اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناسان یمنی: جنگ متوقف می‌شود، اما صلحی در کار نخواهد بود

رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفته است حمایت از عملیات نظامی در یمن را متوقف می‌کند، این اقدام چه بسا می‌تواند جنگ را متوقف کند، اما رسیدن به صلح به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

کارشناسان یمنی: جنگ متوقف می‌شود، اما صلحی در کار نخواهد بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی کارشناسان و ناظران معتقدند که پس از سخنان پنج‌شنبه هفته گذشته «جو بایدن» در خصوص جنگ یمن و توقف فروش سلاح‌های تهاجمی به ائتلاف سعودی، به نظر می‌رسد که این سخنان نشان از عزم کافی برای پایان جنگ یمن ندارد و صرفا در راستای آرام کردن اوضاع است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، با گذشت بیش از دو هفته از ورود «جو بایدن» به کاخ سفید، او گفته است که فروش سلاح را به عربستان سعودی و امارات را متوقف می‌کند. او روز پنج شنبه هفته گذشته در اقدامی بی سابقه «تیموثی لندرلینگ» را به عنوان نماینده آمریکا در یمن انتخاب کرد، اما این اقدامات به معنای آغاز سریع روند صلح نیست.

به نوشته این خبرگزاری، سخنان بایدن حاوی تهدید یا وعده به هیچ طرفی نبود و در شرایطی که جنگ و بمباران ادامه دارد، او صراحت و اراده لازم برای به حرکت در آوردن روند صلح از خود نشان نداده است و این سخنان بیش از هر چیزی تأکید بر مواضع خود پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر لزوم توقف جنگ در یمن بود.

بایدن در دوره رقابت‌های انتخاباتی گفته بود که راهبرد قاطعانه‌ای در قبال توقف جنگ یمن و محاکمه ناقضان حقوق بشر در این جنگ در پیش خواهد گرفت و عاملان آن باید هزینه‌اش را پرداخت کنند. در مقابل در حالیکه به زودی وارد هفتمین سال جنگ می‌شویم، یمنی‌ها نیز در جست‌و‌جوی پایان بحران هستند، بحرانی که میلیون‌ها نفر را به مرز گرسنگی کشانده است. اما با وجود وعده‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا، سؤالات جدی در خصوص امکان اقدام واشنگتن در راستای صلح و پایان جنگ وجود دارد.

سعودی‌ها و همپیمانان آن‌ها از جمله امارات و بحرین از آن بخش سخنان بایدن که گفت آمریکا خود را ملزم به دفاع از تمامیت ارضی عربستان می‌داند، استقبال کردند. 

در مقابل حوثی‌ها و دولت صنعاء نیز گفتند که تنها نشان اجرای صلح در یمن، توقف عملیات‌های ائتلاف سعودی و پایان محاصره است. اما بر روی زمین درگیری‌ها در چند جبهه میان ارتش و کمیته‌های مردمی با شبه‌نظامیان دولت منصور هادی ادامه دارد.

«علی الذهب» کارشناس نظامی یمنی در این باره به آناتولی گفت که تصمیمات رئیس‌جمهور آمریکا تأثیر چندانی بر شرایط جنگ ندارد، چرا که به گفته وی طرف‌های درگیر گزینه صلح را با پیچیدگی‌های بسیاری همراه کرده‌اند.

او افزود: «حوثی‌ها توقف حملات هوایی، رفع محاصره و بازگشایی فرودگاه صنعاء را به عنوان شروط خود برای حضور در مذاکرات صلح اعلام کرده‌اند. همزمان دولت [مستعفی] نیز گفته است که نتایج کنفرانس‌ گفت‌و‌گوی ملی، قطعنامه‌های شورای امنیت و ابتکار خلیجی باید مبنای مذاکرات باشد» به این معنا که ارتش و انصارالله یمن باید دست از عملیات نظامی کشیده و تمامی سلاح‌های خود را تحویل دهند و پس از آن وارد مذاکره شوند.

به گفته این کارشناس یمنی، عملیات‌های نظامی و درگیری‌ها میان دولت منصورهادی و دولت صنعاء همچنان ادامه دارد و فقط از دقت حملات هوایی جنگنده‌های ارتش سعودی در یمن کاسته شده که دلیلش این است که آمریکایی‌ها دیگر اطلاعات مختصاتی لازم را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند.

آناتولی در ادامه نوشت که پس از سخنان جو بایدن، فشار زیادی به هر دو طرف درگیری‌ها در یمن آغاز خواهد شده است، اما جنگ یمن یک بازار تسلیحاتی بزرگ به شمار می‌رود و همزمان آمریکا نیز در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برد و ناچار است با فروش سلاح بخشی از این بحران اقتصادی را جبران کند و از این رو سخنان بایدن مبنی بر التزام به دفاع از امنیت عربستان، عرصه را برای فروش سلاح‌های تدافعی به این کشور باز نگه می‌دارد.

توقف جنگ به معنی صلح نیست

«محمد مصطفی العمرانی» تحلیلگر سیاسی یمنی به خبرگزاری آناتولی گفت که سخنان رئیس‌جمهور جدید آمریکا گامی در جهت توقف جنگ است، اما بحث این است که بر چه اساس و پایه‌ای قرار است متوقف شود؟

او افزود: «جنگ طی روزها و یا هفته‌های آتی پایان می‌یابد، اما رسیدن به صلح، همچنان آرزویی دور خواهد بود، چرا که هر یک از طرف‌ها خواستار جفظ دستاوردهای فعلی و کسب دستاورهای جدید برای ورود به مذاکرات صلح هستند و بین هیچ کدام از طرف‌ها آمادگی برای کوتاه آمدن از سهم خود برای تثبیت صلح دیده نمی‌شود.»

به گفته وی گروه «الجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) تلاش دارد تا تمامی مناطق جنوب یمن را به با حمایت امارات متحده عربی به کنترل خود در آورد و در مقابل نیز دولت منصورهادی سعی می‌کند تا شورای انتقالی را در جریان قدرت سهیم کرده و این گروه را جزئی از دولت کند که با مقاومت و عدم پذیرش مواجه شده است.

العمرانی افزود: «حوثی‌ها هرگز کوتاه نخواهند آمد و از دیگر طرف‌ها می‌خواهند تا در مقابلشان کرنش کنند و دولت [مستعفی] نیز از حوثی‌ها می‌خواهد از مناطق تحت کنترل خود عقب‌نشینی کرده و کنترل سلاح‌ و نهادها و سازمان‌ها را تحویل دهند و آن‌ها را کودتاچی می‌داند. بنابراین هیچ یک از طرف‌ها آماده پذیرش یک راه‌حل میانی نیستند.»

از ابتدای آغاز جنگ یمن در مارس ۲۰۱۵ دولت آمریکا از حامیان اصلی ائتلاف سعودی به شمار می‌رود. دونالد ترامپ در هفته‌های پایانی عمر دولتش جنبش انصارالله و چند تن از رهبران این گروه را در لیست تروریستی قرار داد که انتقادات زیادی را برانگیخت تا جایی که دولت بایدن گفته است که قصد دارد جنبش انصارالله را از لیست تررویستی خارج سازد. 

سخنان روز پنج‌شنبه هفته گذشته جو بایدن، بسیاری را برای پایان جنگ شش ساله امیدوار کرده است، جنگی که تاکنون بیش از ۲۳۳ هزار کشته در پی داشته و ۸۰ درصد ساکنین یمن به کمک‌های بشردوستانه برای ادامه حیات نیاز دارند.

با این حال «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در خصوص سخنان مقامات آمریکایی درباره توقف حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن گفته است: «ما فعلا موضع بایدن را در حد حرف می‌دانیم و منتظر توقف جنگ و پایان محاصره هستیم و انتظار این است که واشنگتن جلوی حملات سعودی و اماراتی به عنوان کشورهای تابع آمریکا به یمن را بگیرند.»

به گفته عضو شورای عالی سیاسی یمن، اگر «جو بایدن» به وعده خود برای توقف جنگ یمن عمل نکند، به اعتماد رأی دهندگان آمریکایی خیانت کرده است.

به گفته این مقام عالی یمنی،  مردم این کشور از جنگ هراسی ندارند و آماده طولانی شدن جنگ هستند اما صلح را ترجیح می‌دهند و اگر کشورهای حمله کننده به یمن «خودستایی» و «غرور» را کنار بگذارند، همه چیز قابل حل است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول