اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

ابداع ۹ خط خوس‌دوزی آیه‌های قرآن در سال جهش تولید

هنرمند فعال در حوزه میراث فرهنگی جزیره قشم از ابداع 9 خط خوس‌دوزی آیه‌های قرآنی در سال جهش تولید خبر داد.

ابداع ۹ خط خوس‌دوزی آیه‌های قرآن در سال جهش تولید

شقایق توکلی‌علیایی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قشم اظهار داشت: از ابتدای سال جهش تولید تا کنون 9 خط جدید خوس‌دوزی آیه‌های قرآن در جزیره قشم ابداع شده است.

وی افزود: این‌خط‌ها شامل شکسته نستعلیق، مسلسل زنجیره‌ای، نقاشی خط، خط نقاشی، جفتی، آینه‌ای، کوفی تزئینی، طاووسی و دیوانی می‌باشد.

این هنرمند تصریح کرد: با بکارگیری این خط‌ها مجموع خطوط خوس‌دوزی آیه‌های قرآنی کشور به 16 خط افزایش یافته و با مساعدت مسوولان در ثبت و صادرات این تابلوها ارز آوری قابل توجهی در این صنعت رقم خواهد خورد.

توکلی‌علیایی ادامه داد: در مناطق جنوب کشور بر روی تورهای ریز بافت مشکی رنگ با کمک قرقره‌های طلایی و نقره‌ای رنگ از جنس پلاستیک اشکال هندسی روی تور با صبر و حوصله زیا نگاشته می‌شود که یک شکل هندسی چندین بار تکرار می شود تا روسری یا شالی به عرض یک متر و طول 2 متر خلق شود.

وی اضافه کرد: ما توانسته‌ایم متن و 16 خط از خطوط خوشنویسی ایرانی و اسلامی را با موفقت بر روی این تورها پیاده‌سازی کنیم.

این هنرمند گفت: برای اخذ مهر اصالت سازمان علمی و فرهنگی یونسکو تا به امروز تنها موفق به تولید قرقره هایی از جنس طلا، نقره و مس با کمک و همکاری اساتید بزرگ ملیله‌کار استان اصفهان شده‌ایم و هم اینک رایزنی برای تولید تورهای ریز بافت از جنس ابریشم طبیعی برای دریافت مهر اصالت در حال انجام است.

انتهای پیام/88050

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول