اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

باید نحوه اداره کشور را تغییر دهیم/ مردم باید از امور کشور مطلع باشند

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه باید نحوه اداره کشور را تغییر دهیم، گفت: کسانی می‌توانند موجب تغییر در رویه اداره کشور شوند که توانایی انجام انقلاب رویکردی و شجاعت به هم ریختن وضع موجود را داشته باشند به همین دلیل این عرصه نیازمند حضور جوانان است.

باید نحوه اداره کشور را تغییر دهیم/ مردم باید از امور کشور مطلع باشند

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در نشست سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که با عنوان تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب  برگزار شد، گفت: امام خمینی اساسی‌ترین نقش را برای مردم و به ویژه مستضعفین قائل بوده است، اصل ماجرا نوع نگاه به مردم در بین حکمرانان است.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  دو اندیشه در رابطه با نگاه به مردم وجود دارد گفت: نخست؛ اندیشه‌ مردم صغیر است. اندیشه مردم صغیر می‌گوید مردم غیرمتخصص و ناتوان هستند و فهم در سیاست، اقتصاد و دانش ندارند. براساس این اندیشه سهم مردم در مشارکت سیاسی تنها انتخاب قیم است یعنی اینکه مردم باید در بین افراد نخبه گروه‌های مختلف بگویند منتخب اصلاح طلب می‌خواهند یا اصولگرا و وقتی هم که قیم انتخاب می‌شود همه مسئولیت‌ها برعهده او خواهد بود. در اندیشه مردم صغیر همه اختیارات در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد.

وی افزود: اندیشه دیگری که وجود دارد اندیشه مردم رشید است. بنابراین اندیشه مسئولین به صورت محدود وکلای مردم هستند چرا که آن‌ها باید مدام امور را با مردم چک کنند و در این اندیشه تصمیم گیر اصلی آحاد مردم هستند.

قاضی زاده هاشمی گفت: عده‌ای که دارای تفکرات لیبرالی هستند می‌گویند مردم باید مشارکت کنند، ولی نیاز به هدایت دارند به همین دلیل جریان رسانه‌ای انحصاری درست می‌کنند. خیلی از حرف‌ها مثل شفافیت و گفتگو در بین غربی‌ها هم مطرح می‌شود، اما وقتی کار به تقابل با انحصار می‌کشد آن‌ها با انحصار در نظام مالی و اندیشه‌ای مردم را کنترل می‌کنند. این در حالی است که ما معتقدیم حکومت اسلامی باید به دنبال رشد جامعه باشد.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: ما امروز در درون نیازمند یک انقلاب سوم هستیم. امت وظایفی نسبت به ولایت دارد با این وجود مجموعه امت باید بتواند وظیفه خود را نسبت به ولایت انجام دهد، اما برخی مسائل بین مردم و مسئولان فاصله انداخته به گونه‌ای که انگار مسئولان آمدند بین امام و جامعه قرار گیرند و نگذارند جامعه وظیفه خود را نسبت به امام انجام دهد.

قاضی‌زاده با اشاره به اینکه مسئولان در نظام ولایی باید تسهیل کننده ارتباط امت و امام باشند نه مانع، تصریح کرد: ما امروز به یک مدل قابل ارائه در نظام اداری، اقتصادی، فرهنگ، تعلیم و تربیت، بهداشت و سلامت، امینت و سیاست خارجی رسیدیم و این مدل را در موقع خود ارائه خواهیم کرد..

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر بخواهیم در بین منظومه اصلاح رویکردی فقط به شفافیت و آن هم تنها علنی شدن آرا بپردازیم ممکن است مشکلاتی پیش بیاید، اما اگر بگوییم شفافیت یک امر دینی است آنگاه می‌پذیریم که این مردم هستند که انقلاب را رقم زده و موجب رشد آن شدند و باید آن را حفظ کنند.  پس بنابراین مردم باید نسبت به مسائل آگاه شوند.

وی با بیان اینکه در کنار شفافیت باید گفت وگو هم شکل بگیرد، گفت: گفت و گو یعنی اینکه مردم، خواص و حاکمیت با هم حرف بزنند و دلیل بیاورند تا سره از ناسره و درست و غلط روشن شوند و قطعا تصمیم اکثریت تصمیم درستی خواهد بود.

قاضی‌زاده، اظهار داشت: اگر یک گفت وگوی صحیح به موضوع شفافیت پیوست شود و نگاه میان مدت و دراز مدت به شفافیت داشته باشیم می‌توان این سوال را مطرح کرد که آیا کسانی که به برجام رای دادند امروز خجالت زده بودند یا خوشحال؟ پس شفافیت می‌توانست در این زمینه یک تجربه تاریخی ایجاد کند.در واقع شفافیت موجب پاسخگویی می‌شود به همین دلیل هر کسی در مقابل شفافیت مجبور می‌شود که برای عملکرد خود دلیل بیاورد.

نایب رئیس مجلس، گفت: بنده جزو افرادی بودم که در دوره‌های گذشته مجلس طرح شفافیت آرا را ارائه کردیم، چون معقدم بودیم نماینده برای اقدامات خود باید دلیل داشته باشد و بگوید که چرا رای می‌دهد. نماینده برای اینکه دلیل بیاورد باید مطالعه کند و از دیگران مشورت بگیرد و بعد توضیح دهد که رای مخالف و یا موافق داده است. ممکن است مردم نسبت به شفافیت آرا آمادگی نداشته باشند و برخی مسائل درپی آن پیش بیاید. در واقع ما در حوزه شفافیت آرا خیلی عقب هستیم.

وی با بیان اینکه امروز نظریات انقلاب باید در روش اداره کشور سرایت پیدا کند، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب به منزله تغییر مسیر و تغییر روش حکمرانی است، چون با وجود این دولت، مجلس، نحوه قانون گذاری، نحوه توزیع بودجه، نظام برنامه ریزی، نحوه برقراری عدالت، مبارزه با فساد، نحوه مقابله با دیوان سالاری و نحوه شناخت و انتصاب مدیران که ساختار سیاسی و اداری کشور را شکل می‌دهد نمی‌توانیم به اهداف انقلاب برسیم.

قاضی‌زاده با تاکید بر اینکه باید نحوه اداره کشور را تغییر دهیم، تصریح کرد: کسانی می‌توانند موجب تغییر در رویه اداره کشور شوند که توانایی انجام انقلاب رویکردی و شجاعت به هم ریختن وضع موجود را داشته باشند به همین دلیل این عرصه نیازمند حضور جوانان است.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه انقلابی کسی است که از وضع موجود ناراضی است، ولی دارای یک نقطه آرمانی است و می‌داند که بعد از تغییر می‌خواهد به کدام سمت برود، اضافه کرد: ما امروز یک دولت رانتی - غارتی درست کردیم که تمام وجود آن رانت است و این رانت موجب غارت می‌شود.

وی اظهار کرد: امروز کسانی که به منشأ قدرت متصلند می‌توانند از فرصت‌هایی که این نظام رانتی - غارتی در اختیار آن‌ها گذاشته حداکثر سوء استفاده را کنند و البته این رانت هم به ضرر مستضعفین و محرومین جامعه است، چون اموال عده کثیری از مردم به نفع یک گروه خاص در یک نظام اقتصادی تورم زده طولانی غارت می‌شود. به هر روی چنین اوضاعی باعث یاس اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود.

قاضی‌زاده با طرح این سوال که آیا با تغییر برخی از سیاست‌های اقتصادی و تغییر برخی افراد مسئله رانت حل می‌شود؟ اضافه کرد: حتی اگر یک جریان انقلابی هم روی کار بیاید، ولی ما نتوانیم سیستم‌ها را اصلاح کنیم تغییری اتفاق نمی‌افتد. به هر روی ارزش روی کار آمدن جریان انقلابی در این است که بتواند اصلاح سیستمی کند وگرنه فاصله‌ها همچنان باقی می‌ماند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از شفافیت به عنوان یک انقلاب رویکردی نام برد و گفت: ما شفافیت را از مجلس شروع کردیم، اما واقعیت این است که شفافیت یک موضوع کلان‌تر است با این وجود باید تمام ساختار‌ها و رفتار‌ها اصلاح شوند.

وی افزود: انقلاب رویکردی یعنی اینکه مردم باید با برنامه ریزی مدیران را بپذیرند و در رابطه با برنامه ریزی مدیران نظر بدهند و البته در این راستا خواص، متخصصین و دانشگاهیان هم باید صحبت کنند و عموم مردم نیز نظر مثبت یا منفی خود را بدهند و این یعنی گفتگو، اما سوال این است که امروز گفتگو در نظام اداری ما چه جایگاهی دارد؟

قاضی‌زاده تصریح کرد: انقلاب رویکردی یعنی مقابله با انحصار مقابله با رانت، مقابله با تبعیض، ایجاد جامعه‌ای با رقابت سالم و برقراری عدالت. در جامعه‌ای که عدالت نباشد جامعه اسلامی نیست و دولتی هم که نتواند عدالت را برقرار کند این دولت هم اسلامی نخواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول