اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

مکملی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان/ آموزش مجری‌گری و طبیعت‌یاری به بچه‌ مدرسه ‎ای‌ها

کانون‌های فرهنگی تربیتی با استفاده از ابتکارات و ارائه برنامه‌های مالی و اقتصادی، آموزش مهارت‌های علمی، فرهنگی و هنری نسبت به ایجاد بستر کارآفرینی اقدام می‌کنند و مکمل ایده‌آلی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان هستند تا فراگیران را به یک شهروند مطلوب با قابلیت‌ها و مهارت‌های فنی و اجتماعی تبدیل کنند.

مکملی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان/ آموزش مجری‌گری و طبیعت‌یاری به بچه‌ مدرسه ‎ای‌ها

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: تربیت‌یافتگان آموزش و پرورش، آینده‌سازان کشور محسوب می‌شوند؛ اگر آموزش و پرورش، فراگیران را که پیامد این فرآیند هستند در مسیر صحیح تعلیم و تربیت قرار دهد، خروجی این فرآیند، دانش‌آموزانی خواهد بود که دانش نظری (آموخته های خویش) را تبدیل به دانش ساختی و کارکردی می‌کنند، گویی که علم را در وجود خود نهادینه کرده‌اند.

این رسالت عظیم بر دوش همه مسؤولان نظام آموزش و پرورش است که این فرصت طلایی را در اختیار آنان قرار دهند تا آنان بتوانند دانسته‌های خویش را عملا تجربه کنند. یکی از اماکن آموزشی و پرورشی که می‌تواند این فرصت را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد، کانون‌های، فرهنگی تربیتی هستند که با برگزاری برنامه‌های عمومی، انجمن‌ها و کارگاه‌های مهارت آموزی، اهدافی از قبیل توانمندسازی افراد، تربیت شهروند حرفه‌ای و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان را دنبال می‌کند.

کانون‌ها با استفاده از ابتکارات و ارائه برنامه‌های مالی و اقتصادی، آموزش مهارت‌های علمی، فرهنگی و هنری نسبت به ایجاد بستر کار آفرینی اقدام می‌کنند و مکمل ایده‌آلی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان هستند تا فراگیران را به یک شهروند مطلوب با قابلیت‌ها و مهارت‌های فنی و اجتماعی تبدیل کنند.

* کانون‌های فرهنگی و تربیتی چه می‌کنند؟

کانون فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان به مرکزی اطلاق می شود که برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان دوره های مختلف تحصیلی در سراسر کشور تشکیل شده است 

اهداف این کانون‌ها شامل «باور کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای معنوی، فکری، جسمی و عاطفی آنان از طریق اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی»، «پرورش و تقویت روحیه تعاون و اخوت دینی و ایجاد همبستگی بین دانش‌آموزان و آموختن روش زندگی اجتماعی به آنان بر اساس موازین اسلامی» و «تقویت شخصیت و خودباوری با ایجاد انجمن‌های مختلف علمی، هنری و آموزشی» است. 

در کانون‌های فرهنگی و تربیتی تعداد 22 انجمن فعالیت می‌کنند که شامل، انجمن‌های هنرهای نمایشی، هنرهای آوایی، هنرهای دستی و تجسمی، شعر و داستان، فیلم، خبرنگاری، رسانه و فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی، مجری‌گری، بازی های رایانه ای، انتظار و مهدویت، پیشگامان سلامت، گردشگری، نجوم، مهارت های زندگی و اجتماعی، قرآن و عترت، رباتیک، ورزشی، کارآفرینی، حقوق دانش‌آموزی، مداحی و طبیعت یاران است.

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: انجمن در کانون به گروه داوطلبی از دانش‌آموزان دوره تحصیلی متوسطه اول و دوم گفته می‌شود که پیش از این دوره‌های کارگاه مهارت آموزی را در زمینه مورد علاقه خود و با تمرین فعالیت‌های گروهی در جمع همسالان گذرانده و به توانمندی و آمادگی و کارآمدی نسبی برای سازماندهی در یکی از گروه های انجمنی رسیده باشند تا به صورت رسمی و جدی به صحنه‌های برنامه‌ریزی و تلاش وارد شوند؛ همچنین آنان قادر خواهند بود تا ضمن پژوهش، بحث و بررسی گروهی در خصوص موضوعات و اجرای پژوهش‌های تخصصی مسؤولیت اداره بخشی از برنامه‌های کانون را به صورت افتخاری بر عهده بگیرند.

وی به اهداف کلی انجمن‌ها اشاره کرد و افزود: «تشویق دانش‌آموزان به شرکت در فعالیت‌های خلاق و ابتکاری»، «کمک به دانش‌آموزان در رشد و تقویت خصایص رهبری و قبول مسؤولیت در دوران بزرگسالی»، «کمک به دانش‌آموزان در کسب مهارت های اجتماعی و آشنایی با اصول خودآموزی»، «پیشبرد رشد وتکامل خصایص شخصی و مطلوب از قبیل اعتماد به نفس، تعاون و انضباط اجتماعی»، «فراهم‌سازی زمینه مناسب جهت انتخاب آزادانه فعالیت‌ها»، «افزایش امکان کار دسته جمعی نسبت به رقابت فردی»، «تسهیل جامعه پذیری و مسؤولیت‌پذیری در دانش‌آموزان» و «فراهم کردن زمینه مشارکت دانش‌آموزان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در برنامه و فعالیت‌‌های کانون فرهنگی تربیتی» از جمله اهداف کانون‌ها هستند.

* روزهای خوب دوستی و آموزش

از بچه‌های دهه شصت است. معتقد است که این روزهای زندگی‌اش را مدیون کانون‌های فرهنگی و تربیتی است. مریم رضایی به خبرنگار فارس گفت: دانش‌آموز دبیرستانی بودم که دو روز در هفته، عصرها به کانون فرهنگی و تربیتی محله‌مان می رفتم. آن زمان، فعالیت‌های کانون‌ها در چند بخش بود که بنده هم در بخش فرهنگی فعالیت می‌کردم.

وی ادامه داد: راستش، آن زمان به خوبی یادم هست که با عشق زیادی، به کانون فرهنگی و تربیتی می‌رفتم. آن زمان از گوشی موبایل و فعالیت های جانبی خبری نبود. ما بچه های فعال پرورشی و فرهنگی در مدرسه بودیم که یا مدرسه بودیم و یا در کانون فرهنگی و تربیتی حضور داشتیم.‌

رضایی اضافه کرد: مدیر کانون فرهنگی و تربیتی، همسر مربی پرورشی مدرسه‌مان بود و اینگونه شد که ما هم پایمان به کانون باز شد و در آنجا تجارب زیادی کسب کردیم. تجاربی که حالا بعد از سالیان سال، در زندگی‌ام به کار می‌بندم.

* تهیه بیش از ۷ هزار محتوای آموزشی در شبکه شاد

امسال یعنی 30 بهمن 1399، کانون‌های فرهنگی تربیتی 30 ساله می‌شوند؛ در حال حاضر ۱۱۸۲ کانون فرهنگی و تربیتی در سطح کشور فعال هستند. در این مدت فعالیت‌های متعددی در این کانون‌ها انجام شده است.

رمضانی درباره دستاوردهای کانون‌های فرهنگی و تربیتی به خبرنگار فارس گفت: «ترویج فرهنگ «هر دانش‌آموز، یک مهارت» با گسترش فعالیت های مهارت آموزی»، «تثبیت جایگاه کانون‌های فرهنگی تربیتی به عنوان مکمل فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس»، «ایجاد انجمن‌های ۲۲گانه برای ارائه سبدی متنوع از فعالیت ها براساس ذائقه دانش آموزان»، « جشنواره دوسالانه کشوری و استانی  دستاوردهای کانون‌های فرهنگی تربیتی برای رونق بخشیدن به اقتصاد و کارآفرینی» و «جشنواره فرهنگی و هنری کانون‌ها، جشنواره علوی، جشنواره مداحی نوغلامان حسینی، شعر غدیر و... برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با فرهنگ و سیره ائمه هدی(ع)» از نمونه فعالیت‌های کانون بوده است.

وی با بیان اینکه «شناسایی و کشف استعدادهای نهفته فرهنگی ، هنری و مهارتی دانش‌آموزان به خصوص در مناطق محروم و کمتر برخوردار» و «اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلف برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی» از دیگر دستاوردهای کانون‌هاست، افزود: «توسعه زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری کانون های فرهنگی تربیتی برای ارائه خدمات مطلوب»، «استفاده از ظرفیت مدارس به عنوان کانون مدرسه در جهت پوشش حداکثری دانش آموزان در برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی» و « تثبیت کانون های فرهنگی تربیتی به عنوان مرکز یاریگران زندگی و ایران مهارت» از جمله اقدامات کانون‌های فرهنگی و تربیتی است.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش از ساماندهی ۲۴۸۹ نیروی اداری کانون‌ها خبر داد و ادامه داد: صدور شیوه‌نامه ساماندهی نیروهای آموزشی و پرورشی بر اساس درجه‌بندی، تهیه و تدوین و ابلاغ آیین‌نامه مالی کانون‌ها، صدور شیوه نامه انتخاب و انتصاب مدیران کانون‌ها، صدور دستورالعمل فضا و تجهیزات کانون‌ها، صدور دستورالعمل نظارت و  بازرسی و ارزیابی کانون‌ها و صدور شیوه‌نامه اجرایی برنامه جوانه‌ها از اقدامات ماست.

وی به صدور بخشنامه عدم واگذاری کانون‌ها به سایر ادارات و سازمان‌ها، صدور بخشنامه پایدار سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و تربیتی و تهیه ۲۲ عنوان کتاب انجمن‌های کانون‌ها و ارسال به استان ها اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی و برگزاری فعالیت تابستانی مجازی در بیش از ۲۵ هزار پایگاه، ایجاد چهار کانال کشوری، ۲۲گروه باشگاه و همچنین ایجاد گروه کشوری مدیران کانون‌ها در شبکه شاد از دیگر فعالیت‌های ماست.

رمضانی از ایجاد چهارده نگارخانه در ۱۴ استان و افتتاح اولین نگارخانه در کانون فرهنگی تربیتی شهید فهمیده استان البرز خبر داد و گفت: اجرای ویژه برنامه کانون انقلاب و پخش آن در طول ایام دهه فجر، تهیه بیش از ۷ هزار محتوای آموزشی در شبکه شاد، ثبت دانش‌آموزان، فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون‌ها در سامانه همگام و انتخاب کانون‌های فرهنگی و تربیتی به عنوان مرکز ایران مهارت و کانون یاریگران زندگی از جمله فعالیت‌هاست. 

* راه‌اندازی نخستین نگارخانه تخصصی هنرهای مینیاتور کشور در کانون‌های فرهنگی و تربیتی

نخستین نگارخانه تخصصی هنرهای مینیاتور کشور به نام استاد محمد باقرآقا میری از پیشکسوتان نام آشنای این رشته با حضور وزیر آموزش و پرورش در کانون فرهنگی شهید فهمیده استان البرز گشایش یافت. آموزش و پرورش استان البرز برای راه اندازی این نگارخانه در فضای نمایشگاهی کانون فرهنگی تربیتی شهید محمد حسین فهمیده کرج  650 میلیون ریال هزینه کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز در این خصوص گفت: راه اندازی این نگارخانه در راستای حفظ، آموزش و انتقال هنر اصیل ایرانی - اسلامی به نسل نو و تربیت نیروهای متخصص و مجرب در حوزه هنرنگارگری در دستور کاری قرار گرفت.

به گزارش فارس، 30 سال از فعالیت کانون‌های فرهنگی و تربیتی می‌گذرد و در این مدت این کانون‌ها تلاش کردند که اقدامات متعددی انجام دهند و نقش مکمل در تعلیم و تربیت را به خوبی ایفا کنند. هر چند که هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل راهی طولانی مانده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول