اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

مرگ تدریجی یک بیمارستان!

موضوع احیاء و بازآفرینی عمارت مفخم بجنورد یکی از مباحث مهم این روزهای خراسان شمالی است که طبق اظهارات استاندار، کلنگ آغاز اجرای این بنا در دهه فجر به زمین زده شود.

مرگ تدریجی یک بیمارستان!

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، چند سالی است، موضوع احیاء و بازآفرینی عمارت مفخم و تغییر کاربری فضای بیمارستان امام رضا(ع)، قدیمی‌ترین بیمارستان مرکز استان خراسان شمالی به‌عنوان یکی از موضوعات مهم استان مطرح‌شده و این روزها طرح توسعه این عمارت به اشکال مختلف، نقل محافل فرهنگی و اجتماعی استان شده و نظر مخالفان و موافقان بسیاری را به دنبال داشته است.

عمارت مفخم، قدیمی‌ترین اثر بازمانده از دوران قاجار و پهلوی در منتهی‌الیه شمالی خیابان شریعتی شهر بجنورد در خراسان شمالی که از مدتی پیش، ‌طرح ساماندهی این مجموعه مطرح‌شده است، طرحی که طبق ادعای مسئولین میراث فرهنگی استان، قرار است میدان نقش‌جهان دوم ایران باشد!

این طرح که اکنون در یک‌قدمی اجرا است و طبق اظهارات استاندار، کلنگ آغاز اجرای این میراث دوران قاجار و پهلوی در دهه فجر انقلاب اسلامی به زمین زده شود.

اگر از حواشی و چرایی تمرکز بر روی این بنا بگذریم، آنچه در این میان مورد سؤال فعالان اجتماعی بجنورد و استان قرارگرفته، وضعیت فعالیت بیمارستان بزرگ امام رضا (ع) در این منطقه است.

قرارگرفتن این عمارت در فضای بیمارستان امام رضا(ع) باعث شده بسیاری از فعالان اجتماعی به تخریب این بیمارستان واکنش نشان داده و این اقدام را باعث به خطر افتادن سلامت اجتماعی و اقتصادی مردم حاشیه‌نشین بجنورد و حتی استان قلم داد کنند.

نگرانی از آینده سلامت شهروندان

منصوری یکی از شهروندان دراین‌باره می‌گوید: مسئله تخریب و برچیدن احتمالی بنای بیمارستان امام رضا (ع) از این مجموعه، نگرانی‌هایی را در مردم ایجاد کرده است.

وی ادامه می‌دهد: شهرستان بجنورد تنها سه مرکز بیمارستانی مجهز دارد که همه این مراکز در جنوب شهر بجنورد واقع‌شده‌اند و رفت‌وآمد برای بیماران سخت است پس بهتر است تا زمانی که بیمارستانی جدید در این محدوده ساخته نشده، بیمارستان امام رضا(ع) تخلیه نشود.

کرامتی یکی دیگر از شهروندان بجنوردی گفت: درمانگاه تخصصی و اورژانس بیمارستان امام رضا(ع ) به‌عنوان تنها مرکز خدمات پزشکی دولتی در شمال شهر بجنورد است که برای اقشار ضعیف و کم برخوردار که توانایی رفتن به سایر مراکز درمانی را ندارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: از سوی دیگر مکان سایر بیمارستان‌های دولتی بجنورد هم در فاصله‌ای بسیار دورتر از شمال شهر و حواشی شمالی است که این موضوع باعث می‌شود تا رساندن سریع بیماران بدحال به این مراکز با مشکل مواجه شوند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این رابطه اظهار کرد: بخش اعصاب و روان این بیمارستان به‌عنوان تنها مرکز اعصاب و روان استان باوجود ۶ نیروی روان‌پزشک، خدمات تخصصی و بهینه‌ای ارائه می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه ضریب اشغال تخت بخش اعصاب و روان این بیمارستان به‌طور میانگین ۸۰ درصد برآورد شده است، افزود: کلینیک روان‌پزشکی و روان‌درمانی و کلینیک رادیولوژی و سونوگرافی و بخش اورژانس نیز خدمات ویژه‌ای به مردم ارائه می‌دهد.

جعفری بیان کرد: سالانه ده‌ها هزار نفر از خدمات این مجموعه استفاده می‌کنند به‌طوری‌که طبق آمار در سال ۹۸ حدود ۲۵۸ هزار و در ۴ ماه نخست سال جاری نیز ۷۰ هزار مراجعه کردند.

وی بابیان اینکه تعرفه‌های پایین در این بیمارستان یکی از دلایل مراجعه مردم طبقه متوسط و پایین به این بیمارستان است گفت: با توجه به اینکه بیمارستان ارتش فعالیت‌های خود را کم کرده است، یقیناً حذف این بیمارستان، ضربه بزرگی به اقتصاد و سلامت مردم این منطقه میزند.

تعطیلی بیمارستان امام رضا بجنورد ممنوع است / سلامت جامعه را با اقتصاد معامله نکنید!

سید محمد پاک مهر٬ رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی و نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار فارس در بجنورد بابیان اینکه سلامت را اولویت نخست جامعه است اظهار کرد: هیچ‌کسی با احداث مجموعه‌های فرهنگی و اقتصادی مخالف نیست اما باید به نیت واقف نیز احترام گذاشت.

وی افزود: بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد، دارای ۷۰ تخت بیمارستانی می‌باشد که بخش‌های زنان، اعصاب و روان مردان و اطفال، درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی و مجموعه آزمایشگاهی مجهزی برخوردار است و با توجه به تعرفه‌های پایین ماهانه به بیش از ۱۵ هزار نفر از مردم خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

پاک مهر با تأکید بر اینکه مسئولان متولی نباید چراغ این بیمارستان را خاموش کنند، افزود: این بیمارستان ازجمله افتخارات درمانی و وقفی در خراسان شمالی است که تغییر وضعیت و غیرفعال سازی آن به بهانه طرح‌های اقتصادی و فرهنگی ممنوع است.

تا ساخت بنای جدید، کسی حق تخریب بیمارستان فعلی را ندارد

حجت‌الاسلام عظیم آسوده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد، اظهار کرد: اوقاف خراسان شمالی و استانداری، شرایطشان را برای بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد اعلام کرده‌اند؛ درصورتی‌که شرایط هر دو طرف موردقبول باشد، طرح اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به شروط اوقاف برای واگذاری زمین بیمارستان به اداره میراث فرهنگی استان، افزود: یکی از شروط این است که زمین به حالت وقفی در مکان جدید باقی می‌ماند. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی ادامه داد: شرط دوم این است که به میزان ارزش ریالی زمین فعلی، طبق نظر کارشناسان و به نام موقوفه فعلی، زمین جدید تحویل داده خواهد شد.

وی افزود: پس از تحویل زمین، بیمارستانی با همین کیفیت و یا بالاتر در مکان جدید ساخته و تجهیز خواهد شد.

حجت‌الاسلام آسوده گفت: پس از تحویل و تجهیز، بیمارستان جدید تحویل علوم پزشکی داده خواهد شد و بیمارستان فعلی بعدازاین مراحل، تخریب خواهد شد.

وی تأکید کرد: تا زمانی بیمارستان جدید ساخته و تجهیز نشود، این بیمارستان به قوت خود باقی و به ارائه خدمات و فعالیت ادامه خواهد داد و هیچ‌کس حق تخریب بیمارستان فعلی را ندارد.

عقب‌نشینی از تخریب بیمارستان امام رضا(ع)/ درمانگاه امام رضا یک مخروبه است!

حبیب‌ یزدان پناه در نشست خبری که در محل عمارت مفخم واقع در بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: گذاشتن نام بیمارستان بر روی درمانگاه امام رضا (ع) اشتباه است و بستری شدن بیماران اعصاب و روان در این مکان که مخروبه است، ظلم بزرگی که دانشگاه علوم پزشکی بر این بیماران روا داشته است.

وی بابیان اینکه شهرداری ۳ قطعه زمین برای ساخت بیمارستان جدید در نظر گرفته است، گفت: تاکنون مکاتبات مختلفی با علوم پزشکی خراسان شمالی در این رابطه شده است که متأسفانه به هیچ‌یک پاسخ داده نشده و علوم پزشکی استان از انتخاب زمین سرباز می‌زند.

وی با اشاره به فرسوده بودن بیمارستان امام رضا (ع)، بیان کرد: اجازه هیچ‌گونه ترمیم، بازسازی و ساخت بنای جدید، پیرامون بنای تاریخی را نمی‌دهیم و این قانون است.

ادعای مکاتبه و پیشنهاد زمین برای ساخت بیمارستان جدید تکذیب شد!

سید احمد هاشمی، در حاشیه جلسه ستاد کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: کسی به دانشگاه به‌صورت کتبی زمینی اعلام نکرده است.

وی ادامه داد: به‌صورت شفاهی یک زمین در گلستان شهر به ما معرفی‌شده که گفتیم این زمین مناسب نیست زیرا باید زمینی باشد که چسبیده به شهر بوده تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: اکنون به دنبال زمینی می‌گردند که به ما معرفی کنند؛ هرزمانی که زمینی را مشخص کنند زمین را بررسی خواهیم کرد.

بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد در انتظار "خود تخریبی"

پس از واکنش‌ها و انتقادهای فراوان به موضوع تخریب بیمارستان امام رضا(ع)، مدیرکل میراث فرهنگی استان، در اظهاراتی بیان داشت که قصد تخریب بیمارستان امام رضا (ع) را ندارند و بنای کنونی تا راه‌اندازی بیمارستان جدید به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

اما موضوعی که مشخص است، نبود هیچ‌گونه مجوز ترمیم و بازسازی برای بیمارستان امام رضا است، اتفاقی که باگذشت چند سال می‌تواند باعث مستهلک شدن و درنهایت بلااستفاده ماندن این بیمارستان شود.

"خود تخریبی" بیمارستان، موضوعی که شاید ارزان‌ترین و بی‌درد سرترین راه برای حذف این بیمارستان باشد و مشخصاً شاید در آینده نه‌چندان دور بازهم اینجا مردم هستند که متضرر این تصمیمات عجیب مسئولین می‌شوند.

امیدواریم با ورود دستگاه قضا به این مسئله مهم، شرایطی ایجاد شود تا مسئولین کنونی در آینده پاسخگوی تصمیمات خود باشند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول