اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«عقاب اِستِپ رزمایشی ضد روسی پشت دیوارهای مسکو

یک کارشناس مسائل بین الملل در تحلیلی، هدف از رزمایش‌های نظامی «عقاب استپ» در خاک قزاقستان را تقویت نفوذ غرب در این منطقه عنوان کرد.

«عقاب اِستِپ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «گریگوری تریفامچوک» یک کارشناس مسائل بین المللی در تحلیلی، هدف از رزمایش‌های نظامی «عقاب استپ» در خاک قزاقستان را تقویت نفوذ غرب در این منطقه عنوان کرد.

در این مطلب آمده است: علی رغم مقابله جهانی با ویروس کرونا، انتخابات دشوار ریاست جمهوری در آمریکا و سایر رویدادها، مجموعه تمرینات نظامی بین المللی تحت عنوان «عقاب استپ» در آسیای مرکزی ادامه دارد.

این تمرینات به طور سنتی در خاک قزاقستان برگزار می‌شود و در واقع با هدف تقویت نفوذ غرب در این منطقه از جهان انجام می‌شود. برگزاری دور بعدی این تمرینات نظامی قرار است ژوئن سال جاری میلادی برگزار شود.

شعارهای رسمی این تمرینات نظامی مانند «توسعه اقدامات صلح آمیز»، «مبارزه با تروریسم»، «مسائل امنیتی» در دید اول خیرخواهانه به نظر می‌رسد، اما اگر نام‌های زیبا و واژه‌های دلکش را کنار بگذاریم، این یک رزمایش ضد روسی است.

با این وجود، قزاقستان که عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است، این تمرینات را انجام می‌دهد و معلوم نیست چه انتظاراتی دارد و چه کسی را تقویت می‌کند، اما مسلم است که این کار به نفع آن نخواهد بود.

مالکان واقعی و دارندگان سهام سیاسی «عقاب استپ» آمریکا، انگلیس و کانادا هستند. آنها چنگال و ریشه‌های خود را در سرزمین‌ها و استپ‌های قزاقستان فرو بردند، به این امید که روزی سراسر آسیای مرکزی را تحت نفوذ خود قرار دهند.

موضع آمریکا در واقع قالب اقتصادی C5 + 1 را بی اعتبار می‌کند که بدون هیچ مولفه نظامی، ظاهر نسبتا زیبا داشت و زمانی هم به عنوان کمک آمریکا به 5 کشور آسیای مرکزی اعلام شده بود.

در چارچوب ادعاهای نظامی خود به منطقه، آمریکا هم اکنون نه تنها نگرشی متفاوت نسبت به کشورهای منطقه، بلکه رویکردهای مغرضانه و همچنین تمایل خاصی به مجازات قرقیزستان به دلیل «وفاداری بیش از حد به روسیه» دارد. بنابراین آمریکا با تخصیص پول به «بیشکک» برای تثبیت وضعیت سیاسی داخلی در این کشور مخالف است.

با این حال، اختلافاتی نیز بین حامیان عقاب استپ وجود دارد. مثل همیشه، بعضی از آنها آرزو دارند که بر پشت ایالات متحده آمریکا سوار شوند. طرف دیگر امیدوار است که با رفتن «دونالد ترامپ» فرصت تخصیص بودجه کمتری به سبد مشترک ناتو و سایر برنامه‌های مشترک نظامی فراهم شود. بریتانیا، به طور خاص، طرفدار توزیع برابر هزینه‌ها بین لندن، واشنگتن و اوتاوا است.

غالبا شکایات لندن از واشنگتن به گوش می‌رسند که نمی‌خواهد روی منافع و توانایی‌های نزدیک‌ترین متحدان خود نه تنها در حوزه مالی، بلکه حوزه مفهومی حساب کند، زیرا آمریکا می‌خواهد تمرینات بعدی را تحت حمایت قالب C5 + 1 انجام و همه را در یک ظرف مخلوط و منحصرا اهداف خاص خود را دنبال کند.

علاوه بر این، لندن و اتاوا بر این باورند که تمرینات مذکور باید ماهیت محدود و محلی داشته باشند. آنها هدف اصلی این رزمایش را در استفاده بیشتر از ائتلاف نظامی قزاقستان در عملیات حفظ صلح سازمان ملل می‌دانند. با این حال، چنین رویکرد متواضع متناسب با واشنگتن نیست.

 مطمئنا برای واشنگتن انجام تمرینات نظامی در خاک قزاقستان نه با هزینه‌های شخصی، بلکه با هزینه خود «نورسلطان» سودآورتر بود، اما فعلا کاخ سفید در این مسیر موفق نشده است.

منقار، یعنی مسیر حمله استراتژیک تمرینات نظامی «عقاب استپ» در نهایت متوجه خود کشورهای منطقه آسیای مرکزی است که با شور و شوق در آن شرکت می‌کنند.

رهایی از این منقار و چنگال برای قزاقستان شاید سخت و حتی غیر ممکن بوده و از طرفی نیز درخواست کمک نمودن شاید خیلی دیر شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول