اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمادگی مسکو برای صادرات مازاد اورانیوم غنی‌شده ایران در صورت بازگشت آمریکا به برجام

معاون وزیر خارجه روسیه گفت کشورش برای صادرات مازاد اورانیوم غنی شده ایران در صورت بازگشت آمریکا به برجام آمادگی دارد.

آمادگی مسکو برای صادرات مازاد اورانیوم غنی‌شده ایران در صورت بازگشت آمریکا به برجام

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، معاون وزیر خارجه روسیه گفت کشورش برای صادرات مازاد اورانیوم غنی شده ایران در صورت بازگشت آمریکا به برجام آمادگی دارد. 

به گزارش صفحه توییتری نمایندگی روسیه در وین، «سرگئی ریابکوف» در مصاحبه با خبرگزاری روسی «ریانووستی» گفت: این را کنار نمی‌گذاریم که در صورت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، روسیه آمادگی خواهد داشت اورانیوم غنی‌شده مازاد را از ایران صادر کند.  

وی افزود: گرچه در حال حاضر خیلی زود است که در این خصوص صحبت کنیم.

دیروز سه‌شنبه وزیر امور خارجه روسیه میزبان وزیر خارجه ایران در مسکو بود. «سرگئی لاوروف» در نشست خبری مشترک با «محمدجواد ظریف» درباره صحبتهایشان گفت: «ما (ایران و روسیه) موضع مشترکی در خصوص برجام داریم و به حفظ کامل این توافق علاقمند هستیم و معتقدیم که تنها مسیر حفظ برجام از طریق اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌های این توافق و در تطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.»

وی با تاکید بر پیامدهای مثبت اجرای کامل برجام بر روابط روسیه و جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: «اگر تمامی اعضای برجام به تعهدات خود پایبند باشند و چنین چیزی رخ دهد و ما امیدواریم که به چنین نتیجه‌ای برسیم، سپس قطعاً روابط میان ایران و فدراسیون روسیه از این امر بهره خواهند برد زیرا در آن شرایط از تحریم‌های غیرقانونی و غیرمشروع و یکجانبه ایالات متحده و شمار دیگری از کشورها رهایی می‌یابند.»

او با تأکید بر لزوم حفظ برجام ادامه داد: «ما امیدواریم که تلاش‌های فعلی ما نتیجه‌بخش‌ باشد و به حفظ برجام منجر شود و ایالات متحده به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردد و همین امر زمینه‌ای را برای پایبندی کامل ایران به تعهداتش ذیل برجام به وجود آورد.»

ظریف هم در این نشست گفت: با تغییر دولت در آمریکا ما حرف‌هایی را شنیدیم، اما اقدامی را ندیدیم، مجلس مصوبه‌ای را تأیید کرده که بر طبق آن موظف هستیم برخی اقدامات را انجام دهیم، یکی غنی سازی ۲۰ درصد بود که شروع شده و دیگری پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی است که از ۲۱ تا ۲۳ فوریه باید عملیاتی شود و ما طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم.

وزیر خارجه یادآور شد: ولی اگر تا آن زمان، اقدامات مناسب برای بازگرداندن روابط اقتصادی ما صورت گرفت، یعنی آمریکایی‌ها به تحریم‌هایشان پایان دهند و مداخله خود را در روابط اقتصادی ایران و دنیا پایان دهند و ما نتیجه آن را ببینیم، آن زمان است که ایران به کلیه تعهداتش برمی‌گردد. نه تنها ایران مانع دسترسی بازرسان آژانس براساس پروتکل الحاقی نمی‌شود، بلکه سایر تعهداتش را هم که کاهش داده، بر اساس همان قانون به عقب بازخواهد گرداند.

پیشتر «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی بعد از آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در تاسیسات فردو در اظهاراتی گفت: الان حدود چهار تن مواد اولیه داریم و مصوبه مجلس که حدود ۱۲۰ کیلوگرم ظرف یک سال تولید کنیم به راحتی برای ما قابل تحقق است. از زمانی که کار را شروع کردیم (پانزدهم دی) شاید زودتر از هشت ماه به مقداری که قانون تعیین کرده برسیم.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول