اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نیروگاه توس الزاما ۱.۵ میلیون متر مکعب سوخت پاک باید مصرف کند‌

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی گفت: نیروگاه توس و سایر نیروگاه‌ها باید به سیستم فیلتراسیون مجهز باشند و الزاما ۱.۵ میلیون متر مکعب سوخت پاک مصرف کند، اما متاسفانه این نیروگاه و سایر نیروگاه‌ها به استاندار‌سازی مناسب هنوز نرسیده‌اند.

نیروگاه توس الزاما ۱.۵ میلیون متر مکعب سوخت پاک باید مصرف کند‌

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، تورج همتی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسب روز ملی هوا پاک به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بیان کرد: امسال روز ملی هوای پاک را تحت عنوان تعهد مسئوولان و مشارکت مردم نام‌گذاری کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی این استان بحث آلودگی هوای مشهد است، عنوان کرد: در مبحث آلودگی هوا از طریق منابع ثابت و متحرک با  مشکلاتی روبه‌رو هستیم، به همین منظور این اداره کل یک برنامه جامع و نقشه راه به نام سند توسعه پایدار همه جانبه خراسان رضوی با رویکرد آمایش راهبردی را تدوین کرده است.

وی اظهار کرد: در این رابطه اقدامات شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی مناسب بوده است و الزاما نیروگاه توس باید ۱.۵ میلیون متر مکعب گاز پاک مصرف کند.

همتی ادامه داد: آنچه ما به دنبال آن هستیم، این است که این نیروگاه و سایر نیروگاه‌ها و منابع ثابت آلاینده به سیستم فیلتراسیون مجهز باشند، اما متاسفانه این نیروگاه و سایر نیروگاه‌ها هنوز به استانداردسازی لازم نرسیده‌اند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: این نیروگاه باید سامانه آنلاین نصب کند تا ما وضعیت مصرف سوخت این نیروگاه در آلودگی هوا را رصد کنیم.

وی با اشاره به سایر منابع تولید آلاینده هوا، متذکر شد: در بحث اقدامات نوسازی ناوگان سبک و سنگین مسافر در سال جاری ۲۷۴ مورد نوسازی داشتیم، همچنین ۱۱۱ مورد تاکسی و ۴۳ مورد در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای نوسازی و بازسازی شده‌اند.

همتی با بیان اینکه همچنان در حوزه سیستم حمل و نقل عمومی ضعف داریم، افزود: متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم با توجه به استاندارد‌ها سامانه اتوبوس‌های تندرو را افزایش دهیم و در زمینه اسقاط خودرو‌ها در چند سال اخیر این آمار صفر بوده، هیچ خودرویی اسقاط نشده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی در خصوص طرح کهاب بیان کرد: یکی از مطالبات جدی ما اجرای طرح کهاب در تمام جایگاه‌های سوخت رسانی است، باید این طرح در ۵۶ جایگاه سوخت‌رسانی انجام ‌شود، اما متاسفانه تنها در ۱۱ جایگاه اجرا شده است.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۷ قانون هوای پاک باید تمام موتور خانه‌ها به سیستم فیلتراسیون مجهز شوند، اما متاسفانه از طریق اداره استاندارد پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام نشده و تنها ۷۷ واحد به این سیستم مجهز شده‌اند.

همتی در خصوص تدابیر لازم جهت مواجه با شرایط اضطرار آلودگی هوا توضیح داد: در این شرایط باید از تردد کامیون‌های بالای ۲۰ سال کار و همچنین خودروهایی که فاقد معاینه فنی و موتور سیکلت‌های دودزا توسط پلیس راهور جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به نقش مهم ارتفاعات جنوبی شهر مشهد در کاهش آلودگی هوا به عنوان تنفسگاه این شهر، گفت: این ارتفاعات تنفسگاه و ریه‌های مشهد هستند و نقشی بسزا در چرخش هوا و افزایش حرکت عمودی آلاینده‌ها و خروج آنها از جو کمک می‌کند، اما اگر به صورت مصنوعی با برج ‌سازی و تعریف بارگذاری در روی ارتفاعات مواجه شویم، یقینا با نقش منفی این برج‌سازی‌ها در جریان هوا و کاهش کیفیت هوا مواجه می‌شویم.

وی در خصوص تدوین سیاهه شهر مشهد توضیح داد: مطالعات ما در این خصوص انجام شده و این سیاهه انتشار یافته است و نقش هر کدام از منابع در میزان تولید آلودگی مشخص بوده، اما این به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند و باید بعد از شناسایی وضع موجود مدل‌سازی آلودگی هوا را انجام دهیم.

همتی در خصوص اقدامات پایشی اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: در سال جاری  ۹۳۷ مورد اقدام پایشی را انجام داده‌‌ایم، همچنین، در سال جاری ۲۲۰ اخطاریه صادر شده و از ۵۹۰ مورد پایش ۱۷۲ اخطاریه برای حوزه کلان شهر مشهد صادر شده، علاوه بر این، در خصوص نظارت بر کار آزمایشگاه‌ها ۹۳ مورد بازدید شده و پنج مورد را اعمال قانون کرده‌ایم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه مراکز معاینه فنی یکی از مراکز مهم در بحث الیزه هستند، گفت: در نظارت‌های خود از کار این مراکز ۱۲ مورد تخلف شناسایی و اعمال قانون شده‌اند.

وی تصریح کرد: در سال جاری مشهد ۳۸ روز هوای پاک  و ۲۱۵ روز هوای سالم و همچنین ۴۴ روز هوای ناسالم داشته است.

همتی عنوان کرد: تعطیلی روزهای پنج شنبه نقشی بسزا در کاهش آلودگی هوا دارد و این طرح در دست بررسی است تا با تعطیلی یک روز در هفته به کاهش آلودگی هوای شهر کمک شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه سرخس دروازه ورود گرد و غبار به خراسان رضوی است، تصریح کرد: در بحث آلودگی با منشا گرد و غبار طرح مقابله با ریزگردها در کانون‌های بحرانی را طی دو سال اخیر در این استان پیاده کردیم و این طرح جزو موفق ترین طرح‌ها در کشور شناخته شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم در حدود ۷۰۰ هکتار اراضی در شهرستان‌های سبزوار ، خواف، بردسکن و بجستان طرح احیای کانون‌های بحرانی را اجرا کنیم.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول