اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

یک‌سال با کرونا در مازندران| از شهادت 20 نفر از کادر درمان تا تجربه نوروز متفاوت با مهمان ناخوانده!

اسفند ماه سال گذشته بود که شاهد ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا در کشور بودیم طی این مدت مازندران روزهای زرد، نارنجی و قرمز کرونایی را تجربه کرده طی این مدت ۲۰ نفر شهید سلامت داشتیم و بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از کادر درمانی استان به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شدند.

یک‌سال با کرونا در مازندران| از شهادت 20 نفر از کادر درمان تا  تجربه نوروز متفاوت با مهمان ناخوانده!

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، پارسال همین موقع بود که زمزمه کرونا در استان شنیده شد که به دنبال آن نگرانی‌های بسیاری به دنبال داشت.

دوم اسفند ماه سال گذشته که چند مورد مشکوک به ویروس کرونا در شهرستان بابل شناسایی شد که خیلی زود نگرانی‌ها بیشتر شد.

باوجود اینکه در روزهای بعد مواردی از ویروس کرونا در استان مازندران شناسایی شد اما سیر و سفر به استان به این شرایط دامن زد و استان مازندران وارد روزهای قرمز کرونایی شد.

*کمبود ماسک و لوازم ضدعفونی به فروانی تبدیل شد

در روزهای نخست کمبود امکانات درمانی جلوه‌گر شد به طوری‌که باتوجه به ادامه موج نگرانی کمبود ماسک به شکل ویژه‌ای خود را نشان داد نگرانی‌ها وقتی جدی‌تر شد که مردم در مراجعه به داروخانه‌ها از کمبودها آگاه شد در این راستا گروه‌های جهادی و خیران وارد میدان شدند و با تلاش توانستند خیلی زود کمبودها را جبران کنند.

حتی برخی از خانه‌ها به کارگاه‌های خیاطی تبدیل شد جدا از تامین ماسک حتی توانستند نیاز بیمارستان‌های استان را نیز تامین کنند.

*ادامه سیر و سفر در راه شمال

تعطیلات نوروز در پیش بود و بنا به عادت خیلی از مردم کوله‌بار سفر بسته و راهی شمال شدند مازندرانی که هر سال میزبان مسافران بسیاری بود و همین موضوع موجب شد شرایط استان وخیم‌تر شود.

ادامه روند سیر و سفرها و افزایش شمار مبتلایان و از سویی دیگر امکانات محدود درمانی موجب شد پای اعمال محدودیت‌ها به استان باز شود و طرح ممنوعیت تردد در محورهای شمال اجرا شد.

*تعطیلی‌ها در موج اول کرونا

تعطیلی‌ها علاوه بر اعمال محدودیت در محورها، تعطیلی بازارروزها، تعطیلی برنامه‌های فرهنگی، ممنوعیت ملاقات بیماران در بیمارستان‌ها، لغو پروازها، ممنوعیت اسکان مسافران در زائرسراهای مازندران و اقامتگاه‌ها و هتل‌ها و بسیاری از محدودیت‌های دیگر شد.

*نوروز 99؛ نوروزی متفاوت با چاشنی کرونا در مازندران

طی فروردین ماه امسال که شرایط نگران‌کننده‌ای داشتیم و نوروز متفاوتی را تجربه کردیم باوجود اعمال محدودیت باز هم شاهد ورود غیربومیان در استان بودیم که به همین منظور بحث اعمال محدودیت در ورودی‌های روستاهای نیز به اجرا گذاشته شد که توانست روستاهای استان را از این ویروس دور نگه دارد.

از فروردین تا اردیبهشت باتوجه به اعمال محدودیت‌ها زمانی‌که وضعیت استان به سمت بهتر شدن پیش می‌رفت و وضعیت شهرهای استان نارنجی و زرد بود تعطیلات عید فطر موجب شد که سیر و سفرها در استان اوج بگیرد و شاهد پیشروی ویروس در استان بودیم.

*پرواز بال‌های کرونا روی شالیزارهای مازندران

تاثیر کرونا حتی روی شالیزارها و کشت و کار کشاورزان استان نیز نکته‌ای قابل توجه بود که شالیکاران را به سمت کشت مکانیزه سوق داد البته برخی از کشاورزانی که شالیزارهایی که به‌دلیل شرایط جاده‌ای امکان کشت مکانیزه نداشتند سال زراعی پرتب و تابی را پشت سر گذاشتند.

* به صدا درآمدن آژیر کرونا برای دومین بار در مازندران 

نیمه دوم تیر ماه امسال باز هم برای دومین بار آژیر قرمز کرونایی در استان به صدا درآمد و با ادامه این روزها بحث اعمال محدودیت‌های کرونایی البته با شدت بیشتر در دستور کار قرار گرفت ازجمله الزامی شدن استفاده از ماسک به‌طوری‌که به افراد بدون ماسک خدمتی انجام شود و سایر اقدامات..

*حضور جهادگران در تغسیل و تدفین اموات کرونایی

طی این مدت مرگ‌های کرونایی بیشتر به چشم آمد و حتی در برخی از شهرها قطعه‌ای جدا برای میت کرونایی در نظر گرفته شد البته در این زمینه نیز نگرانی‌های بسیاری وجود داشت و در این راه نیز گروه‌های جهادی وارد میدان شدند و نسبت به تغسیل و تدفین اموات کرونایی با رعایت تمام مسائل شرعی و بهداشتی اقدام کردند و به این نگرانی‌ها نیز پایان داده شد.

*تب و تاب هیات‌های عزاداری در کمک‌های مومنانه

طی این ایام ماه مبارک رمضان و ایام محرم را نیز پشت سر گذاشتیم که فضای مجازی به کمک هیات‌های عزاداری آمد و طی این مدت مراسم‌ها در فضای مجازی برگزار شد و هیات‌های عزاداری نیز در بحث کمک‌های مومنانه پابه میدان گذاشتند و توانستند کمک شایانی به نیازمندان کنند البته مردم که تا قبل از آن تصورشان بر این بود هیات‌ها تنها در بحث عزاداری‌ها وارد می‌شوند به نقش هیات‌ها پی بردند.

 

*آغاز سال تحصیلی در روزهای کرونایی

د رحالی‌که طی تیر ماه شاهد روند افزایشی بیماری بودیم در مرداد ماه وضعیت بهتر شد اما طی این مدت نگرانی از آغاز سال تحصیلی موضوع جالب توجه بود که باتوجه به فصل سرما و بیماری سرماخوردگی و سایر اعلام شد زنگ آغاز سال تحصیلی 15 شهریور ماه در مدارس استان نواخته شود و با تمهیدات مدارس و اطمینان به خانواده‌ها و اختیاری بودن حضور دانش‌آموزان در مدارس این موضوع از نگرانی خارج شد.

با آغاز پاییز و فصل سرما و از سویی روند کاهشی بیماری کم‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی زنگ خطر موج سوم بیماری را در استان به صدا درآورد و باوجود توصیه‌ها در کنا کم‌توجهی‌ها حضور در دورهمی‌ها نگرانی‌ها را بیشتر کرد.

از آبان ماه امسال استان مازندران با روند ملایم نسبت به سایر استان‌های کشور وارد موج سوم بیماری کرونا شد.

طی این مدت باغداران مازندران درحال برداشت پرتقال از باغ‌ها هستند که نکته در خور اظهارنظر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در این زمینه  با مقصر دانستن مردم بومی مازندران که در فصل برداشت مرکبات هستند و بدون توجه به علل پیش گفته، پرتقال‌چینی را علت اصلی خارج نشدن مازندران از وضعیت قرمز کرونایی دانست که این موضوع نیز بر نگرانی‌ها افزود.

*آغاز محدودیت‌های کرونایی از اول آذر

باتوجه به این شرایط بحث اعمال محدودیت‌های کرونایی در استان قوت گرفت و از یکم آذر ماه بحث اعمال محدودیت‌ها و اجرای طرح سردار سلیمانی به اجرا درآمد اما موضوع مهم این بود که شرایط استان روز به روز وخیم‌ترشده به طوری‌که با ادامه روزهای کرونایی مازندران یکه تاز استان‌های کشور شده و کماکان شاهد ادامه دردسرهای کرونایی در سطح استان بودیم.

طی ماه‌های اخیر استان مازندران روزهای پراسترس و پردردسری را پشت سر گذاشته به طوری‌که از سوی مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده این استان درحال پشت سر گذاشتن موج سوم بیماری است.

*نگرانی‌های روزهای کرونایی برای بیماران خاص

باتوجه به روزهای قرنطینه حضور در پایگاه‌های انتقال خون استان مازندران کاهش پیدا کرد و باتوجه به اطمینان خاطر پایگاه‌های انتقال خون و اینکه مواردی از ابتلا گزارش نشد کم کم بر حضور مردم افزوده شد که کماکان نیز تاکید بر حضور پررنگ اهداکنندگان برای حضور در پایگاه‌های انتقال خون است که بر رنج بیماران افزوده نشود.

طی این مدت ۲۰ نفر شهید سلامت داشتیم و بیش از ۳هزار و ۳۰۰ نفر از کادر درمانی استان به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شدند.

*خسارت جدی به کسب و کارها

موضوع مهم در این زمینه خسارت به کسب و کارها بوده به طوری‌که برخی از کسب و کارها از جمله تالارهای پذیرایی به مرحله ورشکستگی پیش رفتند این استان در راستای توسعه گردشگری استانی نوپا بود که کرونا خسارت جدی به آنان وارد کرد که باتوجه به خسارت‌ها خیران، هیات‌های عزاداری، گروه‌های جهادی، موکب‌ها  و سایر باتوجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر کمک‌های مومنانه وارد عرصه شدند و در کنار کمک‌های مومنانه به پویش‌های مهربانی از جمله کمک به دانش‌آموزان نیازمند در تامین گوشی پیوستند که می‌توان گفت توانستند بر زخم‌های کرونایی با مهربانی مرهم بگذارد و قدری از رنج و دردهایشان بکاهند.

 

*روشن شدن نور امید در دل مردم

طی ماه‌های اخیر درست است به مردم مازندران خیلی سخت گذشت اما تزریق واکسن توانست نور امید را در دل مردم روشن کند چرا که امیدواری مردم به قطع زنجیره کرونا بیشتر شد البته باتوجه به نوروز در راه است مردم باید به همکاری خود کماکان همانند گذشته ادامه دهند.

دکتر سیدعباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تعداد مبتلایان به کرونا در مازندران تا تاریخ  ۳۰ بهمن ماه ۷۲هزار و ۳۸۹ نفر و تعداد بستری‌شدگان تا دوم اسفند ماه امسال ۴۷هزار و ۶۶۹ نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه روند شیوع بیماری در استان مازندران نزولی است، افزود: با توجه به آزمایش‌های گرفته شده از افراد تاکنون مورد مثبتی از کرونای انگلیسی در مازندران مشاهده نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه  سرعت انتقال کرونای انگلیسی ۷۰درصد بیشتر است ، تصریح کرد: کرونای انگلیسی در کشور در حال گسترش است و با توجه به سرعت انتشار بالای آن اگر در رفت و آمدها و نقل و انتقالات عید نوروز به اصول پیشگیری توجه نشود خطرآفرین است لذا باید دستورالعمل های طرح محدودیت های کرونایی با دقت بیشتر و کیفیت بهتری رعایت شود.

این مسوول با تاکید بر اینکه تعطیلات عید نوروز می‌تواند برای ما یک فرصت مهار یا تهدید کرونایی باشد، خاطرنشان کرد:  رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک، تهویه مناسب، زمان کوتاه در دیدارها، پرهیز از برگزاری دورهمی و عدم حضور در جمع ها بسیار الزامی است.

موسوی یادآور شد: با همراهی مردم در نوروز۱۴۰۰ و تا زمان دریافت واکسن به افراد آسیب پذیر می‌توان شدت ویروس کرونا را کاهش داد.

دکتر سیدفرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل  نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بسترى هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ بیمار جدید بستری و ۲۵ بیمار هم  ترخیص شدند.

وی گفت: ۴۱ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از یک هزار پرستار به بیماری کرونا مبتلا و پنج شهید سلامت برای مهار و مقابله با کرونا تقدیم شده است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول