اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گسترش همکاری محور رایزنی مقامات ازبکستان و کره جنوبی

مقامات ارشد ازبکستان و کره جنوبی در نشست ویدئویی آخرین همکاریهای دوجانبه دو کشور را بررسی و بر گسترش آن تاکید کردند.

گسترش همکاری محور رایزنی مقامات ازبکستان و کره جنوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «هونگ نام کی» معاون نخست وزیر و وزیر دارایی کره جنوبی به صورت ویدئو کنفرانس گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

در این نشست، مسائل جاری و چشم انداز همکاری‌های سرمایه گذاری، اقتصادی و بازرگانی و مالی-فنی بر حسب توافقات به دست آمده در نتایج سفرها در سطح عالی و همچنین مراسم‌های مشترک برگزار شده در سال 2020 میلادی بررسی شد.  

معاون نخست وزیر و وزیر دارایی کره جنوبی پایبندی خود را برای اجرای تمام توافقات موجود در زمینه سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

تاکید شد که در حال حاضر بسته طرح‌های جدید سرمایه گذاری در زمینه‌های انرژی، نفت و گاز، شیمیایی، الکتروتکنیکی و صنعت داروسازی، ماشین سازی، بهداشتی، آموزشی و گردشگری تنظیم شده است.

علاوه بر این، سازوکارهای همکاری‌های متقابل در اجرای طرح‌های مشترک، ساخت مرکز داروسازی «Tashkent Pharma Park» در استان «زنگی آتا» استان تاشکند، ایجاد مرکز پزشکی چند منظوره، موسسه علمی- پژوهشی و طراحی – مرکز فن آوری‌های شیمیایی، نیروگاه مدرن حرارتی «مبارک» و همچنین دیگر طرح‌ها بررسی شد.

همچنین موضوع همکاری‌های متقابل با بنیاد توسعه اقتصادی (EDCF) طبق برنامه جدید همکاری با ازبکستان در سال‌های 2021 و 2023 میلادی به ارزش یک میلیارد دلار مورد بررسی قرار گرفت.

مقام کره جنوبی آمادگی خود را برای تسریع پروسه هماهنگی آنان با هدف اجرای عملی آنان در آینده نزدیک ابراز داشت.   

طرفین همچنین چشم انداز افزایش مبادلات بازرگانی از طریق انجام اقدامات موثر مبنی بر رفع موانع بازرگانی و تسهیل دسترسی کالاها و بازارهای دو کشور را نیز بررسی کردند.

همچنین اعلام شد که کره جنوبی در چارچوب اجرایی اقدامات در مقابله با شیوع پاندمی ویروس کرونا و کاهش پیامدهای اقتصادی پاندمی به ازبکستان کمک‌های مالی و فنی پیشنهاد خواهد شد.

در تاریخ 25 ژانویه «سئول» تصمیم خود را در مورد تخصیص کمک بلاعوض تکمیلی به «تاشکند» برای اجرای «برنامه واکنش سریع به کووید-19» اعلام کرد.  

طرفین در پایان این نشست، در مورد برقراری همکاری‌های متقابل در چارچوب طرح‌های تعیین شده به توافق رسیدند.

کره جنوبی تاکنون برای حضور در اقتصاد ازبکستان بیش از 10 میلیارد دلار اختصاص داده است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 800 کارخانه با مشارکت سرمایه‌گذاران کره جنوبی در بخش‌های ماشین سازی، بازرگانی، صنایع شیمیایی، غذایی، فلز سازی، داروسازی، جهانگردی، نفت و گاز و خدمات فعالیت می‌کنند.

مبادلات بازرگانی بین دو کشور در 11 ماه سال  2020 میلادی در سطح یک میلیارد و 908 میلیون دلار قرار گرفت.

کره جنوبی استقلال این کشور‌ را در 30 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در 29 ژانویه سال 1992 میلادی روابط سیاسی خودرا با ازبکستان برقرار کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول