اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: خشنودیم جمهوری آذربایجان سرزمین‌هایش را به دست آورد/آغوش باز ایران برای همسایگان خلیج فارس

وزیر امور خارجه در بدو ورود به باکو گفت: خشنودیم کشور و ملت برادر ما جمهوری آذربایجان سرزمین‌های خودش را به دست آورد و علاقه‌مندیم کمک کنیم که هر چه زودتر ساکنان سرزمین‌های آزاد شده به محل اقامت خود برگردند.

ظریف: خشنودیم جمهوری آذربایجان سرزمین‌هایش را به دست آورد/آغوش باز ایران برای همسایگان خلیج فارس

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام سفر به جمهوری آذربایجان و چند کشور دیگر و در اولین مقصد این سفر امشب (یکشنبه) وارد باکو شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر قبلی اش به باکو که قرار بود آذر ماه انجام شود و به دلیل شرکت در جلسات هیأت دولت برای بودجه به تعویق افتاد، اظهار داشت: بسیار خوشحالیم توانستم این سفر را انجام دهم.

ظریف همچنین گفت: در روزهای آینده به روسیه، ارمنستان، گرجستان و احتمالا آخر هفته نیز به ترکیه سفر خواهم کرد.

وی در تشریح موضوع و علت این سفرها عنوان کرد: موضوع اصلی بحث همکاری‌های منطقه‌ای در این منطقه است که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ارتباطات دوجانبه با این کشورها که ایران با این کشورها دارای رابطه بسیار خوب و نزدیکی است. 

ظریف گفت: فردا (دوشنبه) در دیدار با مقامات آذری درباره بازسازی و وضعیت قره باغ و همکاری برای حفظ ثبات در این جا صحبت خواهیم کرد. خشنود هستیم کشور و ملت برادر ما آذربایجان سرزمین‌های خودش را به دست آورده و امروز سرزمین‌های آذری در اختیار مردم آذربایجان است و علاقه‌مندیم کمک کنیم که هر چه زودتر ساکنان سرزمین‌های آزاد شده به محل اقامت خود برگردند. اینها خویشان ما هستند و در این زمینه گفت‌وگو خواهیم کرد.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: علاوه بر این درباره مسائل مربوط به ترانزیت و کریدور شمال - جنوب و شمال - غرب با دوستان آذری گفت‌وگو خواهیم کرد.

* همیشه آغوش ما برای همسایگان در خلیج فارس باز بوده و خواهد بود

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره همسایگان در منطقه خلیج فارس گفت: همیشه معتقدیم منطقه خلیج فارس نیازمند گفت‌وگو و همکاری و ایجاد روش‌های اطمینان بین کشورهای منطقه خلیج فارس است و همیشه در این زمینه آغوش ما برای همسایگان باز بوده و خواهد بود.

به گزارش فارس، قرار است ظریف در ادامه این سفر به روسیه، ارمنستان، گرجستان و احتمالا ترکیه سفر کند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (شنبه) با اشاره به سفر ظریف مسائل دوجانبه، آخرین تحولات قفقاز، پروژه‌های در دست همکاری و بررسی زمینه‌های گسترش صلح و ثبات در منطقه را از اهداف این سفر خواند.

پیش از این محمدجواد ظریف از سفرش به این کشورها خبر داده و گفته بود: قصدم این است به کشورهایی که می‌توانند برای کمک به بحران قره باغ و وضعیت صلح و ثبات در منطقه همکاری کنند، سفر کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این (آذر ماه) قصد داشت سفری به باکو و مسکو داشته باشد که به خاطر شرکت در جلسات مربوط به بودجه این سفر به تعویق افتاد و بعد از آن ظریف در تهران میزبان همتای آذربایجانی خود بود. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول