اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

طرح دخالت مجلس در بورس، دادن آدرس غلط به مردم است/ نمی‌توانیم درباره بازار سرمایه ساکت بنشینیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ضعف‌های مدیریتی و ساختاری در حوزه بازار سرمایه کاملا مشهود است و خودشان اذعان دارند که چنین اشکالات اساسی وجود دارد. بنابراین مجلس چگونه با وجود چنین مسائلی می‌تواند ساکت بنشیند!

طرح دخالت مجلس در بورس، دادن آدرس غلط به مردم است/ نمی‌توانیم درباره بازار سرمایه ساکت بنشینیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، افت شاخص بورس در هفته‌های اخیر و اعتراض سهامداران به این روند، پس لرزه‌هایی از جمله  استعفای رئیس سازمان بورس و طرح استیضاح وزیر اقتصاد را به دنبال داشت. به دنبال این اتفاقات محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، مجلس را به دخالت در بازار بورس متهم وعنوان کرد: «از مجلس و کمیسیون‌هایش می‌خواهیم که آنقدر در بورس دخالت نکنند.»
 


طبق گفته واعظی، دولت اجازه نخواهد داد تا مردمی که به نظر وزیر اقتصاد اعتماد کردند و وارد بورس شدند، ضرر کنند و اعتمادشان سلب شود. این سخنان در شرایطی از سوی این مقام دولتی عنوان شده است که تاکنون بیش از ۴۰ میلیون سهامدار خرد در ماه های گذشته متضرر شده اند و بیشتر آنها به دنبال فرار از بازار سرمایه و تلاش در جهت تحمیل کمتر ضررهای مالی هستند.  

بر اساس آماری که موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس ارائه داده است، متوسط زیان سهامداران در بورس تاکنون به ۵۰ درصد رسیده و کسانی که اوایل تابستان وارد بورس شدند، تا ۷۰ درصد سرمایه‌شان آب رفته است. سوال اینجاست دولتی که مجلس را متهم به دخالت در وضعیت بورس می کند، چرا به جای پاسخگویی در رابطه با نابودی سرمایه مردم، آدرس غلط می دهد؟
 


در همین رابطه روزنامه رسالت گفت‌وگویی با محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

گفته‌های واعظی با اهداف دولت تناقض دارد

- اولین نکته درباره سخنان آقای واعظی درباره طرح دخالت مجلس در بورس تناقض در گفته‌های وی با اهداف دولت است.

- ایشان قبلا اعلام کرده بود مجلس می‌تواند درباره بورس تحقیق و تفحص داشته باشد و از وزرا سوال و استیضاح کند، اما حالا بیان می‌کند مجلس و کمیسیون های تخصصی دخالتی در بورس نداشته باشند، درحالی که مجلس هیچ دخالتی در حوزه تصمیمات و اقدامات وزارت اقتصاد و بازار سرمایه نداشته است.  

- وظیفه مجلس اساسا تصمیم‌گیری درباره انطباق عملکرد مدیران و مسئولان در چارچوب ضوابط قانونی و بررسی انحراف از اجرای قوانین است، بنابراین آقای واعظی باید در گفته خود تجدیدنظر کند. 

ضعف‌های مدیریتی و ساختاری در بازار سرمایه کاملا مشهود است

- ضعف‌های مدیریتی و ساختاری در حوزه بازار سرمایه کاملا مشهود است و خودشان اذعان دارند که چنین اشکالات اساسی وجود دارد. بنابراین مجلس چگونه با وجود چنین مسائلی می تواند ساکت بنشیند!

- دولت در عرضه مستقیم بخشی از دارایی‌های خود در قالب دارا دوم در مجموعه پالایشی‌ها اقدام کرد و وزیر اقتصاد در همین راستا به طور رسمی اعلام نمود که از مردم دعوت می‌کند در این صندوق با ۳۰ درصد زیر قیمت سرمایه گذاری کنند، درحالی که اکنون ارزش بازار معادل یک دوم شده است.

اگر ارزش گذاری دارادوم اشتباه بود به مردم اعلام و اصلاح شود

- سوال ما از وزیر اقتصاد این است که اگر این سهام آن قدر ارزش داشت که با ۳۰ درصد تخفیف عرضه شد، چرا مجموعه شرکت‌های کارگزاری وابسته به بانک‌ها و وابسته مستقیم و غیر مستقیم دولتی، اقدام به خرید این سهام که با ارزش هم است، نمی‌کنند تا مردم از زیان ایجاد شده، رهایی پیدا کنند و یا اگر ارزش گذاری دارادوم اشتباه بود به مردم اعلام و اصلاح شود.

- گزارش‌های کارشناسی حاکی از آن است که بخشی از سامانه‌ها یا اساسا از حوزه تصمیم‌گیری خارج شده‌اند و یا کمترین میزان تاثیرگذاری را در نظارت بر بازار ایفا کرده اند که گزارش رسمی در این موضوع نیز به زودی در اختیار مردم قرار داده می شود. 

بخشی از مصوبات شورای عالی بورس اجرایی نمی‌شود

- بخشی از مصوبات شورای عالی بورس که عالی‌ترین مقام در تصمیم گیری بورس محسوب می شود، اجرا نمی شود.

- مجلس به طور قطع به این موارد ورود می‌کند و کمیسیون اقتصادی مجلس هم محور این تصمیمات است.

مجلس برای احقاق حقوق مردم در بورس با هیچ کس تعارفی ندارد

- مجلس و کمیسیون اقتصادی برای احقاق حقوق مردم در حوزه بازار سرمایه با هیچ کس تعارفی ندارد و جمع بندی گزارش ها در حوزه نظارت در صحن علنی ارائه می شود.

- ما انتظار چنین اظهارنظری را از آقای واعظی نداشتیم. مجلس تاکنون فقط اشکالات و تخلفات را مطرح کرده است و اگر ما در این حوزه ورود نکنیم، چه کسی باید از حقوق مردم صیانت کند. 

- طرح چنین سخنانی هم هیچ تاثیری دراستمرار فعالیت‌های کمیسیون اقتصادی نخواهد داشت و همکارانم در کمیسیون اقتصادی با نهایت تلاش و تعهد نسبت به منافع مردم و مصالح کشور نظارت خود را ادامه می دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول