضو عادی آژانس با دسترسی‌های پادمانی خواهد بود و حتماً این اقدام به نفع ملت خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول