اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

بدقولی مسئولان و بلاتکلیفی اهالی روستای «بندچای» ساوه/ استمداد روستاییان از مسئولان

جمعی از اهالی روستای بندچای ساوه می‌گویند: عدم همکاری در صدور سند مالکیت روستائی و واگذاری زمین‌های کشاورزی و مسکونی به اهالی، روستائیان را ناچار به مهاجرت به روستای قدیم خواهد کرد.

بدقولی مسئولان و بلاتکلیفی اهالی روستای «بندچای» ساوه/ استمداد روستاییان از مسئولان

خبرگزاری فارس، اراک؛ روستای بند چای از توابع بخش مرکزی ساوه با جمعیتی بالغ بر ۵۵۰ نفر در ۲۰ کیلومتری ساوه قرار دارد و اهالی این روستا بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول بوده و از این راه امرار معاش می‌کنند، عمده محصولات باغی اهالی این روستا را انار، انجیر و سردرختی شامل می‌شود.

پس از احداث سد «الغدیر» ساوه، اهالی بندچای از روستای قدیم توسط سازمان آب منطقه‌ای در اسفند ماه سال ۱۳۷۱ به روستای جدید انتقال یافتند و مقرر شد به جای باغات چندین ساله، نسبت به میزان مالکیت افراد زمین ‌های کشاورزی واگذار کنند.

جمعی از اهالی روستای بندچای ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گویند: صدور سند مالکیت یکی از برنامه‌هایی است که از حدود ۲۴ سال پیش تاکنون در برنامه‌های توسعه کشور دنبال شده است و هویت انکارناپذیر به خصوص برای روستاها محسوب می‌شود.

آنان اظهار می‌کنند: این سند یک پشتوانه محکم برای فرد روستایی به شمار می‌رود که کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد.

هنوز موفق به دریافت سند مالکیت نشدیم

یکی از اهالی روستای بندچای ساوه بیان می‌کند: بنا به پیشنهاد مسئولان مربوطه وقت، سال ۷۱ از روستای بندچای قدیم(نزدیک سد الغدیر ساوه) به روستای بندچای جدید مهاجرت کردیم و به رغم پیگیری‌های متعدد هنوز موفق به دریافت سند مالکیت نشدیم.

هادی حاصلی می‌افزاید: تا قبل از سند روستایی افرادی که ساکن روستا بودند برای دریافت تسهیلات به خصوص در بحث ضامن با مشکلاتی مواجه می‌شدند و مجبور به روش ضمانت زنجیره‌ای بودند اما اکنون فردی که ملک مسکونی او سند تک برگ دارد می‌تواند از آن به عنوان وثیقه استفاده کند.

وی اظهار می‌کند: صدور سند گامی در راستای بهره‌مند شدن جوامع روستایی از مزایای مالکیت تثبیت شده در توسعه متوازن است تا منابع در میان مردم روستا به گونه‌ای تقسیم شود که همه روستاییان امکان استفاده از حقوق خود را پیدا کنند.

اهالی روستای بندچای ساوه با اشاره به عدم صدور سند مالکیت روستائی در این روستا بیان می‌کند: تاکنون این مهم بارها و بارها به مسئولان شهرستانی و استانی انتقال داده شده است اما متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است.

این روستا از کوچک‌ترین خدمات درمانی محرم است

بازدید خبرنگار فارس از این روستا از محرومیت اهالی روستا از خدمات بهداشتی حکایت داشت، کمبود امکاناتی درمانی از جمله خانه بهداشت و مرکزی برای درمان بیماران به شدت احساس می‌شد.

یکی دیگر از اهالی روستای بندچای ساوه نیز با تاکید این مهم می‌گوید، می‌گوید: نبود یک خانه بهداشت در مواقع ضرور، موجب سفر بیماران به روستاهای همجوار یا به شهر ساوه می‌شود.

اسماعیل سهرابی ادامه می‌دهد: همچنین واگذاری زمین کشاورزی در مناطق کم آب این روستا، برای کاشت محصولات کشاورزی مانند گندم و جو دیم از دیگر موانع پیش روی اهالی برای ایجاد اشتغال و عدم مهاجرت جوانان جویای کار به شهر ساوه است.

وی اظهار می‌کند: در صورت عدم همکاری مسئولان مربوطه در رفع مشکلات موجود، اهالی روستا ناچار تخلیه آن و مهاجرت به روستای بندچای قدیم ( روستایی که سال ۷۱ مهاجرت از آن به این خطه انجام شد) خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: مالکیت مشروع اراضی از حقوق مسلم آحاد جامعه است ولی مالکیت تثبیت شده در اراضی شهری و روستایی، رکن اصلی توسعه است.

کمک به توسعه و رونق اقتصاد مهم‌ترین مزایای سند مالکیت روستایی

رئیس شورای اسلامی روستای بندچای ساوه نیز یکی از مهم‌ترین مزایای سند مالکیت روستایی را کمک به توسعه و رونق اقتصاد دانسته و می‌دگوی: ساماندهی نظام مالکیت اراضی واقع در بافت روستاها، امکان بهره‌گیری روستاییان از تسهیلات بانکی، افزایش ارزش حقوقی و اقتصادی املاک واقع در روستاها، تثبیت مالکیت و از بین بردن اختلافات ملکی و کاهش سطح دعاوی املاک روستایی در مراجع قضایی از دیگر اهدافی است که در برنامه‌های توسعه برای صدور سند مالکیت روستایی دنبال می‌شود.

سید رضا قاسملو با اشاره به این که صدور سند، راهی برای افزایش ارزش اقتصادی املاک روستایی محسوب می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه برغم درخواست‌ها و مکاتبات متعدد اعضای شورای اسلامی و بازدیدهای مختلف مسئولان، همچنان اراضی مسکونی این روستا فاقد سند مالکیت روستائی  است.

وی بیان می‌کند: اگر توسعه به صورت موزون و پایدار صورت گیرد نشان‌دهنده عدالت است چرا که توسعه به دنبال ایجاد برخورداری آحاد جامعه از امکانات موجود در آن جامعه است. 

رئیس شورای اسلامی روستای بندچای ساوه می‌افزاید: با این دیدگاه می‌توان گفت برخورداری از مزایای مالکیت تثبیت شده به خصوص برای اقشار روستاییان از ملزومات یک توسعه موزون است زیرا منابع به صورت منطقی و عدالتگونه میان مردم آن جامعه تقسیم می‌شود. 

قاسملو مهم‌ترین اقدامات شورای اسلامی روستای بندچای در چند سال اخیر را اجرای ۱۰۰۰ متر جدول گذاری، آسفالت معابر و کوچه ها، نصب تابلو، احداث پارک و تجهیز آن به وسایل بازی کودکان، احداث زمین چمن مصنوعی، بتنی نمودن کل نهرهای کشاورزی باغات عنوان کرد.

 

وی خاطرنشان می‌کند: در سال ۱۳۷۴ مقرر شد تا ۵۰۰ هکتار به کل اهالی در قالب ۱۳ گروه به نسبت زمین‌ هایشان از پنج هکتار تا یک هکتار واگذار کنند، متاسفانه ۱۸۵ هکتار به کل مالکین زمین از (نیم هکتار تا ۲.۵ هکتار) بصورت اجاره بها ( در حالی که قول معوض داده شده بود) واگذار شد.

رئیس شورای اسلامی روستای بندچای ساوه در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با اشاره به این که روستای قدیم بندچای آب قنات حدود ۷۰ لیتر در ثانیه در تمامی فصول سال آب داشت، اظهار می‌کند: این امر در رونق کشاورزی و درآمد کشاورزان بسیار موثر بود.

قاسم‌لو با اشاره به مهاجرت اهالی روستا از روستای نزدیک به سد الغدیر و مهاجرت به روستای بندچای از سال ۷۱ می‌گوید: اهالی برغم پیگیری‌های متعدد از سال ۷۱ تاکنون موفق به دریافت سند نشده‌اند، این مهم تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه‌های مسکونی بوده و علاوه بر اینکه از تعارض مالکان جلوگیری می‌کند، وثیقه‌ای مطمئن برای اخذ تسهیلات است.

اهالی این روستا برای دسترسی به اینترنت مشکل دارند

در شرایطی که کرونا بسیاری از کلاس‌های درس را با مشکل مواجه کرده و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود، وجود اینترنت یکی از ملزومات اولیه دانش‌آموزان برای تحصیل است.

نبود اینترنت در روستا بسیاری از دانش‌آموزان را با چالش مواجه کرده به طوری که دانش‌آموزان ناچارند برای درس خواندن سختی‌هایی را تحمل کنند.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی روستای بند چای ساوه نیز با اشاره به این که اهالی این روستا برای دسترسی به اینترنت مشکل دارند، می‌گوید: رفع مشکل عدم پوشش اینترنت در این مناطق از خواسته‌های جدی مردم است، به ویژه در شرایط شیوع کرونا و آموزش‌های مجازی این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

علی احمدی می‌افزاید: ضعف در شبکه اینترنت مناطق روستایی این شهرستان موجب بروز مشکلاتی برای دانش آموزان در مقطع متوسطه و هنرستان (بدلیل عدم وجود مدرسه در این پایه ها) و دانشجویان در زمینه استفاده از شبکه شاد و حضور در کلاس‌های غیر حضوری شده است.

وی اظهار می‌کند: برای پیگیری و رفع این مشکل بارها با مسئولان شهرستانی مکاتباتی داشته‌ایم که نتیجه پوشش دهی ضعیف اینترنت در این روستا نبود قطعات مورد نیاز در دکل‌های مخابراتی به دلیل تحریم‌ها عنوان شده است.

 عدم برخورداری از زمین برای کشاورزی و مسکن 

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی روستای بندچای ساوه نیز اظهار می‌کند: یکی دیگر از مشکلات مردم این روستا، عدم برخورداری از زمین برای کشاورزی و مسکن است و در این خصوص ادارات مرتبط از واگذاری زمین برای متقاضیان بومی خودداری می‌کند.

ابوالفضل عرفان‌پور بیان می‌کند: جوانان این روستا برای تشکیل خانواده به مسکن و شغل از طریق دامداری و کشاورزی نیازمندند که عدم حمایت مسئولان منجر به مهاجرت آنان از این روستا به شهر ساوه شده است.

وی اظهار می‌کند: از سوئی دیگر با درخواست متقاضیان غیر بومی برای خرید و واگذاری زمین موافقت و برای آنان سند تک برگی نیز صادر می‌شود که گاها این زمین‌ها بصورت بایر رها شده یا بدلیل نا آشنائی با فنون کشاورزی، نمی‌توانند محصول مناسب و مرغوبی را تولید کنند.

عضو شورای اسلامی روستای بندچای ساوه با اشاره به مهاجرت روستائیان از روستای کنار سد الغدیر (بهشت بندچای) به روستای کنونی (بندچای) در سال ۷۱ بیان می‌کند: مسئولان مربوطه برای موافقت به مهاجرت روستائیان وعده و وعیدهای مختلفی دادند که به هیچ یک از جمله واگذاری زمین‌ها برای کشاورزی، دامپروری و مسکونی عمل نکردند و هم اکنون اهالی برای برای گذران معیشت با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

عرفان‌پور با اشاره به این که برخی اهالی این روستا بدلیل عدم اختصاص زمین دام‌های سبک و سنگین خود را در منازل مسکونی نگهداری می‌کنند، ادامه می‌دهد: با اختصاص یک زمین مناسب دامداران می‌توانند اقدام به پرورش دام‌های خود کنند.

وی با بیان این که کم‌ترین خواسته اهالی این روستا، برخورداری از امکانات اولیه برای زندگی و گذران معیشت (زمین مسکونی سنددار و اختصاص زمین کشاورزی سنددار) است، اظهار امیدواری کرد؛ با حمایت جدی مسئولان شاهد رفع موانع موجود در این روستا برای رونق و آبادانی بیش از پیش آن باشیم.

عرفان‌پور  ادامه می‌دهد: ایجاد اطمینان لازم نسبت به رهنگذاری املاک و پشتوانه و وثیقه‌ای مطمئن برای روستاییان در مواقع لازم همچون تسهیلات رفاهی وام و...،  جلوگیری از مهاجرت جمعیت جامعه روستایی، عدم بروز مشکلات در شهرها، برنامه‌ریزی‌های موثر در امر بازار خرید و فروش زمین، جلوگیری از انجام معاملات به صورت اسناد عادی و انجام معاملات ملکی و خانه‌های روستایی در دفاتر اسناد رسمی و مراجع قانونی از دیگر مزایای تثبیت مالکیت خانه‌های روستایی است. 

وی می‌گوید: خود کفایی در کشاورزی و دامداری، پیشگیری از بسیاری نزاع‌های مرتبط،کاهش دعواها و اختلافات ملکی، ایجاد زیر ساختارهای توسعه پایدار و ایجاد امنیت و اعتماد به نفس و آرامش روانی و وابستگی و علاقه به روستا از دیگر مزایای صدور اسناد مالکیت روستائی محسوب می شود.

برگزاری چندین جلسه با مسوولان برای رفع مشکلات

بخشدارمرکزی ساوه نیز می‌گوید: برای رفع موانع فراروی صدور اسناد روستایی، روستای بند چای از توابع این بخش چندین جلسه با مسئولان ذی ربط برگزار شده است.

کیوان گودرزی‌راد با اشاره به این که  اخیرا نیز جلسه‌ای با معاون عمرانی روستائی بنیاد مسکن استان مرکزی برگزار و پیگیری شد، می‌افزاید: با توجه به این که برای تسطیح اراضی و جایگزینی آنها باید صورتجلسه‌ای با منابع طبیعی و آبخیزداری نهائی می‌شد نیازمند یک نقشه‌بردار از استان بودیم که طبق هماهنگی‌های انجام شده و قرار داد منعقده پس از نقشه‌برداری سند برای اهالی کل روستا صادر خواهد شد.

وی اظهار می‌کند: پس از نقشه‌برداری اراضی و تفکیک آنها هماهنگی برای معرفی به اداره ثبت و اسناد برای صدور سند اقدام خواهد شد.

گودرزی‌راد با اشاره به این که این مهم تا دو ماه آینده انجام خواهد شد، بیان می‌کند: در واگذاری اراضی اولویت با افراد بومی است و این مهم به بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی ابلاغ شده است.

وی در خصوص مشکل اینترنت در روستای بندچای ساوه نیز اظهار می‌کند: در سفر وزیر ارتباطات به این شهرستان این مهم به وی گزارش شد و متاسفانه با توجه به تحریم و قطعات مورد نیاز در تقویت اینترنت روستائی به قوت خود باقی است.

گودرزی راد ادامه می‌دهد: نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، جلسه‌ای با معاون وزیر ارتباطات داشته که قول مساعد برای تامین قطعات و رفع مشکل اینترنت داده که امیدواریم بزودی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول