اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رونمایی از کتاب «خبر خوب»| تیرانداز: «خبر خوب» نشانه حس مسئولیت رسانه و تزریق انرژی به مخاطب است

مدیرعامل خبرگزاری فارس در مراسم رونمایی از کتاب «خبر خوب» گفت: حس مسئولیت داشتن نسبت به مخاطب و این که رسانه فکر منافع خود نباشد رویکرد «خبر خوب» است.

رونمایی از کتاب «خبر خوب»| تیرانداز: «خبر خوب» نشانه حس مسئولیت رسانه و تزریق انرژی به مخاطب است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب «خبر خوب؛ به مثابه یک رویکرد رسانه‌ای» نوشته محسن مهدیان صبح امروز با حضور محمدحسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد کابینه دولت نهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، حمید حسن‌پور رئیس دانشکده خبر خبرگزاری فارس و ابراهیم رضایی نماینده مجلس در ساختمان این دانشکده برگزار شد.

حسن‌پور: «خبر خوب» خیر کثیر است

بر اساس این گزارش، حسن پور رئیس دانشکده خبرگزاری فارس، خبر خوب را اساساً نه یک روش بلکه آن را بینش عنوان کرد و گفت: طبیعتاً هر واقعیتی‌ را باید در بستر نهادی همان خبر بررسی کرد. رویکرد رسانه‌ای «خبر خوب» روایت محاسبه بودن تا شدن است. ممکن است این روایت لزوماً شیرین هم نباشد و با خبری تلخ مواجه باشیم اما می‌توان همان را خبر خوب جلوه داد؛ مثل پرستاری که جان خود را برای نجات بیماران کرونایی فدا می‌کند.

وی افزود: «خبر خوب» خیر کثیر است؛ یعنی وقتی خبر خوب را روایت می‌کنیم، خوبی را تولید می‌کنیم. انتشار کتاب «خبر خوب» هم خودش یک «خبر خوب» است. این که محسن مهدیان که از جمله فرماندهان جنگ نرم به شمار می‌رود، به این مطلب رسیده که خبر خوب است، خود خیر کثیر است.

رئیس دانشکده خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به روند طولانی انتشار و رونمایی کتاب به واسطه نرسیدن به دیدگاه روشن در راستای طرح جلد و قاب‌بندی گفت: این موضوع کمی مسیر انتشار را به درازا کشاند، اما از سوی دیگر باید بگویم آقای مهدیان اصراری به انتشار کتاب نداشت، هر چند پیگیر بود اما برای چاپ اصرار نکرد و شاید این ظرافت در نگاه او باعث شد رونمایی کتاب هم به تعویق بیفتد.

به گفته وی، این کتاب در تیراژ هزار نسخه منتشر شده و در نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز که اوایل بهمن‌ماه برگزار شد، با فروش خوبی مواجه شد. امیدواریم با همین رویکرد آثار دیگری را نیز منتشر کنیم. در این مسیر و با این مبانی فکری از چنین پارادایم‌هایی حمایت خواهیم کرد و اعلام می‌کنیم نباید حرکت در مسیر خبر خوب متوقف بماند. امیدوارم کتاب منشأ خیر باشد.

تیرانداز: حس مسؤولیت داشتن نسبت به مخاطب و این که رسانه فکر منافع خود نباشد رویکرد «خبر خوب» است

در ادامه این مراسم، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، سخنانش را با مقدمه‌ای آغاز کرد و به واسطه اتفاقاتی که طی سال‌ها کار در رسانه برایش رخ داده بود، ابراز داشت: چند سال قبل که کار رسانه را آغاز کردم، هیچ‌گاه به یاد ندارم که صفحات حوادث را خوانده باشم؛ چرا که اذیت می‌شدم و معتقدم این اخبار برای سلامت ذهن مخاطب آسیب‌زننده است و او را ناراحت می‌کند.

وی افزود: چند سال پیش تصادفی از داستان کشته شدن دختر بچه‌ای ۹ ساله توسط پدرش در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار مطلع شدم که پدر او تحت تأثیر روان‌گردان‌ها و استعمال آنها وارد خانه شده و بچه را تکه تکه کرده و در یخچال قرار داده است و... همان موقع فکر کردم چطور یک انسان پر انرژی که قصد کار دارد در مواجهه با این خبر برای ادامه روز انرژی فعالیت خواهد داشت. اصلاً چه ضرورتی دارد این موارد با جزئیاتی به این دقیقی درج و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

برخی رسانه‌ها برای افزایش تیراژ، پرمخاطب بودن و کلیک فراوان مواردی را مطرح و منتشر می‌کنند

مدیرعامل خبرگزاری فارس، ادامه داد: بیشترین مخاطبان تولیدات رسانه‌ای مربوط به اخبار حوادث بانوان هستند و بعضاً دیده می‌شد چه خیانت‌ها و جنایت‌ها که در دل خانواده‌ها رخ می‌دهد، این اخبار اغلب به شکل سناریویی در ذهن مخاطبان نقش می‌بندد. مشخص بود که رویکرد اشتباه است، زیرا از رسانه توقع می‌رود افق جدید برای مخاطب باز کند و او را رهنما باشد، اما برخی رسانه‌ها برای افزایش تیراژ، پرمخاطب بودن و کلیک فراوان بدون ملاحظه مواردی را مطرح و منتشر می‌کنند و انسان‌های منفی باف تحت تأثیر رسانه‌ها به ناکامی‌هایی می‌رسند.

وی با بیان این مطلب که رسانه‌ در نگاه اسلامی باید تعالی بخش باشد و مخاطب را رشد دهد، عنوان کرد: چنانچه می‌خواهیم مخاطب رشد کند خود رسانه هم همراه مخاطب فرایند رشد را طی کند و راه درست همین است.

تیرانداز به کتاب «خبر خوب» اشاره کرد و گفت: رویکرد رسانه در خبر خوب عبارت است از حس مسؤولیت داشتن نسبت به مخاطب و این که رسانه فکر منافع خود، تیراژ بالا و کلیک بسیار نباشد. از سویی استراتژی جریان ضد انقلاب پمپاژ یاس و ناامیدی است، از این رو رسانه‌ها نباید در این طریق بیفتند.

خبر خوب مخاطب را به حرکت وا می‌دارد

وی به نوع پرداخت موضوعات از نگاه‌های مختلف اشاره کرد و این که برخی افراد غرب‌نشین با ابزار رسانه ناامیدی را تزریق می‌‌کنند، گفت: رویکرد «خبر خوب» مخاطب را به سمت عنصر حرکت که پیشران ما در زندگی و رشد جامعه انسانی است، سوق می‌دهد، لذا هر چه مانع حرکت شود، با این موضوع در  تضاد است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، بخش دیگری از سخنان خود را این طور ادامه داد که برخی تصور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند ما فقط با خبر خوب قصد داریم خوبی‌ها را ببینیم و در این خصوص اظهار داشت: این امر با ذات خبر متناقض است. ما باید بدانیم نوع بیان اخبار منفی هم باید به گونه‌ای باشد که مانع از حرکت انسان نشده و او را متوقف نسازد. این طرح موضوع مهارت‌هایی را می‌طلبد، مثل هنگامی که قرار است یک فرد خبر درگذشت فردی دیگر را به بازماندگان او برساند. از این جهت باید مهارت، وجود داشته باشد.

وی با بیان خاطره‌ای در این زمینه گفت: به خاطر دارم پس از دوره خشکسالی، برف زیبایی باریده بود. ما از عکاس رسانه خود درخواست کردیم این زیبایی را منعکس کند، اما در نهایت عکس‌هایی که تهیه کرده بود شامل ترافیک و زد و خورد در برف بود. از او پرسیدم واقعاً زاویه زیباتری نبود؟ گویی که چشمان ما عادت کرده تنها بدی‌ها را دیده و روایت کند، در حالی که رویکرد «خبر خوب» این است که به جامعه اعتنا کرده و تذکر داده شود که می‌تواند اتفاقات خوب پیرامونی را دید و درواقع برای بهتر دیدن، مهارت‌های لازم را ارائه می‌دهد.

انعکاس اتفاقات خوب تزریق انرژی به جامعه است

تیرانداز گفت: اگر اتفاقات خوب را منعکس کنیم، انرژی را به جامعه تزریق می‌کنیم. ذهن قدرت حل مسأله بیشتر می‌یابد و می‌تواند مسائل را حل کند. در حالی که پمپاژ حجم وسیعی از یاس و ناامیدی ممکن است جامعه را دچار زحمت کند.

تیرانداز سخنان خود را با شناختی که از «محسن مهدیان» مؤلف کتاب «خبر خوب» داشت به پایان برد و گفت: آقای مهدیان در حوزه رسانه فرد شناخته‌شده‌ای است. ۱۲ سال است که همکار ایشان هستم و از نزدیک نسبت به او شناخت دارم و می‌توانم بگویم در کنار ویژگی‌های خوبی که دارد، یک ویژگی در او برجسته است و آن روحیه «جوانمردی و پهلوانی» است که در شخصیت او پررنگ مشاهده می‌شود. او نگاه مسؤولانه نسبت به مخاطب دارد و این نگاه در رویکرد امروز خبرگزاری فارس، به خوبی دیده می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول