اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ممنوعیت واردات کالاهای ترکیه به ارمنستان فرصتی برای توسعه صادرات ایران

رئیس اتاق ایران و ارمنستان با بیان اینکه هدف ارمنستان توسعه روابط تجاری با ایران است، گفت: ممنوعیت 6 ماهه واردات کالاهای ترکیه‌ای به ارمنستان فرصتی برای توسعه صادرات ایران به ارمنستان است که نباید آن را از دست داد.

ممنوعیت واردات کالاهای ترکیه به ارمنستان فرصتی برای توسعه صادرات ایران

لیلا معتمد منفرد؛ به گزارش خبرگزاری فارس، وهان کروبیان وزیر اقتصاد ارمنستان روز جمعه به منظور رایزنی برای افزایش سطح تعاملات تجاری دو کشور وارد تهران شد.

حضور وزیر اقتصاد ارمنستان در ایران  در این سفر پنج روزه،  نویدبخش آغاز فصل جدیدی از  روابط تجاری بین دو کشور است که فعالان اقتصادی معتقدند، برای بهره گیری از این فرصت به دست آمده باید بین بخش دولتی و بخش خصوصی هماهنگی لازم وجود داشته باشد و بخش دولتی با تسهیل امور، شرایط لازم برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور ایران و ارمنستان را فراهم آورد تا فرصت استفاده از این بازار به مانند بازار روسیه و قطر از دست نرود.

طی دیدار وزیر اقتصاد ارمنستان با وزیر صنعت، معدن و کشورمان تفاهم‌نامه ای در مورد توسعه همکاری دو جانبه به امضا رسید که امضای این تفاهمنامه را کمک شایانی در جهت ارتقا صادرات ما به ارمنستان عنوان کرد.

وزیر اقتصاد ارمنستان نیز در دیداری که با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان داشت، به اینکه نکته تاکید کرد که ارمنستان آمادگی دارد تا ورود تجار ایرانی به بازار دیگر کشورها را تسهیل کند. 

لذا با توجه به فصل جدید از روابط تجاری پیش روی ایران و ارمنستان و  چگونگی بهره‌گیری از این فرصت تجاری، گفت‌وگویی با هرویک یاری جانیان رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

* آمادگی بخش خصوصی برای ورود به بازار ارمنستان 

 فارس: آقای یاری جانیان در یکی دو ماه اخیر در مورد توسعه روابط تجاری ایران و ارمنستان مباحث بسیار زیادی مطرح می‌شود و با سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران امید می رود که فصل جدیدی از روابط تجاری بین دو کشور ایجاد شود، اما برخی فعالان اقتصادی معتقدند که عدم توجه به فرصت پیش آمده از سوی مسئولین می تواند باعث از دست رفتن این بازار شود و همانطور که بازار روسیه و قطر را در سال های گذشته از دست دادیم، نتوانیم از بازار ارمنستان نیز استفاده کنیم، برای استفاده و بهره گیری از بازار صادراتی چه باید کرد؟ آیا زیر ساخت لازم برای توسعه روابط تجاری با این کشور فراهم است؟ 

هرویک یاری جانیان:  ایران بستر و امکانات لازم برای برقراری روابط تجاری با ارمنستان را دارد و بخش خصوصی نیز کاملا آمادگی ورود به بازار این کشور را دارد اما متاسفانه همواره قوانین دست و پاگیر دولتی فرصت ها را می‌گیرد. 

* قوانین دست و پاگیری که صادرکنندگان را تنبیه می کند

یک زمانی برای توسعه صادرات مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته می شد و برای تشویق صادرکنندگان به تجارت بیشتر به  صادرکنندگان جوایز صادراتی پرداخت می کردند  اما اکنون شرایط به گونه ای شده که با وضع یک سری قوانین  دست و پاگیر صادرکنندگان تنبیه می شوند.  بنابراین  باید بگویم که بسیاری از قوانین دولتی در خدمت بخش خصوصی و صادرکنندگان نیست،  اما  اگر این قبیل مسائل حل شود دسترسی به این بازاها کار سختی نیست و حتی بسیار راحت می توانیم این بازارها را بدست آوریم ضمن اینکه قبلا نیز بخش خصوصی نشان داده است دسترسی به این بازارها کاملا میسر است. 

در مجموع به نظر می رسد که اگر قوانین تسهیل شود و مشوق هایی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان در نظر گرفته شود توسعه تجارت به بازار ارمنستان امکان پذیر است. همچنین باید به این نکته توجه داشت که  با دستیابی به  بازار ارمنستان دسترسی به بازارهای سی آی اس، اوراسیا و اروپا، نیز برای ایران کاملا میسر می‌شود. 

 فارس: منظورتان از قوانین دست و پاگیر چیست و مشخصا در مورد آن مثال بزنید، کدام قوانین مانع توسعه روابط تجاری ما به کشورها می شود؟ 

یاری جانیان: یک سری از قوانین دست و پاگیر بانکی مانع توسعه روابط تجاری است، به عنوان مثال همین که ارز حاصل از صادرات را باید به سامانه نیما وارد کنیم در مجموع صادرات که فرآیند بسیار مهم و به نفع کشور است با سختی انجام می شود و موضوع دوم در رابطه با مسائل بانکی این است که با توجه به عدم امکان گشایش ال سی، صادرات برای صادرکنندگان بسیار پرریسک است، لذا اگر امکان باز کردن ال سی برای ما و یا خریداران کالاهای صادراتی ما وجود داشت آنگاه با یک اطمینان خاطر می‌توانستیم کالاهای خود را بفروش برسانیم.

از قوانین دست و پاگیر بانکی نیز بگذریم باید به وضع قوانینی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کنیم که مدام در حال تغییر است و این تغییرات مشکلات صادرکنندگان را مدام بیشتر کرده است، ولی مهمترین عامل قوانین دست و پاگیر بانک‌ها است  و بگذریم که قوانین از سوی وزارت صمت مدام تغییر می کند که می تواند مزید بر علت باشد. 

در مورد مشکلات بانکی نیز اگر بخواهم توضیح بیشتر بدهم باید بگویم که دقیقا مشکلات بانکی ما به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود. در بخش بین المللی بانک های ما به سوئیفت متصل نیستند و لذا امکان جابه جایی پول عملا امکان پذیر نیست اما در کنار این موضوع متاسفانه بانک های داخلی هم انگیزه ای ندارند یعنی امکان اینکه ما بدون بهره گیری از سیستم های بین المللی بتوانیم کارهای خودمان را انجام دهیم وجود دارد اما بانک ها خودشان را کنار کشیده اند و در عمل تمام کارها توسط صرافی ها انجام می شود و لذا انجام امور مالی و نقل و انقالات مالی در صرافی ها هم ریسک بیشتری دارد و هم هزینه را برای صادرکنندگان افزایش می دهد. 

لازمه تجارت موفق، چابکی است و وقتی تجارت خسته باشد و رمق نداشته باشد، سرعت پایین می آید و سرعت پایین هم دسترسی به بازارهای هدف صادراتی را سخت می کند و بنابراین این ها همه دست به دست هم می دهند و عملا وضعیت بوجود می آید که ما امروز چالاکی یکی دو دهه گذشته در امر تجارت را نداریم. 

*فرصت  صادرات ایران به ارمنستان با  ممنوعیت 6 ماهه ورود کالاهای ترکیه 

 فارس: از روز جمعه وزیر اقتصاد کشور ارمنستان وارد تهران شده و در این روزها دیدارهایی را با مسئولان مختلف از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان داشته است، هدف وزیر اقتصاد از این سفر به ایران چیست و این کشور در زمینه تجارت با ایران به دنبال رسیدن به چه اهدافی است؟ 

 یاری  جانیان: هدف اصلی سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران شکوفایی بیشتر روابط اقتصادی دو کشور است. واردات کالاهای با گواهی مبدا ترکیه برای یک دوره 6 ماهه به ارمنستان ممنوع شده است  براین اساس حضور کالاهای ترکیه ای در بازار ارمنستان به هیچ وجه امکان پذیر نیست، بنابراین اگر ما بتوانیم در این دوره توانایی خودمان را به خوبی نشان دهیم، بطوری که این کار را هم به خوبی انجام داده ایم در صورت تمدید 6 ماهه دیگر در ممنوعیت واردات کالاهای ترکیه ای به ارمنستان کم کم می توانیم پای رقبای خود را در بازارهایی مثل ارمنستان و گرجستان قطع کنیم، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که این موضوع نیاز به یک عزم ملی دارد و نباید فکر کنیم که بازار ارمنستان یک بازار کوچک است و از اهمیتی چندانی برخوردار نیست. 

لذا برای توسعه تجارت با کشور ارمنستان که اتفاقا با ورود بیشتر به این بازار امکان ورود به سایر بازارها نیز برای ما فراهم می‌شود لازم است یک برنامه ریزی دقیق و مکتوب داشته باشیم تا براساس این برنامه ریزی و تعریف رویکرد جدید در صادرات به مانند بازار روسیه و قطر فرصت سوزی نکنیم و فرصت ها را از دست ندهیم. 

لذا برای خیمه زدن به بازار صادراتی مانند ارمنستان که فرصت آن نیز برای ما فراهم آمده است باید همه ارگان ها و بخش ها در بخش های خصوصی و دولتی به مانند چرخ دهنده های یک ساعت با یک هارمونی برای صادرات تلاش کنند. 

فارس: در چه زمینه هایی می توانیم با ارمنستان وارد روابط تجاری شویم؟ ایران زمینه صادرات چه کالاهایی را به ارمنستان دارد و در مقابل آنها چه کالاهایی را می توانند برای ما تامین کنند؟ 

 یاری جانیان: صادرات حتما نباید کالایی باشد، ما امکان صادرات خدمات، سرمایه گذار و دانش فنی به این کشور را داریم، ضمن اینکه صادرات ما در این زمینه ها به مراتب ارزان تر از کشورهای دیگر است بنابراین این یک مزیت برای ما محسوب می شود. 

مزیت دوم نیز نزدیکی ما به این کشورها و قرابت از نظر فرهنگی با این کشور است بنابراین حضور ما در کشور ارمنستان و کشورهای حوزه اوراسیا خیلی چندان از دور از ذهن نیست. اما باید در تجارت با این کشور به این موضوع به صورت جدی توجه شود که تجارت امری دوطرفه است و نمی توان به یک کشور صادرکننده بود و در مقابل از آن کشور کالایی وارد نکرد، بنابراین حتی اگر بنا به برخی اقتضائات اقتصادی در حال حاضر واردات برخی اقلام به کشورمان ممنوع است برای توسعه روابط تجاری با برخی از کشورها استثنائاتی باید قائل شد.

الزام برقراری روابط تجاری و استمرار آن دو طرفه بودن آن است و نباید به یک طرفه کردن آن این فرصت ها را از دست داد و نباید اجازه دهیم که با تصمیمات غلط کشور مقابل در مقابل کالاهای ما حالت تدافعی به خود بگیرد. در برقراری روابط تجاری با کشورهای مختلف یک طرفه شدن تجارت پذیرفتنی نیست و فرصت حضور در بازارهای مختلف را از ما می‌گیرد. 

همچنین باید به این نکته توجه داشت که در برقراری روابط تجاری و استمرار آن لازم است از تصمیمات خلق الساعه پرهیز شود، صادرکنندگان برای بدست آوردن و حفظ بازارهای صادراتی هزینه و وقت زیادی صرف می‌کنند و لذا نباید با تصمیمات آنی این فرصت هایی که به سختی به دست آمده را به سرعت از دست. 

برای توسعه روابط تجاری استمرار لازم است، اما متاسفانه در کشور ما در طول یک سال ممکن است چند بار  صادرات یک کالا ممنوع و متوقف شود که با این سیستم قطعا طرف های تجاری منتظر نمی مانند و از کشورهای دیگر نسبت به تامین کالا اقدام می کنند. این گونه اتفاقات در کشور ما همواره وجود داشته و لطمات بسیار زیادی را نیز بر صادرکنندگان و تجار وارد کرده است که لازم است از انجام آن پرهیز شود. 

لذا برای توسعه تجارت با کشوری مانند ارمنستان نیازمند عزم جدی و همچنین برنامه ریزی دقیق و مدون هستیم تا مرحله به مرحله در این مسیر حرکت کنیم و در این رابطه استفاده از تجربیات سایر کشورها از جمله چین هم می تواند بسیار موثر باشد. چین در حال حاضر در زمینه های مختلف از جمله صادرات تجهیزات ماهواره ای بزرگترین صادرکننده در جهان به شمار می رود در حالی که  شاید 50 سال پیش چنین تصوری در مورد چین محال به نظر می رسید. بنابراین باید در امر توسعه تجارت مرحله به مرحله و با الگو برداری از کشورهای موفق قدم برداشت تا به موفقیت دست یابیم. 

 امکان تجارت یک میلیارد دلاری با ارمنستان فراهم است

 فارس: در حال حاضر روابط تجاری دو کشور ایران و ارمنستان به لحاظ ارزشی چقدر است؟ 

یاری جانیان: روابط تجاری ایران و ارمنستان رقم امیدوارکننده ای است و در حدود 400 تا 500 میلیون دلار است، اما در صورت برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و توجه به الزامات صادراتی در مدت کوتاهی می‌توان این رقم به حدود یک میلیارد دلار افزایش داد. 

* نرخ ارز در صادرات موضوع اصلی نیست

 فارس: تاثیر نوسانات نرخ ارز و بخصوص کاهش های اخیر در زمینه صادرات چیست؟ و آیا کاهش نرخ ارز می تواند اثر منفی بر صادرات ما داشته باشد؟ 

یاری جانیان: نرخ ارز آنقدر بی محابا  افزایش یافته است که هر چقدر هم پایین بیاید نباید به دغدغه در حوزه صادرات تبدیل شود. نرخ ارز در صادرات مهم است اما موثر نیست و موضوع اصلی نیست. 

وضعیت صادرات را در نرخ ارز 30 هزار تومانی و 20 هزار تومانی و حتی ارز 1226 تومانی دیده ایم بنابراین باید بگویم نرخ ارز  شاید در زمینه صادرات باعث وقوع اتفاقات کوچک شود، اما نمی‌تواند اتفاقات بزرگ را رقم بزند و نمی‌تواند کل سیستم صادرات ما را زیر سوال ببرد. 

کاهش ارزش پول ملی در جهت توسعه صادرات اصلا کار منطقی نیست و کشور چین اگر چنین اقدامی را انجام داده، براساس بسیار از ملاحظات و بعد از چند دهه صادرات چنین اقدامی را انجام داده است.  

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول