اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آتش اختلاف در حیاط خلوت دولتمردان اصفهان/ اعتراض هیأت‌مدیره عمران زاینده‌رود به ناکارآمدی روابط فامیلی

در حالی که سازمان عمران زاینده‌رود همواره مورد انتقاد مردم چادگان به دلیل عدم ایفای نقش اجتماعی خود نسبت به شهر چادگان و عمران و آبادانی آن بوده است که طی چندماه اخیر مسائل و مشکلات آن دوچندان شده است.

آتش اختلاف در حیاط خلوت دولتمردان اصفهان/ اعتراض هیأت‌مدیره عمران زاینده‌رود به ناکارآمدی روابط فامیلی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کلنگ افتتاح دهکده تفریحی زایند‌رود در مجاورت دریاچه سد زاینده‌رود در شهر چادگان در راستای توسعه و کمک به رونق گردشگری و اقتصادی در منطقه چادگان توسط استانداری اصفهان به زمین زده شد.

دهکده‌ای که از هدف اصلی خود دور می‌شود

به تدریج این مجموعه رشد و توسعه پیدا کرد و با ورود بخش خصوصی به این مجموعه کم کم احداث ویلاهای مجلل در این مجموعه آغاز شد و رفته رفته این مجموعه با آنچه در اهداف آن که کمک به رشد شهر چادگان بود فاصله گرفت؛ فاصله طبقاتی میان افراد متمولی که به این دهکده سفر می‌کردند و مردم بومی چادگان اندکی این موضوع که این دهکده در خدمت توسعه چادگان است را از مسیر خود منحرف ساخت.

در اوایل سال ۹۸ بود که طی حکمی از سوی استاندار اصفهان، حمیدرضا جوادی به سمت مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود انتخاب شد؛ پس از تغییر مدیرعامل جدید سازمان عمران زاینده‌رود، تغییر اساسنامه سازمان عمران مورد مطالبه معاون عمرانی استاندار اصفهان قرار گرفت. 

مطالبات کارگرانی که محقق نشد

پس از این و با روی کار آمدن مدیرعامل جدید سازمان عمران زاینده‌رود، برخی شایعات پیرامون تعدیل و تبدیل وضعیت ۱۰۰ کارگر سازمان عمران ایجاد شد که جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این باره اظهار کرده بود: هیچ تعدیل نیرو و یا تغییر وضعیت در سازمان عمران رخ نداده و حتی قرار است در زمینه بهبود وضعیت معیشتی و تغییر احکام کارگران این سازمان تغییراتی ایجاد کنیم.

پس از آن اما این موضوع رنگ و دیگری به خود گرفت و در سال ۹۸ بود که خبر از این سازمان مبنی بر تبدیل قرارداد نیروهای دهکده از قراردادی به حجمی باعث تجمعاتی از سوی کارگران این سازمان شد که در پایان با ورود سازمان بازرسی کل کشور این موضوع منتفی شد و کارگران به محل کار خود با همان شرایط قبل بازگشتند.

ورود سازمان بازرسی به پرونده عمران زاینده‌رود

سازمان بازرسی کل کشور در آن زمان اعلام کرده بود آماده بررسی گزارش‌های دریافتی در خصوص نحوه شکل‌گیری سازمان عمران زاینده‌رود و مجموعه ویلایی در چادگان و نیز واگذاری اراضی ملی و سایر مسائل مربوط به این دهکده تفریحی است.

در حالی که سازمان عمران زاینده‌رود همواره مورد انتقاد مردم چادگان به دلیل عدم ایفای نقش اجتماعی خود به شهر چادگان و عمران و آبادانی آن بوده است که طی چندماه اخیر مسائل و مشکلات آن دوچندان شده است.

اعتراض هیأت‌مدیره به عملکرد مدیرعامل

به وجود آمدن برخی مسائل مالی و همچنین ورود برخی نهادهای امنیتی به موضوع و دستگیری برخی از مدیران سازمان عمران به دلیل مسائل مالی نیز بر پیچیدگی این موضوع افزود.

در حالی که هیأت‌مدیره جدید سازمان عمران زاینده‌رود سال گذشته از سوی استاندار اصفهان حکم گرفته بودند که این هیأت مدیره با مشاهده مشکلات عدیده این سازمان در نامه‌ای در مهرماه ۹۹ به استاندار اصفهان مهمترین مشکل سازمان را ضعیف و ناکارآمدن بودن مدیرعامل عنوان کردند.

در حالی که هیأت‌مدیره جدید سازمان عمران زاینده‌رود سال گذشته از سوی استاندار اصفهان حکم گرفته بودند که این هیأت مدیره با مشاهده مشکلات عدیده این سازمان در نامه‌ای در مهرماه ۹۹ به استاندار اصفهان مهمترین مشکل سازمان را ضعیف و ناکارآمدن بودن مدیرعامل عنوان کردند. 

 

هیأت‌مدیره عمران زاینده‌رود: جوادی بماند، وضعیت دهکده بحرانی می‌شود

در آن برنامه به نداشتن هیچگونه برنامه از سوی جوادی برای توسعه سازمان به شکلی که تا کنون هیچ برنامه‌ای در این خصوص به هیأت‌مدیره طی یکسال گذشته ارائه نشده و بیشتر به امور جزئی و تبلیغات اشاره شده است.

این نامه به موضوع ممنوعیت فروش زمین‌های دهکده تفریحی زاینده‌رود از سوی سازمان بازرسی کشور نیز اشاره داشته است و درباره مشکلات تأمین حقوق پرسنل تا پایان سال ۹۹ با رویه مدیرعامل هشدار داده است.

چند روز پس از این نامه بود که مصوبه سازمان عمران زاینده‌رود مبنی بر انتخاب «مسعود منتظری» با اتفاق آرا به عنوان مدیرعامل جدید سازمان عمران زاینده‌رود به دفتر استاندار اصفهان و رئیس شورای سازمان برای صدور حکم مدیرعامل جدید ارسال شد.


پس از آن بود که در آذرماه ۹۹، هیأت‌مدیره این سازمان عمران در نامه‌ای به استاندار اصفهان به دلیل آنچه بی‌توجهی به فرآیند قانونی انتخاب مدیرعامل از سوی استاندار اصفهان ذکر کرده‌اند، استعفای خود را که به استعفای اجباری تعبیر شده بود، اعلام کردند تا مشکلات سازمان عمران وارد مرحله جدیدی شود.

پساپرده روابط فامیلی در انتصاب مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود

اما این پایان کار برای تغییرات انتخاب مدیرعامل جدید این سازمان نبود و برخلاف تصمیم هیأت‌مدیره برای انتخاب مدیرعامل جدید، استاندار به عنوان رئیس شورای سازمان عمران زاینده‌رود هیچ واکنشی به این انتخاب انجام نداد و آنطور که اعلام شده، علت این عدم واکنش را باید در ارتباط فامیلی حمیدرضا جوادی مدیرعامل فعلی سازمان عمران زاینده‌رود با محمدباقر توکلی دستیار ویژه استاندار اصفهان جست‌وجو کرد؛ موضوعی که باعث شد این انتخاب هیأت‌مدیره از سوی استاندار اصفهان ملغی شود.

ماجرای نامه نماینده مردم چادگان به وزیر کشور

این اتفاقات باعث شد تا نماینده مردم چادگان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر کشور به موضوعات رخ داده در سازمان عمران عمران از قبیل روابط خویشاوندی، عدم توجه به نظر هیأت‌مدیره از سوی مسؤولان استان و تغییر سریع اعضای هیأت‌مدیره و تغییر اساسنامه سازمان عمران زاینده‌رود و تضییع حق مردم محروم چادگان اعتراض کند و خواستار ورود وزارت کشور به این موضوع شود.

 

استانداری اصفهان بدون نظر وزارت کشور اجازه تغییر اساسنامه ندارد

پس از نامه محمدصالحی به وزارت کشور، مدیرکل تحول اداری وزارت کشور در نامه‌ای به حجت‌الله غلامی، معاون امور عمرانی استانداری اصفهان خواستار ارسال گزارشی جامعی از تغییرات سازمان عمران زاینده‌رود شد؛ همچنین در این نامه بر تدوین اساسنامه جدید تأکید و بیان شده هرگونه فرآیند اداری و قانونی در خصوص این اساسنامه باید پس از اعلام نظر وزارت کشور صورت بگیرد.

 

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان نیز در پاسخ به نامه وزارت کشور با اشاره به تشکیل جلسات متعدد برای انتخاب مدیرعامل جدید با حضور معاون امور عمرانی استاندار اصفهان، این جلسات را بی‌نتیجه اعلام کرده و در آن نامه از معرفی اعضای جدید هیأت‌مدیره توسط استاندار اصفهان خبر داده است.

در حالی این کش و قوس‌ها در مجموعه سازمان عمران زاینده‌رود رخ می‌دهد که ذی‌نفعان اصلی این مجموعه که در اساسنامه آن مردم شهر چادگان هستند، بهره‌برداری مناسبی صورت نمی‌گیرد؛ از سوی دیگر شائبه تغییر اساسنامه سازمان عمران زاینده‌رود برای حذف شهردار چادگان به عنوان عضو حقوقی دائم هیأت‌مدیره در سال‌های اخیر نیز مورد توجه است؛ موضوعی که با واکنش مردم این شهر مواجه شده است.

 

حمایت استانداری لازمه عبور عمران زاینده‌رود از بحران

نکته دیگر اینکه با توجه به وضعیت نامناسب سازمان عمران زاینده‌رود و همچنین تغییر مدیرعامل در شرایط فعلی بیم آن می‌رود که مدیرعامل بعدی این سازمان دچار مشکلات عدیده‌ای شود و لازم است تا استانداری اصفهان حمایت‌های لازم را از مجموعه مدیریتی بعدی صورت دهد، ضمن آنکه مدیرعامل فعلی این سازمان که استخدام جمعیت هلال‌احمر است نیز با عدم تمدید مأموریت با توجه به ارتباط خویشاوندی با دستیار ویژه استاندار اصفهان، ممکن است با همین فشارهایی که چندماهی این سازمان را در بلاتکلیفی قرار داد، در ادامه در پست‌های مدیریتی دیگر و در رده‌های مدیریتی بالاتر مشغول فعالیت شود.

محمد عرب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره آخرین وضعیت سازمان عمران اظهار داشت: جلسه هیأت‌مدیره سازمان عمران روز گذشته با حضور اعضای جدید و استاندار اصفهان درباره مشکلات این سازمان برگزار شد که در این جلسه استاندار انتخاب مدیرعامل را به صورت کامل به هیأت‌مدیره واگذار کرد.

شهردار چادگان همچنان عضو هیأت‌مدیره عمران زاینده‌رود است

شهردار چادگان درباره وضعیت عضویت خود در هیأت‌مدیره نیز اظهار داشت: شهردار چادگان همانند گذشته عضو هیأت‌مدیره سازمان عمران است و بنده نیز در جلسه روز گذشته هیأت‌مدیره حضور داشتم و این رویه درباره حضور شهردار چادگان در هیأت‌مدیره سازمان عمران تغییر نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که تلاش‌هایی برای تغییر اساسنامه سازمان عمران زاینده‌رود در حال انجام است، اظهار داشت: با توجه به قانون شهرداری‌ها، هرگونه تغییر اساسنامه سازمان‌های تابعه شهرداری‌ها باید با تأیید شورای شهر صورت بگیرد و از آنجا که سازمان عمران زاینده‌رود تحت مجموعه شهرداری چادگان است، این تغییرات باید در شورای شهر چادگان به تصویب برسد؛ ضمن آنکه خط قرمز ما در تغییر اساسنامه این سازمان حقوق مردم چادگان است و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد این موضوع در اساسنامه‌ که در تلاش برای تغییر آن هستند گنجانده شود.

بدهی ۲ ساله دهکده به شهرداری چادگان

عرب درباره بدهی سازمان عمران به شهرداری چادگان نیز گفت: سازمان عمران هیچ کدام از بدهی‌های خود از سال ۹۸ را به شهرداری چادگان پرداخت نکرده است و این مبالغ هنوز وصول نشده و تنها بخشی از هزینه صدور پروانه به شهرداری پرداخت شده است.

ماجرای اعتراض مقام معظم رهبری به احداث سازمان عمران زاینده‌رود

در پایان آنچه مهم است این که سازمان عمران زاینده‌رود با هدف کمک به توسعه منطقه محروم چادگان بنا شده است؛ موضوعی که هر روز که از تاریخ احداث آن می‌گذرد بیشتر به باد فراموشی سپرده می‌شود و ناخودآگاه سخنان رهبر معظم انقلاب درباره این مجموعه را تداعی می‌کند.

ایشان در جلسه هیأت دولت اصلاحات درباره این سازمان بیان کرده بودند: در این در استان اصفهان شهری (چادگان) را سراغ دارم که در میان دو دره عده‌ای در فقر و فلاکت، و عده‌ای در ناز و نعمت زندگی می‌کنند که این خواب را از چشمان من ربوده است و اگر پیش از این می‌دانستم با این که قصد ندارم در امور اجرایی کشور دخالت کنم، احداث این مجموعه را متوقف می‌کردم.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا رویه سازمان عمران زاینده‌رود در خدمت به توسعه منطقه چادگان شکل واقعی خود را خواهید دید یا در ادامه مسیر قبلی حیاط خلوتی برای انتصابات افراد نزدیک به مسؤولان سطح اول استان اصفهان باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول