اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

افتتاح مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد رویان توس در مشهد با حضور وزیر رفاه

۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در ۲۴ استان کشور و از آن جمله، مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد رویان توس در خراسان رضوی، به‌صورت همزمان و از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح شد.

افتتاح مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد رویان توس در مشهد با حضور وزیر رفاه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در ۲۴ استان کشور و از آن جمله، مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد رویان توس در خراسان رضوی، به‌صورت همزمان و از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح شد.

در این مراسم رئیس سازمان بهزیستی از اختصاص ۵۴ میلیارد تومان یارانه به مراکز جامع و بازتوانی اعتیاد در سراسر کشور خبر داد.

 وحید قبادی‌ دانا گفت: این یارانه به صورت ۹ میلیارد تومان به ازای هر مددجو در طوی یک سال اقامت در این مراکز پرداخت می‌شود.

وی همچنین از پرداخت ۹ میلیارد تومان کمک بلاعوض به این مراکز برای تأمین تجهیزات مورد نیاز آن‌ها توسط سازمان بهزیستی یاد کرد و گفت: در هر یک از این مراکز در طول یک سال ۳۰۰ نفر پذیرش می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه پیش از این نیز مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در ۶ استان کشور به بهره‌برداری رسیده است، گفت: در مجموع ۳۰ استان ۹ هزار نفر در طول یک سال پذیرش می‌شوند.

قبادی دانا بیان کرد: امیدواریم ظرف شش ماه آینده این ظرفیت را به ۱۸ هزار نفر افزایش دهیم.

مددجویان برای یکسال مهمان این مراکز خواهند بود

وی با بیان اینکه این مراکز با استفاده از تجربیات جهانی درمان و بازتوانی معتادان تأسیس شده است، گفت: در این مراکز مددجو برای مدت یک سال مهمان مرکز خواهد بود و پس از گذراندن چهارماه اقامت اولیه،  هشت ماه بعدی را به‌صورت ارتباط مستمر و شرکت در جلسات درمان و نیز طی دوره‌های مهارت شغلی و مهارت‌های اجتماعی، خواهد گذراند.

معاون وزیر رفاه اظهار کرد: این مراکز تأسیس شده‌اند تا برای هر مددجو، یک نسخه‌ متفاوت و منحصر به فرد برای درمانش داشته باشند و هر مددجو را به‌صورت خاص و با توجه به ویژگی‌های روانی، اجتماعی، فیزیولوژیک و خانوادگی، درمان و بازتوانی کنند.

مددجویان با تصمیم خودشان به این مراکز می‌آیند

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در حاشیه‌ این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: مراکز جامع درمان اعتیاد به منظور بازتوانی و توانمندسازی معتادان توسط بخش خصوصی تأسیس شده و در آینده سمت و سوی همه‌ مراکز اقامتی به‌طرف این مراکز خواهد رفت.

حمیدرضا پوریوسف افزود: مرکز جامع و بازتوانی اعتیاد «رویان توس» با ظرفیت اسمی یکصد نفر تأسیس شده و این ظرفیت تا ۱۵۰ نفر قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه در کنار بخش سم‌زدایی، قسمت مددکاری، آموزش‌های مهارتی و شغلی، بازتوانی روانی، آموزش و ارتباط با خانواده مددجو و گروه درمانی نیز در این مراکز فعال است، عنوان کرد: سم‌زدایی دو هفته زمان می‌برد و پس از آن مددجو به مدت ۳ ماه و نیم تحت درمان مستقیم و به‌صورت مقیم در مرکز قرار می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مددجویان با اراده و تصمیم خود به این مراکز می‌آیند، گفت: در صورت مصاحبه و بررسی وضعیت مالی خانواده و استحقاق دریافت کمک، بهزیستی تمام هزینه‌های یک ساله‌ اقامت، درمان و بازتوانی مددجو را می‌پردازد.

وام کم بهره ۲ میلیارد تومانی برای اشتغال معتادان بهبودیافته

پوریوسف خاطرنشان کرد: پس از طی چهار ماه درمان اولیه، مددجو از مرکز ترخیص می‌شود ولی باید به صورت منظم در جلسات درمانی و مهارت‌آموزی شرکت کند.

وی با بیان اینکه در ماه‌های پنجم تا دوازدهم اقامت و درمان، تعداد جلسات درمانی به‌صورت هفتگی کاهش می‌یابد، بیان کرد: در حال رایزنی با سازمان فنی و حرفه‌ای هستیم تا مددجویان این مراکز به صورت رایگان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ببینند و در حرفه‌ مورد نظرشان مشغول کار شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: این در صورتی است که مددجو شغلی نداشته باشد و اگر چنانچه دارای شغل باشد به شغل خود باز می‌گردد اما در جلسات درمانی به‌صورت منظم شرکت می‌کند.

پوریوسف افزود: اگر مددجو دارای خانواده باشد و بتواند معیشت خود و خانواده را تأمین کند مشغول شغل خود شده و به خانواده‌اش بازگشت می‌کند اما او و خانواده‌اش همچنان تحت پوشش آموزش و درمان هستند تا از لغزش وی در برخورد با مشکلات احتمالی زندگی، ممانعت به عمل آید.

وی خاطر نشان کرد: اگر کارفرمایی بتواند ۴۰ مددجو را به صورت پایدار به فرصت‌های اشتغالی مطمئن برساند تا سقف دو میلیارد تومان وام کم‌بهره دریافت می‌کند.

یارانه ۹ میلیون تومانی برای معتادان بی‌بضاعت

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در حاشیه‌ی این مراسم گفت: پذیرش در این مرکز، پذیرش خاص است و مددجو زمانی پذیرش می‌شود که خودش و خانواده‌اش پذیرفته باشند که وی تصمیم گرفته یک سال تحت درمان در این مرکز قرار بگیرد و حتما دوره‌های درمان و بازتوانی را کامل کند.

حسین تنها طلب با تأکید بر اینکه شهریه‌ی یارانه‌ای مرکز به افراد بی‌بضاعت تعلق می‌گیرد، افزود: اگر در مصاحبه و بررسی بهزیستی به این نتیجه برسیم که مددجو یا خانواده‌اش توانایی نسبی دارند بخشی از هزینه‌ اقامت و درمان از خودشان گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: در این مراکز، شیوه‌های درمانی مختلفی به‌کار گرفته می‌شود که از جمله گروه درمانی توسط پاک‌شدگان قدیمی که تجربه‌های مختلف پاکی و لغزش را از سر گذرانده و به پاکی ماندگار دست یافته‌اند، است.

زندگی نیمه مستقل پس از ترخیص

به گفته‌ مسؤول فنی مرکز جامع و بازتوانی اعتیاد رویان توس، اگر مددجو پس از ترخیص خانواده نداشته باشد در مراکز بین راهی که به‌منظور اقامت موقت و ادامه‌ درمان و بازتوانی تأسیس می‌شود دوران زندگی نیمه مستقل را طی می‌کند تا زمانی که به بازتوانی کامل برسد و از لغزش و عود اعتیاد وی، اطمینان حاصل شود.

ادریس صفامنش گفت: در حال حاضر یک گارگاه خیاطی برای مددجویان علاقه‌مند به این رشته در محل مرکز دایر است و یک کارگاه بزرگ اشتغالی در رشته‌های تولیدی فنی نیز در خین عرب برای پوشش نیازهای سایر مددجویان تأسیس خواهد شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول