اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کارگردان «دیدن این فیلم جرم است»: علاوه بر دولت، مجلس قبل هم در توقیف فیلمم نقش داشت

نویسنده و کارگردان فیلم «دیدن این فیلم جرم است» درخصوص توقیف این فیلم گفت: آن زمان علاوه بر دولت به من گفتند که برخی از ارکان مجلس هم با این فیلم مخالف‌ هستند و دستور توقیف داده‌اند.

کارگردان  «دیدن این فیلم جرم است»: علاوه بر دولت، مجلس قبل هم در توقیف فیلمم نقش داشت

پس از نمایش فیلم «دیدن این فیلم جرم است» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، خیلی ها این فیلم را سیاسی ترین فیلم ایران لقب دادند و بسیاری پیش بینی می کردند که احتمالا نخستین فیلم رضا زهتابچیان با این دیالوگ ها و محتوا، توقیف شود و رنگ اکران به خود نگیرد. پیش بینی که خیلی زود پس از جشنواره رنگ واقعیت به خود گرفت و مهر «توقیفی» به پیشانی این فیلم نشست. اگر نهادی مانند حوزه هنری شجاعانه از فیلم حمایت نمی کرد، به جای اکران این روزهای فیلم در ایام کرونا، سرانجام نامشخصی نصیب این فیلم می شد.

یکی دو ماه قبل از شروع اکران، خبر انتشار نسخه «قاچاق» فیلم خبرساز شد و ضربه دیگری بر پیکر نحیف این فیلم وارد کرد. به بهانه همه این حاشیه‌ها خبرگزاری راه دانا گفت‌وگویی با رضا زهتابچیان انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
 


خیلی از ارگان‌ها حاضر به سرمایه گذاری برای فیلم نبودند

- کلیت فیلمنامه در سال ۸۴ یا ۸۵ نوشته شد و به دلایلی ساخت فیلم به تاخیر افتاد. خیلی از ارگان‌ها به دلیل اینکه محتوای فیلم را تند و خط و قرمزی می‌خواندند، حاضر به سرمایه گذاری برای فیلم نبودند.

- تا سال ۹۷ که موقع ساخت بود یکسری به‌روزرسانی‌ها در فیلمنامه داشتیم. مثلا ماجرای حمله به سفارت انگلیس که بعدا اتفاق افتاد در فیلمنامه جای گذاری شد ولی طرح و کلیت فیلم همان است.

فیلم ما اصلا ربطی به برجام نداشته است

- فیلم ما اصلا ربطی به برجام نداشته است. نظر من این است که داستان برجام مربوط به یک شخص نیست بلکه کلیت نظام به این تصمیم رسیده است و البته دولت در خط مقدم این کار بوده است.

- در زمانی که من این فیلمنامه را نوشتم، خبری از برجام نبوده؛ مساله من در این فیلم عدالت‌طلبی و ظلم‌های وسیع اجتماعی بود.

- در نگاه کلی و روح فیلم مساله عزت و ذلت و مبارزه با ظلم مطرح می‌شود امکان دارد برداشت‌ها و مصادیق مختلفی از آن شود. ولی من به شخصه هدفی را نداشتم که برجام را بزنم.

احساس خسران می‌کنم برای دولتی گذرا وقت و انرژی بگذارم

- اتفاقا برای من بسیار مهم بود که دولت را نزنم چون احساس خسران می‌کنم که کلی وقت و انرژی بگذارم که درنهایت یک دولتی را نقد کنم که گذرا و رفتنی است.

- مفاهیم مهم‌تری مد نظر من بوده است. صحبت من تقابل جریان‌هاست. حالا این جریان در بخشی از آن می‌تواند مصداق دولت باشد.

- من به شما می گویم که دزدی کار بسیار بدی است و شما به من بگویید که چرا داری مرا می زنی؟ و من باید به آنها بگویم که مگر شما دزدی کردید؟!

- خود دولتی‌ها دارند به این فرضیه و گذاره صحه می‌گذارند و آنرا تقویت می‌کنند که همچین اتفاقی افتاده است. 

- من اگر جای آقایان دولتی بودم نه فیلم را توقیف می کردم و نه به این حواشی دامن می زدم.
 


علاوه بر دولت، مجلس قبل هم در توقیف فیلمم نقش داشت

- به جرات به شما بگویم به جز حوزه هنری، هیچ ارگان و سازمانی پای کار نیامد و البه همان موقع همان خود حوزه فشارهای بسیاری را از جانب خیلی از آقایان متحمل شد که همچین فیلمی را نسازید.

- اجازه بدهید من صحبت آقای مومنی شریف، ریاست سابق حوزه هنری را برایتان نقل کنم که به من گفتند برخی از ارکان مجلس با این فیلم مخالف هستند و دستور توقیف داده‌اند.

- بگذارید به این نحو بگویم همچین فیلم‌هایی که سازمان هایی نظیر حوزه پشت سر آن هاست، دولت به تنهایی قادر به توقیف شان نیست. 

- سریال گاندو را هم شاید دولت می‌خواست توقیف و سانسور کند، اما نتوانست.

- سعی کردم فراتر از حجاب لباس‌ها و ارگان‌ها حرفم را بزنم. حالا در نسخه جدید این فیلم، حرف ما واضح تر و هویداتر است. چون قطعا نسبت به نسخه جشنواره تکمیل‌تر شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول