اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

خروج ۲۵ حلقه چاه از مدار مصرف نیروگاه شهیدمفتح/ دومین برج خشک نیروگاه در حال احداث است

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با اشاره به خروج ۲۵ حلقه چاه از مدار مصرف نیروگاه شهیدمفتح گفت: برخی معتقد هستند نیروگاه باعث افت آب‌های زیرزمینی و ایجاد فروچاله در این منطقه شده بود در حالی که طبق آمار رسمی دو درصد از آب‌های منطقه بر اساس ارقام کنتور چاه‌ها توسط نیروگاه مصرف شده است.

خروج ۲۵ حلقه چاه از مدار مصرف نیروگاه شهیدمفتح/  دومین برج خشک نیروگاه در حال احداث است

به گزارش خبرگزاری فارس همدان، عبدالمجید دیناروند عصر امروز در جریان بازدید خبرنگاران از نیروگاه شهید مفتح همدان با بیان اینکه وجود انرژی پاک برای تأمین سلامت جامعه ضروری است اظهار کرد: نیروگاه مفتح صد درصد برق استان همدان را تأمین و مازاد بر نیاز استان را به مراکز همجوار کمک‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تابستان گذشته ۶۰۰ مگاوات برق در همدان مصرف شده است افزود: بسیاری از نیازهای روزمره از جمله پکیج‌ها، تلفن و... وابسته به انرژی برق است از همین رو نیاز به این انرژی پاک امری واضح و مبرهن به شمار می‌رود.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با تاکید بر اینکه این نیروگاه یک‌هزار مگاواتی است که معادل ۱۰۰ میلیون لامپ LED برق تولید می‌کند یادآور شد: برخی معتقد هستند نیروگاه شهیدمفتح باعث افت آب‌های زیرزمینی و  ایجاد فروچاله در این منطقه شده در حالی که طبق آمار رسمی دو درصد از آب‌های منطقه بر اساس ارقام کنتور چاه‌ها توسط نیروگاه مصرف شده است.

وی سخنانش را با این سوال که آیا با ۲ درصد مصرف نیروگاه مقصر می‌شود ادامه داد و گفت: براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان در سال ۹۴ در شهرستان کبودراهنگ ۲ هزار و ۹۱۵ حلقه چاه مجاز وجود داشته و ۵۱۱ میلیون مترمکب آب برداشت می‌شد.

دیناروند با بیان اینکه مصرف آب نیروگاه در سال ۹۳ مصرف هفت دهم درصد کل آب‌های منطقه بوده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کبودراهنگ ۲ هزار ۶۱۷ چاه غیرمجاز و یک‌هزار و ۱۰۰حلقه چاه مجاز وجود دارد از همین رو اگر بگوییم نیروگاه مقصر خشک کردن چاه‌ها بوده همه چیز تمام می‌شود؟

وی به تحویل ۷۵۰ تن بر ساعت پساب تصفیه شده به نیروگاه خبر داد و یادآور شد: ۲۵ حلقه چاه نیروگاه از مدار خارج شده و در حال حاضر فقط دو حلقه چاه برای مصارف شرب روزانه استفاده می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با بیان اینکه پساب همدان از طریق خط ۴۲ متری از تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه می‌رسد ادامه داد: کل مصرف نیروگاه از پساب ۱۲۰ تا ۱۴۰ لیتر بر ثانیه است به طوری که بین ۷.۵ تا ۱۰ میلیون متر مکعب به نسبت نیاز به شبکه پساب مصرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه شهید مفتح قطب صنعت برق در منطقه غرب کشور به شمار می‌رود به نحوی که وظیفه اصلاح ولتاژ و اصلاح فرکانس بین مناطق شمال غرب و جنوب غرب را بر عهده دارد.

دیناروند با تأکید بر اینکه در حال حاضر برج خشک یک نیروگاه به بهره‌برداری رسیده و ۶۰ درصد از عملیات اجرایی برج خشک دو انجام شده است بیان کرد: برخ خشک همچون رادیات ماشین کار می‌کند و با بهره‌برداری برج خشک یک و دو مصرف پساب به پنج میلیون متر مکعب معادل ۴۵ درصد کاهش می‌یابد.

وی به تبدیل برج تر به برج خشک اشاره کرد و گفت: این سیستم برای اولین بار در نیروگاه مفتح همدان ایجاد شده و امروز استان‌های دیگر به دنبال ایجاد برج خشک در نیروگاه‌های بخاری هستند. 

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مصرف گاز نیروگاه سالانه بین ۵۰۰ میلیون تا ۶۵۰ میلیون متر مکعب است اما با توجه به ارزش حرارتی مازوت این رقم در مصرف مازوت به مراتب کوچکتر است افزود: تا زمانی که مازوت وارد هر نیروگاهی شود، دود وجود دارد ضمن اینکه به منظور نوسازی تجهیزاتی که دچار احتراق می‌شوند یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی متذکر شد: بدون مراجعه به آمار و ارقام رسمی نیروگاه را مقصر نکنیم چراکه در هر منطقه‌ی آهک کف‌شکنی شده و از منابع استراتژیک آبی برداشت صورت گرفته در چند متری آن فروچاله ایجاد شده است.

دیناروند با تاکید بر اینکه طبق نقشه‌های هوایی فروچاله‌های ایجاد شده قطعا در نزدیکی کف‌شکنی‌هاست ادامه داد: فیلتراسیون دودکش نیروگاه برای کاهش آلودگی موثر نخواهد بود به طوری که حتی یک نیروگاه در کشور از فیلتر استفاده نکرده است.

وی با تاکید براینکه فیلتراسیون دودکش نیروگاه امکانپذیر نیست چراکه دود را از آسمان می‌گیرد و به رسوبات جامد تبدیل می کند، تصریح کرد: فیلتراسیون نیاز به آب فراوان و آهک دارد ضمن اینکه رسوبات گچی جزو پسماند به حساب می‌آید.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با بیان اینکه پساب انسانی نیروگاه به روش هوادهی و پساب صنعتی به روش شیمیایی تصفیه می شود و خروجی پساب شرایطی دارد که به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کند خاطرنشان کرد:  پساب نیروگاه در حدی سالم است که کشاورزان برای استفاده از این پساب دعوا داشتند و برنامه داریم برای آبیاری فضای سبز نیروگاه هم استفاده کنیم.

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول