اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

بودجه 1400 انقباضی باشد بورس افت بیشتری می‌کند/ بیمه سهام برای افزایش امنیت سرمایه‌گزاری

نشست تخصصی «سوء مدیریت در بازار سرمایه» با حضور نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و یک استاد بانکداری و اقتصاد کلان توسط جامعه اسلامی مدیران برگزار شد.

بودجه 1400 انقباضی باشد بورس افت بیشتری می‌کند/ بیمه سهام برای افزایش امنیت سرمایه‌گزاری

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، سیزدهمین نشست تخصصی کارگروه‌های تخصصی تدوین برنامه دولت مردمی و تحول گرا با موضوع «سوء مدیریت در بازار سرمایه» توسط جامعه اسلامی مدیران و با حضور حجت الاسلام سیدکاظم موسوی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و علی سعدوندی کارشناس بانکداری و اقتصاد کلان برگزار شد.

در ابتدای این نشست که به صورت مجازی برگزار شد سعدوندی با اشاره به سابقه فراز و فرودهای بازار سرمایه در سال های گذشته ریزش های اخیر بازارا بورس را همانند ریزش بازار در سال 75 برشمرد و افزود: متاسفانه ما آن زمان هم شاهد اشتباهات و خلاهایی که در بورس بودیم و اکنون هم همان اشتباهات و مشکلات در این رابطه وجود دارد. وقوع اشتباهات در مدیریت قابل تحمل است اما تکرار و باقی ماندن آنها در مورد پذیرش نیست.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بازار سرمایه در دوره های مختلف با توجه به سیاست های دولت ها شرایط متفاوتی داشته است. در دولت های یازدهم و دوازدهم در مواقعی بازار به شدت کنترل شد و در مواقعی برخی فعالان بازار سرمایه باعث ریزش بازار شدند که در رابطه با ریزش سال 97 این ادعا به وضوح قابلیت اثبات دارد.

سعدوندی گفت: امسال در حالی شاهد ریزش شدید در بازار هستیم که مسئولان کشور در اظهارنظرهای متعدد مردم را دعوت به حضور در بازار سرمایه کردند و بسیاری با فروش اقلام حیاتی زندگی خود وارد بازار بورس شدند. این اقدام باعث شده افرادی که به صحبت مسئولان اعتماد کردند دچار زیان هنگفت شوند. اعتماد به بازار سرمایه هم دچار چالش شده و شاید زمان زیادی برای بازگشت اعتماد به این بازار نیاز باشد.

وی افزود: برای سنجش روند بازار در سال آینده باید دید بودجه ای که در مجلس به تصویب می رسد به چه صورت خواهد بود در صورتی که بودجه تورمی باشد بازار وضعیت بهتری خواهد داشت اما در صورت اجرای سیاست انقباضی، شاهد رکود در اقتصاد خواهیم بود و در این صورت بازار نیز امکان دارد افت بیشتری را به خود ببیند.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولین اقتصادی کشور و اینکه برای نظر کارشناسان اهمیتی قائل نیستند، ادامه داد: متاسفانه ابزارهای لازم برای برای رشد بازار سرمایه در انحصار قرار گرفته و اکنون چندین سال است که مجوز کارگزاری به افراد ذیصلاح داده نمی شود. در زمینه بازارگردانی و صندوق نیز به همین منوال است این در حالی است که اگر این موارد توسعه پیدا می کرد امکان مدیریت بازار سرمایه تحقق می یافت.

 وی با تقدیر از تصویب طرح افزایش سرمایه از طریق صرف سهام در مجلس شورای اسلامی این طرح را یکی از بهترین طرح های اقتصادی مجلس خواند و اجرایی شدن آن را خواستار شد.

در ادامه حجت الاسلام سیدکاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به صدمات شدید وارد آمده به قشر آسیب پذیر جامعه از جانب ریزش شاخص بورس گفت: ما در مجلس شاهد هستیم که بسیاری از مردمی که با سرمایه های خرد وارد بازار سرمایه شده اند دچار زیان های شدید شده اند. البته اولین توصیه ما به این عزیزان آن است که زود از بازار سرمایه خارج نشوند. متاسفانه دعوت از سوی بالاترین مقام اجرایی دولت صورت گرفت و آحاد مردم به بازار سرمایه ورود کردند.

موسوی گفت: ما به دنبال طرح های از جمله بیمه سهام هستیم تا امنیت را به بازار بیاوریم. و همانطور که در بسیاری از موضوعات کشور شاهد بیمه خاص هستیم که از صدمات بسیار جلوگیری می کند باید بازار بورس نیز در این زمینه فعال شود. همچنین ما در کمیسیون می خواهیم که سازمان بورس مستقل شود و رئیس این سازمان در هیئت دولت دارای جایگاه باشد و در جلسات حاضر شود البته این ایده را در زمینه بانک مرکزی هم داریم که انشالله بتوانیم این بانک را نیز به استقلال برسانیم تا امکان استفاده ابزاری از آنها سلب شود.

وی خاطرنشان کرد: ما وکیل مردم هستیم و به دنبال احقاق حقوق مردم خواهیم بود جلسات متعددی در رابطه با بورس برگزار شده و پیگیر مطالبات مردم هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول