اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

ظریف: دولت بایدن سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را ادامه می‌دهد/ آبروی آمریکا از پنجم اسفند بیشتر می رود

وزیر امور خارجه گفت: دولت آقای بایدن سیاست فشار حداکثری دولت آقای ترامپ یعنی سیاست بی‌قانونی، قلدری و زورگویی را ادامه می‌دهد. اگر اینها معتقدند که آن سیاست شکست خورده و آبروی آمریکا را برده ادامه آن سیاست هم، کمکی به آنها نمی‌کند.

ظریف: دولت  بایدن سیاست شکست خورده فشار حداکثری  ترامپ را ادامه می‌دهد/ آبروی آمریکا از پنجم اسفند بیشتر می رود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره مصوبه مجلس برای لغو تحریم ها گفت: همانطور که رئیس جمهور گفتند دولت نظراتش را قبل از مصوبه به مجلس با شفافیت و صراحت اعلام کرد اما الان مصوبه مجلس قانون است. 

وی ادامه داد: از ۵ اسفند کاهش نظارت آژانس نه توقف نظارت آژانس است. ما عضو پادمان هستیم و آن را ادامه می دهیم. پروتکل الحاقی را ما خودمان انجام دادیم. به قرارداد پادمان متعهد هستیم و عضو پادمان هستیم و آن را ادامه خواهیم داد. ما پروتکل الحاقی را بدون تصویب در برجام اجرا کردیم و الان مجلس تصمیم گرفته این اجرا را متوقف کند.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: اتفاقی که ‌می‌افتد این است که با درخواستی که آقای گروسی انجام دادند با ایشان مشورت خواهیم کرد و این اتفاق صورت خواهد گرفت. سازمان انرژی اتمی به آژانس رسما اعلام کرده که از تاریخ ۲۳ فوریه اقدامات داوطلبانه ما در اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد اما نظارت آژانس ادامه پیدا خواهد کرد.در مورد کیفیت هم سازمان (انرژی اتمی) آمادگی دارد با آژانس گفت و گو کند و به نتیجه برسد.

ظریف تصریح کرد: نظارت های عادی آژانس انجام می شود. اقدامات و قانون مجلس بر اساس ماده ۳۶ برجام است. اگر آمریکا تعهدات خود را انجام دهد دلیلی برای اقدامات جبرانی ما نیست و ما هم همان تعهدات خود را انجام می دهیم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه نظارت‌ آژانس یعنی نظارت‌های معمول که در اکثر کشورهای دنیا دارد، ادامه پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: طرف مقابل ما در ۱+۵ یعنی ۱+۴ و آمریکا به تعهداتشان بازگردند. 

ظریف با اشاره به اینکه ما داخل برجام هستیم و به تعهداتمان همیشه پایبند بودیم اظهار داشت: همانطور که در بالاترین سطح کشور اعلام شده، به محض اینکه آمریکا تحریم‌ها را بردارد و سایر شرکا به تعهداتشان عمل کنند، دیگر دلیلی نمی‌ماند که ایران اقدام جبرانی انجام دهد.

وی ادامه داد: وقتی اصل تخلف کنار برود دلیلی برای اقدامات جبرانی ما نخواهد بود و آن وقت ما می‌توانیم به اجرای کامل پروتکل الحاقی همانطور که در پنج سال و اندی گذشته با جدیت انجام دادیم، ادامه دهیم.

ظریف در مورد اتفاقات پس از عدم اجرایی کردن پروتکل الحاقی تصریح کرد: اتفاقاتی که می‌افتد از چند جهت برای آمریکا مهم است؛ یکی اینکه الان یک ماه است که دولت آقای بایدن سیاست فشار حداکثری دولت آقای ترامپ یعنی سیاست بی‌قانونی، قلدری و زورگویی را ادامه می‌دهد.  اگر اینها معتقدند که آن سیاست شکست خورده و معتقدند که سیاست آبروی آمریکا را برده ادامه آن سیاست هم کمکی به آنها نمی‌کند و همان شکست و بی‌آبرویی را برای آنها دارد.

وی افزود: بحث دیگر اینکه تمام اقداماتی که ما می‌کنیم قابل بازگشت هست اما این آمریکاست که با یک وضعیت جدیدی ازجمله تعداد بیشتر سانتریفیوژ، میزان بیشتر ذخایر مواجه می‌شود و این وضعیت ادامه پیدا می‌کند. آنها خیال نکنند که علیه ایران با سیاست غیرقانونی فشار حداکثری، اهرم‌سازی می‌کند ما هم قصد اهرم‌سازی نداریم.

ظریف خاطر نشان کرد: ما اقدامات جبرانی انجام می‌دهیم و اگر آنها خیال می‌کنند یک سیاست شکست خورده برایشان اهرم ایجاد می‌کند باید بدانند که در مقابل در ایران هم تحولات روی زمین اتفاق می‌افتد اما من معتقد نیستم بعد از ۵ اسفند زمینه غیرقابل بازگشت است اما آبروی آمریکا کماکان بیشتر می‌رود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره وزیر اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی براینکه درهای دیپلماسی همچنان باز است، گفت: ما معتقدیم که در حال حاضر توافقی داریم که نتیجه مذاکرات مستقیم، دوجانبه، سه‌جانبه و چند جانبه ایران و آمریکا برای مدت دو سال بود. این مذاکرات به نتیجه رسیده و توافقی روی میز هست و نیاز به مذاکره ندارد این توافق باید اجرا شود. اگر فکر می‌کنند می‌توانند توافق را تغییر بدهند، اشتباه می‌کنند.

وی تاکید کرد: افراد داخل دولت بایدن، کسانی هستند که در مذاکره بودند و می دانند مواردی که در این توافق است که از نظر آنها خوشایند نیست، مواردی است که با مذاکره به آن رسیدیم مواردی هم در توافق است که ما از آن خوشمان نمی‌آید با هم دوست نداشتیم برنامه هسته‌ای مان محدود شود و برخی محدودیت‌ها بر خریدهای تسلیحاتی ما برای ۵ سال  وجود داشته باشد که تازه رفع شده است اما بالاخره توافق بده بستان است.

وی در مورد حضورش در انتخابات و انتشار لیست‌های انتخاباتی از وی، گفت: از محبت دوستان متشکرم ولی جدیت لیست کابینه منسوب به من همان اندازه است که یک کابینه از شخصیت‌های کارتونی در همین فضای مجازی منتشر شده بود. نه دشمنی با خدا و نه مردم دارم اما هنوز تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم.

وزیر امور خارجه در خصوص تماس تلفنی شب گذشته روحانی و رئیس جمهور سوئیس، عنوان کرد: در تماس تلفنی آقای روحانی با رئیس جمهور سوئیس پیامی منتقل نشده است.

ظریف ادامه داد: من احساس میکنم سکوت بایدن نشان دهنده یک بحث داخلی در آمریکا است برخی از تیم آقای بایدن علی رغم شکست فشار حداکثری به دنبال بهره گیری از آن هستند. توافق یعنی بده بستان، آمریکایی‌ها و بیشتر اروپایی‌ها باید بیشتر بدانند که آنها یک توافق کرده اند و باید تعهدات آن را انجام دهند.

وی تاکید کرد: آن‌ها به زودی متوجه خواهند شد که زمان به نفع آنها نیست و به ضرر آنهاست. لذا هر زمان اجرای تعهداتشان را آغاز کنند زمین برای آنها باز است و می‌توانند تعهدات خود را انجام بدهند و ایران هم سریعا به اجرای تعهدات کامل خود برمی‌گردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول