اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کسب ۸۰۰ مدال رنگارنگ مسابقات ورزشی توسط نابینایان و کم‌بینایان کردستان

رییس هیات ورزش نابینایان و کم بینایان استان کردستان گفت: نابینایان و کم بینایان استان در مسابقات داخلی در چند سال اخیر ۸۰۰ مدال رنگارنگ کسب کردند.

کسب ۸۰۰ مدال رنگارنگ مسابقات ورزشی توسط نابینایان و کم‌بینایان کردستان

هوشنگ شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به اینکه هم‌اکنون ورزش نابینایان و کم‌بینایان در ۹ رشته در کشور فعالیت می‌کند اظهار داشت: هم‌اکنون تعداد ۶ رشته ورزش نابینایان در استان فعال است.

وی رشته‌های دوومیدانی، شنا، شطرنج و پاورلفتینگ را جزو رشته‌های انفرادی دانست و گفت: رشته گلبال رشته‌ای جمعی و تخصصی است و جزو مسابقات تخصصی است که انجام آن نیازمند داشتن سالن است.

به گفته وی، بخش دیگر ورزش نابینایان و کم بینایان شامل ورزش همگانی است.
شریعتی یادآور شد: هم اکنون میز شودان در سنندج راه‌اندازی شده است و در اواخر بهمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

شریعتی ورزش شودان را ورزشی تفریحی، تفننی و همگانی دانست و گفت: این ورزش بیشتر مختص افراد سن بالا و افرادی که نمی‌توانند سایر ورزش‌ها را انجام دهند، درصددیم این ورزش را در تمام استان راه‌اندازی کنیم.

وی هزینه خرید هر میز شودان را پنج میلیون تومان ذکر کرد و گفت: هشت میز دیگر در استان موردنیاز است  و برای خرید این تعداد میز ۴۰ میلیون تومان باید هزینه شود.

رئیس هیات ورزش نابینایان و کم‌بینایان استان کردستان با اشاره به برنامه‌های استعدادیابی هیات در چهار سال اخیر و ارایه آموزش به ۹۰ نفر از نابینایان و کم بینایان استان، گفت: از این تعداد ۶ نفر شناسایی شدند و توانستند رکوردهای ملی کسب کنند. ‌

وی با اشاره به  تعداد ۶ ورزشکار نابینا و کم بینای جوان ملی‌پوش استان گفت: از این تعداد چهار نفر دوومیدانی کار، یک شناگر و یک نفر گلبالیست هستند.

به گفته وی، این ۶ نفر برای مسابقات ۲۰۲۱ بحرین خود را آماده می‌کنند.

وی نگرش و دیدگاه هیات ورزش نابینایان را توسعه و گسترش ورزش انفردای دانست و افزود: تاکنون ورزش فوتبال در استان فعال نشده و تنها گلبال که ورزشی جمعی است فعال است.

وی همچنین یادآورشد: در بخش انفرادی ورزش جودو و بولینگ فعال نشده و تنها ورزش‌های شطرنج، شنا و پاورلفتینگ در استان فعال است.

احیا وتقویت زیرساخت‌های ورزش انفرادی از اهداف هیات نابینایان است

رییس هیات ورزش نابینایان و کم بینایان استان کردستان احیا و تقویت زیرساخت‌های ورزش انفرادی و هیات‌های نوجوانان و جوانان و احیا ورزش بانوان را از اهداف مهم هیات عنوان کرد.

شریعتی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی بسیاری از ورزش‌ها از جمله گلبال شده است، اظهار کرد: مسابقات آمادگی جسمانی  به صورت مجازی برگزار شد که نابینایان استان توانستند چندین مقام کسب کنند.

وی با اشاره به فعال بودن هیات‌های ورزش نابینایان و کم بینایان در تمام شهرستان‌های کردستان، گفت: هیات‌های دهگلان، بیجار و دیواندره در سال جاری احیا شدند.

شریعتی تعداد ورزشکاران سازمان یافته ورزش نابینایان و کم بینایان را ۱۵۶ نفر ذکر کرد و افزود: هم اکنون در استان از نظر سالن ورزشی ویژه نابینایان هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

وی پیشرف‌ های ورزش نابینایان را امیدوارکننده دانست و اعزام تیم گلبال به کشور فنلاند، اعزام ورزشکار ران به منچستر و کسب مقام پنجم گلبال، اعزام دومیدانی کاران به کشور چک  و کسب جهانی مدال طلا و نیز حضور در مسابقات پاراالمپیک لندن را در سال های اخیر را از موفقیت های ورزشکاران استان برشمرد.

به گفته وی، نابینایان و کم بینایان استان در مسابقات داخلی در چند سال اخیر ۸۰۰ مدال رنگارنگ کسب کردند.

وی علاقه‌مندی به ورزش نابینایان و کم بینایان را در بین بانوان استان بسیار مطلوب ارزیابی کرد و اظهار کرد: بانوان توانسته‌اند در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشند.

به گفته وی، بانوان در سال ۹۸ موفق به کسب مدال و پیشرفت‌های قابل توجهی شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ورزش نابینایان و کم بینایان در فدراسیون جهانی ۱۳ رشته ورزشی را شامل می‌شود.
فدراسیون بین‌المللی سال ۱۹۸۱ با هدف ترغیب افراد نابینا و کم بینا به ورزش در پاریس تاسیس شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول