اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هم اکنون ۱۲۰ شرکت خصوصی از بستر بورس انرژی برای فروش فرآورده‌های نفتی ایران به کشورهای همسایه با ما همکاری می‌کنند.

لزوم استفاده از  ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در سال ۹۶ ، روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد و با ادامه این روند و با توجه به رشد مصرف بنزین، سالانه به حجم واردات اضافه می‌شد بطوریکه در سال 98 به رقمی در حدود ۳۵ الی ۴۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید.

‎وی تاکید کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نه تنها واردات بنزین متوقف شد، بلکه از تیرماه پارسال بازاریابی برای صادرات بنزین آغاز و از شهریورماه صادرات به کشورهای دیگر نیز اجرایی شد. بنابراین باید گفت نه تنها هیچ ارزی برای واردات بنزین از کشور خارج نشد بلکه کمک قابل توجهی به ارزآوری برای کشور نیز صورت گرفت.

‎صادق آبادی تصریح کرد: هم‌اکنون شرکت ملی پالایش و پخش بزرگترین تولیدکننده و بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه است که به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، ارمنستان، اذربایجان، کردستان عراق به طور مستقیم بنزین صادر می‌کند.

*در پساتحریم باید عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی ادامه پیدا کند

‎معاون وزیر نفت با اشاره به عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی توضیح داد: هم اکنون ۱۲۰ شرکت با ما همکاری می‌کنند؛ اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت هیچ یک از شرکت‌های مذکور با این مجموعه همکاری نمی‌کردند و این حجم از فروش به کشورهای همسایه اتفاق نمی‌افتاد.

‎وی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی عمومی، شرایط یکسان و فرصت‌های برابر به ایجاد یک رقابت شفاف منجر می‌شود، ادامه داد: اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت نمی‌توانستیم به این میزان از صادرات دست یابیم. بعد از برداشته شدن تحریم‌ها باید عرضه فرآورده‌ها در کانال بورس انرژی ادامه پیدا کند.

‎صادق‌آبادی در خاتمه درباره مبادلات مالی فروش فرآوده‌ها در شرایط تحریم تاکید کرد: اقدامات هوشمندانه‌ای برای نقل و انتقال مالی این معاملات انجام شد که در برخی موارد با ریسک‌های بسیاری همراه بود. اما مهم‌ترین نکته این است که با این حجم از فروش، معامله‌ای نبوده که پولی از دولت ضایع شده باشد و ما درصدد بازگرداندن وجوه حاصل از صادرات باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول