اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

استکی: هندبال مربی خوب خارجی می‌خواهد/ ایران می‌‌تواند یکی از بهترین لیگ‌‌ها را داشته باشد

کاپیتان تیم ملی هندبال ایران گفت: نیاز اصلی هندبال ایران مربی خوب خارجی است.

استکی: هندبال مربی خوب خارجی می‌خواهد/ ایران می‌‌تواند یکی از بهترین لیگ‌‌ها را داشته باشد

مجتبی زکی زاده به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، الله کرم استکی متولد اسفند ماه سال 1366 در شهر اصفهان است. وی هندبال را از اصفهان شروع کرد و از جوان‌ترین بازیکنان تیم ملی بود که برای بازی در لیگ‌های خارجی دعوت به همکاری شد. استکی در نیم فصل اول لیگ‌های برتر هندبال اروپا در سال گذشته در یک باشگاه رومانی حضور داشت، اما در ابتدای سال2020 میلادی قرارداد همکاری خود را با باشگاه پونته‌خنیل اسپانیا بست. استکی که سابقه حضور در لیگ کشورهای قطر، فرانسه و رومانی را دارد، یک بار دیگر به رومانی برگشت و در فصل جاری همراه با محسن باباصفری و شاهو نصرتی در تیم بوزائوی رومانی بازی می کند.

نام برادران استکی با هندبال گره خورده و هر کسی که پیگیر این رشته باشد قطعاً نام سجاد و الله کرم را شنیده است. آنها از ستاره‌های هندبال ایران هستند که پله‌های ترقی را با هم طی کرده و لژیونر شدند و توانستند نام هندبال ایران در قاره سبز بر سر زبان ها بیاندازند. الله‌کرم برادر بزرگتر است و در سال‌های اخیر و در نسلی که بسیاری از کارشناسان آن را نسل طلایی هندبال ایران می‌دانند، ستاره‌ای درخشان‌ بود.  وی کاپیتان تیم ملی هندبال هم محسوب می‌شود و در آخرین رویدادی که همراه با تیم ملی راهی مسابقات شد از حضور در بازی‌های ملی خداحافظی کرد، اما این موضوع خیلی زود توسط رئیس فدراسیون وتو شد تا بار دیگر شانس پوشیدن پیراهن تیم ملی را داشته باشد. وی الگوی فنی و اخلاقی بسیاری از جوانان عاشق هندبال است و بارها با عملکرد خود در میدان و البته اظهاراتش نسبت به هنجارهای اجتماعی این موضوع را اثبات کرده است.

الله کرم‌ استکی‌ کاپیتان تیم‌ ملی هندبال بعد از یک فصل دوری از لیگ‌ رومانی در فصل جدید به زیمیریلور لیگ برگشت و این بار برخلاف فصل های قبلی به یک تیم تازه تاسیس و جوان پیوست.  وی که سابقه بازی در تیم های چسمه و دینامو بخارست رومانی را در کارنامه دارد پس از جدایی از باشگاه پونته خنیل اسپانیا، تیم بوزائو را برای فصل جدید انتخاب کرد. تیم هندبال بوزائو در هفته سیزدهم رقابت های لیگ رومانی توانست با نتیجه 30 بر 27 از سد تیم رشتیسا عبور کند.

الله‌کرم استکی، کاپیتان تیم ملی هندبال که عضو تیم بوزائو است در جریان این مسابقه از ناحیه مچ دست دچار مصدومیت شد. استکی پیش از این هم از ناحیه انگشت دست دچار مصدومیت بود و تشدید این مصدومیت موجب شکستن مچ دست این بازیکن ایرانی شد. این اتفاق موجب شد تا ستاره ایرانی هندبال مدتی دور از میادین باشد و تا نیم فصل نتوانست در ترکیب تیمش قرار بگیرد.

تداوم موفقیت های ستاره هندبال ایران در لیگ های اروپایی موجب شد تا خبرگزاری فارس این مصاحبه را با وی انجام دهد. متن صحبت های الله کرم استکی را در ادامه می خوانید:

فارس: چه شد که تصمیم گرفتی از اسپانیا به رومانی برگردی؟

استکی: پس از اینکه قرار دادم با باشگاه اسپانیایی به پایان رسید پیشنهادهای مختلف داشتم اما در نهایت تیم بوزائو و لیگ رومانی را انتخاب کردم. خدا را شکر در حال حاضر هم وضعیت خوبی در این تیم دارم.

فارس: شرایطتان در لیگ رومانی چگونه است؟

استکی: لیگ رومانی از سطح بالایی برخوردار است و لژیونرهای ایرانی هم در این لیگ درخشش قابل توجهی دارند. قراردادها نیز در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی خوب و قابل قبول است. 16 تیم در لیگ برتر حضور دارند و 8 تیم در پلی آف بازی می کنند. رقابت در لیگ رومانی بسیار نزدیک است تیم ما در میانه های زیمبریلور لیگ قرار داد‌، اما در صورت کسب در بازی های بعدی می توانیم خود را به صدر جدول نزدیک کنیم. قرار بود در سال جدید میلادی بازیکنان جدیدی به تیم ما ملحق شوند و مسئولان در نظر دارند تا تیم را تقویت کنند. 

فارس: چرا بوزائو را انتخاب کردی؟

استکی: بوزائو تیم تازه تاسیس و جوانی است. این تیم فصل قبل جز تیم های انتهای جدول لیگ رومانی بود و امسال من به همراه محسن باباصفری و شاهو نصرتی برای این تیم بازی می کنیم. مسئولان باشگاه از عملکرد تیم به طور کلی راضی هستند. آنها سرمایه گذاری خوبی در این فصل انجام دادند و امیدوارم در پایان با کسب بهترین جایگاه لیگ را به پایان برسانیم. باشگاه ما هم جوان است و حامی مالی جوانی دارد و باوجود اینکه تنها 4 یا 5 سال از حضور این تیم در لیگ برتر می گذرد، پیشرفت چشمگیری داشته و از سال گذشته که در انتهای جدول بود به لطف شاهو نصرتی و محسن باباصفری و چند لژیونر از کشورهای دیگر، به جمع 8 تیم ابتدای جدول پیوسته و با یاری خدا در سال نوی میلادی و اضافه شدن بازیکنان مصدوم و بهبود بازیکنان مبتلا به کرونا در دور برگشت نتایج بهتری خواهیم گرفت.

فارس: وضعیت لژیونرهای ایران در اروپا چگونه است؟

استکی: خوشحالم که بازیکنان ایرانی در اروپا خوش می درخشند و در معتبر ترین لیگ های دنیا بازی می کنند. در حال حاضر به جز من 11 لژیونر دیگر در کشورهای آلمان، فرانسه، کرواسی، ترکیه، رومانی و قطر حضور دارند. فکر می کنم هندبال در حال حاضر بیشترین لژونر را در بین رشته های ورزشی، مخصوصاً رشته های توپی ایران دارد. بازیکنان جوان در تیم، ما ایرانی ها را الگوی خود می دانند و از بازی کردن در کنار ملی پوشان ایرانی تجربه کسب می کنند. در پست محسن باباصفری، دو دروازه بان جوان روی نیمکت حضور دارند که مدام از محسن الگو برداری می کنند و این باعث افتخار است که بازیکنان ایرانی در اروپا الگو هستند.

فارس: تکیلف سرمربی تیم ملی هنوز مشخص نشده است؛ گزینه خاصی برای هدایت تیم ملی مدنظر داری؟

استکی: حضور مربی تراز اول باعث خوشحالی و پیشرفت هندبال ایران در تمامی رده ها است، اما اگر قرار به مربی بی کیفیت اروپایی باشد ترجیح من مربی های داخلی است، چراکه مربی های داخلی علم و دانش بالایی دارند و شاهد این ادعا هم ارتقا سطح لیگ داخلی است. به جای هزینه برای مربی بی کیفیت گزینه های داخلی انتخاب معقول تری هستند. فدراسیون هم تا اینجای کار با نظم تمام و انضباط برنامه های خود را پیش برده و رشته هندبال در ایران روال خوبی پیدا کرده و این اتفاق بی شک باعث پیشرفت این رشته می شود. بحث جذب مربی خارجی خوب و تراز اول از گذشته تاکنون دغدغه فدراسیون هندبال بوده و امیدوارم این بار با مدیریت خوب پاکدل بتوانیم شاهد حضور یک مربی خارجی خوب در کنار تیم ملی باشیم، زیرا این اقدام همواره نیاز تیم ملی هندبال بوده و در صورت وقوع این اتفاق خوب، تیم ملی هندبال ایران می تواند از داشته های خود بیشتر استفاده ببرد.

فارس: چه زمانی هندبال ایران می تواند به جایگاه واقعی خود در آسیا برسد؟

استکی: هندبال ایران در آسیا ظرفیت های خوبی دارد و بازیکنان خوب در کنار یک مربی تراز اول خارجی، بی شک پاسخگوی خواسته های ما خواهد بود. هرچند در ایران نیز از مربی های داخلی و بومی خوبی برخورداریم، اما مربی تراز اول خارجی همیشه نیاز ما بوده است. ضمن اینکه مربیان داخلی می توانند در کنار یک مربی خارجی خوب به سطحی برسند که روزی سکان هدایت تیم ملی هندبال را برعهده بگیرند. به شخصه معتقدم اگر زمینه استفاده از یک مربی خارجی فراهم شود، هندبال ما می تواند با جبران چند سال حرکت کُند، پله های ترقی را طی کرده و روبه جلو حرکت کند.

فارس: نیاز اصلی تیم ملی هندبال ایران در شرایط کنونی را حضور مربی خارجی می دانی؟ 

استکی: به هر حال مربی خارجی خوب می تواند با لژیونرهای نیز تعامل بهتری داشته و برای استفاده از سطوح پایین تر برنامه ریزی کند در نتیجه باز هم تاکید می کنم در صورتی که قرار بر استفاده از مربی خارجی است، یک مربی درجه یک و تراز اول انتخاب شود. امیدوارم در خصوص جذب مربی خارجی برای تیم ملی هندبال تصمیم خوبی گرفته شده و بتوانیم بهترین و بیشترین بهره را از حضور وی ببریم، زیرا ما مسابقات انتخابی جام جهانی و بازی های آسیایی را در پیش داریم و بهتر است که از همین لحظه برنامه ریزی خوب و دقیقی صورت بگیرد و چون همانطور که گفتم ایران پتانسیل ها و بازیکنان خوبی در هندبال داشته و مجموعه کلی از میانگین سنی قابل قبولی برخوردار بوده و می توانند سال های سال برای تیم ملی مثمرثمر باشند و لازمه این اتفاق این است که بچه ها و استعداد به خوبی مدیریت شده و از آنان به بهرین نحو ممکن استفاده شود.

فارس: حضور تعداد زیادی لژیونر ایرانی در لیگ های مختلف اروپایی و آسیایی چقدر می تواند به پیشرفت هندبال ایران کمک کند؟

استکی: این موضوع از چند زاویه قابل بررسی است. از نظر تجربه و سطح فنی بسیار موثر است، اما موضوع هماهنگی و کار گروهی و تاکتیک تیمی در صورتی نتیجه خوب خواهد داشت که تمرینات زیاد و اردو های منظم برگزار شود. در هندبال برای رسیدن به هماهنگی نیاز است که بازیکنان مدت طولانی در کنار هم تمرین کنند. هندبال از جمله رشته ‌های تیمی است که برای پیشرفت باید تمرینات مداوم داشته باشد، چون تاکتیک تیمی حول محور یک بازیکن نمی ‌چرخد. هندبال امارات و قطر و بحرین در سال‌ های اخیر پیشرفت خوبی داشته است و دلیل این پیشرفت جذب یک مربی قدرتمند و داشتن لیگ پویا است. متاسفانه در ایران نمی ‌توان این موارد را به خوبی اجرا کرد، چون محدودیت‌هایی وجود دارد.

فارس: آیا به بازگشت به لیگ ایران فکر می کنی؟

استکی: اگر در کشور خودمان حامیان مالی کمک بیشتری کنند بی شک بسیاری از لژیونرها تمایل دارند تا به ایران بازگشته و در لیگ داخلی بازی کنند و اگر به هندبال هم نگاهی مشابه با برخی رشته های دیگر شود، لژیونرها بازی کردن در لیگ داخلی را به حضور در باشگاه های خارجی ترجیح می دهند.

فارس: چرا وقتی از تیم ملی خداحافظی کردی، رئیس فدراسیون درخواست کرد که بمانی و به کارت ادامه دهی؟

استکی: من به این دلیل از تیم ملی کنار رفتم که تصور می‌کردم در پست من بازیکنان جوان بسیار خوبی حضور دارند که می ‌توانند از من موثرتر باشند. واقعیت را باید قبول کنم که من نسبت به سال‌ های قبل پیر شده ‌ام. پویا نوروزی ‌نژاد در پست من عالی است و چند بازیکن جوان دیگر هم هستند که واقعاً عالی کار می ‌کنند و باهوش هستند. خوب نیست که به خاطر حضور من در تیم ملی بازیکنانی به این خوبی و جوانی پشت در بمانند و نتوانند تجربه کسب کنند. اگر آنها بتوانند در حد تیم ملی کار کنند و مفید باشند قطعاً دیگر به تیم ملی باز نمی گردم، اما اگر احساس کنم تیم ملی به حضورم نیاز دارد، به اینکه دوباره پیراهن تیم ملی را تن کنم فکر می‌کنم. دوست دارم در تیم ملی باشم. قبلاً جوان ‌تر بودم انرژی بیشتری داشتم. حالا دیدگاه مدیریت فدراسیون با من کمی متفاوت است و به من لطف دارد که صحبت‌ هایی در موردم را مطرح کرده، اما فکر می‌ کنم باید شرایط را بررسی و سپس نظر نهایی در این خصوص را اعلام کنم. 

فارس: سال‌ها در اروپا بازی کردی؛ مهمترین تفاوت هندبال ایران با اروپا چیست؟

استکی: تفاوت‌ های زیادی بین هندبال آسیا و اروپا وجود دارد. هندبال اروپا بسیار سطح بالا است و اگر بازیکنی از ایران یا آسیا بخواهد در اروپا عملکرد موفقی داشته باشد باید بسیار از نظر بدنی، ذهنی و تکنیکی بسیار آماده باشد وگرنه قطعاً مدت حضورش در تیم ‌های اروپایی به یک یا دو سال هم نخواهد رسید. ضمن اینکه شرایط از نظر امکانات و زندگی هم در اروپا با ایران متفاوت است. در اروپا اهمیت زیادی به ورزشکاران داده می ‌شود، اما در ایران شاهد هستیم که بازیکنان برای دریافت قرارداد های خود دچار مشکل می‌ شوند. در اروپا باشگاه‌ها بسیار به قرارداد های خود متعهد هستند. موضوع دیگری که بسیار به چشم می‌ آید، نظم است. در اروپا تمام کار ها روی نظم و برنامه قبلی اجرا می ‌شود، اما در ایران بارها شاهد تصمیمات لحظه‌ ای بوده‌ ایم. در لیگ ‌های اروپایی، تیم ‌ها اسپانسر های زیادی دارند که البته امری طبیعی است، چون مسابقات آنها پخش تلویزیونی دارد و به همین دلیل هم اسپانسرها راغب به سرمایه ‌گذاری می‌ شوند. متاسفانه در ایران موضوع پخش تلویزیونی در سال‌ های گذشته با مشکلات زیادی روبرو بود. نباید فراموش کنیم که ما بازیکنان حرفه ‌ای زیادی در ایران داریم که باید به حق خود برسند، اما با آنها به صورت حرفه ‌ای رفتار نمی‌ شود. شک ندارم اگر با بازیکن ‌های داخلی به صورت حرفه ‌ای برخورد شود، لیگ ایران هم می‌ تواند به یکی از بهترین لیگ ‌ها تبدیل شود. واقعاً امیدوارم روزی برسد که همه لیگ ایران را بشناسند و دیگر شاهد این تفاوت‌ها نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول