اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کاهش هدر رفت در صنعت، با سامانه بهینه‌سازی و کنترل آسیاب‌های معدنی ساخت ایران

خطوط تولید و فرآوری نیازمند سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که بتواند با کم‌ترین میزان مصرف انرژی، تولیدات را افزایش دهد.

کاهش هدر رفت در صنعت، با سامانه بهینه‌سازی و کنترل آسیاب‌های معدنی ساخت ایران

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در خطوط صنایع معدنی تجهیزاتی وجود دارند که وظیفه خردایش مواد معدنی را بر عهده دارند که با توجه به اهمیت کار این، تجهیزات، بهینه‌سازی و کنترل عملکردشان برای صنایع حائز اهمیت بالایی است. حال یک شرکت داخلی توانسته است با تولید نمونه ایران‌ساخت این دستگاه، خردایش صنایع معدنی را بهینه کند.

عماد جمعه زاده مدیرعامل شرکت پیشرو صنعت دانش فراز با اشاره به فعالیت مستمر جمعی از دانش‌آموختگان کشور برای تولبد این سامانه گفت: با  ۱۵ سال کار تحقیقاتی روی حوزه خردایش توانستیم به دانش فنی کنترل و بهینه سازی بسیاری از تجهیزات مانند آسیاب‌های معدنی دست پیدا کنیم.

مجموعه‌ای نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ایران‌ساخت

این فعال فناور با بیان این‌که سامانه یادشده می‌تواند آسیب های معدنی را کنترل و کارایی را افزایش دهد، ادامه داد: در این سامانه که مجموعه‌ای است یکپارچه از سخت افزارها و نرم‌افزارهای گوناگون، تجهیزات پایش در محل‌های گوناگون نصب می‌شوند تا پس از اندازه‌گیری معیارهای مورد نیاز به صورت خودکار  وآنلاین، معیارهای بهینه خروجی را پیدا کنند و به دستگاه‌ها ارائه دهند.

جمعه‌زاده درباره کارایی این سامانه بهینه‌سازی و کنترل گفت: پس از دریافت معیارهای کارکرد بهینه، هرکدام از این معیارها به سیستم کنترل سامانه انتقال یافته و تجهیزات خط را در حالیت بهینه کنترل می‌کنند.

کیفیتی هم‌پای نمونه وارداتی

مدیرعامل پیشرو صنعت دانش فراز، از تنوع این معیارها و اهمیت بالای آن در کاهش هزینه‌ها و انرژی گفت و ادامه داد: به طور مثال در آسیاب‌‌های معدنی، ابعاد و وزن موادی که قرار است به آسیاب برود، با دوربین‌ها و حسگرهایی اندازه‌گیری می شود؛ همچنین خوراک ورودی به خط، اندازه‌گیری شده و سختی ماده معدنی ورودی به خط نیز مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به دانش فنی که در این ارتباط کسب کردیم تمامی معیارها مانند خردایش‌ها، سرعت‌ها، نیروها، توان‌های موتور و آمپر، به میزان خروجی بهینه تنظیم می‌شوند.

کمک به بهینه‌سازی تولیدات

این فعال فناور، از صرفه جویی معدنی و ارزی با به کارگیری این روش گفت و ادامه داد: کارکرد مستمر و بهینه سامانه‌های خردایش از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است به طوری که توقف در این فرآیند می‌تواند هزینه‌های ستگینی را به همراه داشته باشد، با این کار می‌توانیم عملکرد آسیاب را که جزو گلوگاه‌های صنایع معدنی است، بهینه کنیم و از هدررفت به طور میانگین هر ساعت ۲۰۰ میلیون تومان به دلیل توقف فعالیت یا عملکرد نامطلوب تجهیزات، جلوگیری کنیم.

جمعه زاده، با اشاره به تولید این سامانه ناظر به یکی از نیازهای حیاتی صنعت معدن با قیمت تمام شده‌ای به مراتب پایین‌تر از نمونه وارداتی، بیان کرد: نمونه مشابه تا دو سال قبل امکان واردات داشت و به طور میانگین ۵ تا ۶ میلیارد تومان فروخته می‌شد؛ اما در حاضر نه تنها امکان واردات آن به کشور وجود ندارد بلکه با نوسانات نرخ ارز، قیمتی چند برابری یافته، این در حالی است که نمونه ایران‌ساخت با صرفه جویی در منابع ارزی و صنعت معدن، از ارزبری سالانه ۱۰۰۰ میلیارد ریال جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول