اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تأکید نمایندگان مصری بر بهبود روابط با سوریه

نمایندگان مصری با بیان اینکه هیچ مانعی بر سر بهبود روابط با سوریه وجود ندارد، بر لزوم از سرگیری روابط دیپلماتیک قاهره با دمشق تأکید کردند.

تأکید نمایندگان مصری بر بهبود روابط با سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو تن از نمایندگان پارلمان مصر برقراری دوباره روابط دیپلماتیک میان قاهره و دمشق را ضروری دانستند.

«مصطفی بکری» در این باره به روسیا الیوم گفت، سوریه هیچ خسارت و زیانی به مصر وارد نکرده بلکه همواره از قاهره در برابر جنگ با تروریسم دفاع کرده است.

او افزود: «اولویت این است که مصر روابط خود را با سوریه از سر گیرد، به خصوص اینکه مصر روابط خود را با قطر عادی‌سازی کرد، علی‌رغم اینکه این کشور در قبال مصر مرتکب جرم‌های متعددی شده است.»

مصطفی بکری، روابط میان مصر و سوریه را تاریخی و دو کشور را دارای سرنوشت مشترک دانست و گفت که سوریه اولین خط دفاع در برابر تروریسم از سمت شمال است و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر بارها به روابط دو کشور و ضرورت حفظ تمامیت ارضی و عدم دخالت در امور داخلی سوریه اشاره کرده است.

او تأکید کرد: «درست نیست که قطع روابط دو کشور ادامه یابد و باید برقراری روابط با سوریه را در اولویت خود قرار دهیم.»

«علاء عصام» دیگر نماینده و عضو کمیته روابط خارجه پارلمان مصر نیز با تقدیر از پیروزی‌های ارتش سوریه در جنگ با تروریسم، گفت حفظ حکومت سوریه امنیت ملی مصر را تأمین می‌کند و بنابراین لازم است تا سوریه به «آغوش امت عربی» باز گردد.

او با اشاره به سخنان «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در مقابل نمایندگان این کشور در پارلمان و تأکید بر اهمیت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، این سخنان را بسیار مهم دانست و گفت که قاهره به روابط با «برادران سوری خود» تأکید دارد.

به گفته علاء عصام مسائل بسیاری باعث شد تا سوریه از اتحادیه عرب بیرون گذاشته شود؛ اما پارلمان مصر از وزارت خارجه این کشورمی‌خواهد تا برای بازگشت سوریه به این نهاد عربی تلاش کند. 

او از کشورهای عربی نیز خواست تا صفحه جدیدی در روابط با سوریه باز کنند و گفت که سوریه کشوری است که در برابر طرح‌های «امپراتوری آمریکایی-صهیونیستی» برای تجزیه کشورهای عربی و تضعیف ارتش‌های عربی ایستاده است.

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر نیز چهارشبه هفته گذشته به روزنامه «بوابه الاهرام» گفت که امیدوار است روابط با سوریه به حال سابق بازگشته و این کشور به زودی بتواند دوباره وارد اتحادیه عرب شود. با این این حال او درخواست نمایندگان مصری برای برقراری روابط رسمی با سوریه را دارای پیچیدگی‌هایی دانست. 

به نوشته وبگاه الدرر مصر، به احتمال قوی منظور سامح شکری از این پیچیدگی‌ها، فشارهای دولت سعودی برای عدم برقراری روابطه قاهره با دمشق در شرایط کنونی باشد.

این اولین بار نیست که مسئولان و نمایندگان دو کشور بر لزوم برقراری دوباره روابط تأکید می‌کنند و پیش از این نیز دیدارهای دو جانبه در سطح نمایندگان و حتی مقامات امنیتی دو طرف رخ داده است. در این خصوص می‌توان به سفر «عباس کامل» رئیس سازمان امنیت مصر به دمشق در تاریخ مارس ۲۰۲۰ اشاره کرد.

با بازپس‌گیری عمده خاک سوریه از اشغال تروریست‌ها و قطعی شدن عدم سقوط دولت سوریه، بسیاری از کشورهای عربی برای برقراری روابط دیپلماتیک با دمشق ابراز تمایل کرده‌اند.

دولت امارات در ششم دی ۱۳۹۷، سفارت خود را در سوریه بازگشایی کرد. یک هفته پس از آن نیز بحرین دست به اقدام مشابه زد. در ۱۴ مهر ۱۳۹۹ نیز سفیر عمان استوارنامه خود را تقدیم «ولی معلم» وزیر خارجه فقید سوریه کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول