اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پارلمان اروپا به دنبال توقف پروژه «نورد استریم۲» به دلیل ماجرای «ناوالنی»

اعضای پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را معرفی کرده‌اند تا پروژه روسی «نورد استریم ۲» را به دلیل حواشی ماجرای «الکسی ناوالنی» شخصیت مخالف دولت روسیه، متوقف کنند.

پارلمان اروپا به دنبال توقف پروژه «نورد استریم۲» به دلیل ماجرای «ناوالنی»

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، به دنبال واکنش مقام‌های غربی به خبر باز‌داشت «الکسی ناوالنی» شخصیت مخالف دولت روسیه در مسکو، قانونگذاران پارلمان اروپا روز پنجشنبه با معرفی قطعنامه‌ای خواستار توقف پروژه روسی انتقال گاز «نورد استریم ۲» شدند.

به نوشته وبگاه خبری «اردو پوینت»، این قطعنامه که به امضای بیش از ۱۲ قانونگذار در پارلمان اروپا رسیده است، احتمالاً روز پنجشنبه تصویب خواهد شد اما بدون تأیید شورای اروپا به قانون تبدیل نخواهد شد. 

در بخشی از این قطعنامه آمده است: «پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو آن می‌خواهد همکاری با روسیه در چندین عرصه سیاست خارجی و در خصوص پروژه‌هایی چون نورد استریم ۲ را با جدیت بررسی کنند. اتحادیه اروپا باید روند تکمیل این پروژه را فوراً متوقف کند.»

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین در این قطعنامه اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه به دلیل بازداشت ناوالنی را خواستار شدند (جزئیات بیشتر).

پروژه خط لوله نورد استریم۲، پروژه‌ای برای انتقال گاز از روسیه به آلمان، از طریق مسیر زیر دریای بالتیک است. ساخت و ساز این پروژه پس از تعلیق در سال ۲۰۱۹ به دلیل تحریم‌های ایالات متحده از سر گرفته شد. گفته می‌شود خط لوله بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است. دولت ترامپ در اقدامات دقیقه نودی خود تلاش کرد این پروژه را به طور کامل متوقف کند.

رسانه‌های روسیه اواخر ماه گذشته گزارش داده بودند ناوالنی به محض ورود به فرودگاه مسکو از آلمان بازداشت شده است.

بر اساس خبرگزاری روسی «ایتارتاس»، ناوالنی که در پرونده‌ای موسوم به پرونده «روچر» با مجازات تعلیقی مواجه بود به علت امتناع از حضور در چندین جلسه بازپرسی در لیست افراد تحت تعقیب دولت روسیه قرار گرفته بود.

تاس بر همین اساس نوشت ناوالنی روز یک شنبه ۱۷ ژانویه (۲۸ دی‌ماه) توسط ماموران فدرال در فرودگاه «شرمتیو و» مسکو بازداشت شده است. وی از ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل نقض مکرر مقررات مشروط در لیست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال روسیه قرار داشت.

این شخصیت مخالف روسیه روز ۲۰ اوت ۲۰۲۰ هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خودش نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد و سپس به آلمان انتقال یافت.

الکسی ناوالنی ۷ سپتامبر، چند روز بعد از آن که دولت آلمان ادعای مسمومیت وی را مطرح کرد از کما خارج شد. روسیه این ادعاها را رد و اعلام کرد آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود سم در بدن او را نشان نداده است.

کشورهای غربی تلاش کرده‌اند از پرونده ناوالنی برای اعمال فشار بر روسیه استفاده کنند. به دنبال بازداشت مخالف غربگرای روسیه، «چارلز میشلم»، رئیس شورای اروپا خواستار آزادی وی شد و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آزادی او را خواستار شد. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز از دولت مسکو خواست فورا ناوالنی را آزاد کند. 

پرونده الکسی ناوالنی به یکی از مسائل تنش زا در روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا تبدیل شده است و بروکسل تا کنون تحریمهایی نیز علیه مسکو در این زمینه اعمال کرده است. 

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول