اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

طرح شهیدسلیمانی بسیار موفقیت‌آمیز بود/مردم بی‌خیال کرونا نشوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: گام بسیج ملی مبارزه با کرونا در پایه محله محور و خانه محور با هدف قطع زنجیره بیماری و نتایج مطلوبی داشته است و طرح شهید حاج‌قاسم سلیمانی بسیار موثر بود و بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد موفقیت‌آمیز بود.

طرح شهیدسلیمانی بسیار موفقیت‌آمیز بود/مردم بی‌خیال کرونا نشوند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدرضا رشیدی‌نژاد در نگاه جامعی به آخرین وضعیت کرونا در کرمان اظهار داشت: استان کرمان پهناوری است از یکسال قبل که این بیماری شروع شد دو پیک اصلی داشتیم پیک ابتدا خیلی مختصر در فروردین و اردیبهشت داشتیم و پیک نسبتا شدید در تیر و مرداد و پیک بسیار شدیدی در اواخر مهرماه شروع شد و آبان و آذر هم بود و ازاآواسط آذر ماه در حال کاهش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: الان در شرایطی هستیم که از گام چهارم و بسیج ملی مبارزه با کووید 19 بیش از 70 درصد از بیماران در بیمارستان کم شدند و بیش از 80 درصد مرگ و میرها کم شد و در حال عبور و رو به نزول هستیم ولی این هشدار را می‌دهیم جای نگرانی است.

وی بیان داشت: گام چهارم بیش از 50 روز است که شروع شده، بسیج ملی مبارزه با کرونا در پایه محله محور و خانه محور با هدف قطع زنجیره بیماری و نتایج مطلوبی داشته است و در این گام طرح شهید حاج‌قاسم سلیمانی با همکاری وزارت بهداشت و بسیج صورت گرفت و بسیار موثر بود و بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد موفقیت‌آمیز بود.

رشیدی‌نژاد ادامه داد: در قالب این طرح تیم‌های مراقبتی و رهگیری، نظارتی و حمایتی تعریف شدند با هدف شناخت زودتر بیماری در افراد و برای شناسایی زودتر باید یک بسیجی انجام دهیم و همه مردم باید مشارکت کنند اگر مشارکت بالا باشد و مردم استقبال کنند از تیم‌های مختلف که مرکب از افراد مختلف هستند و رهگیری و مراقبت‌های در منزل می توانیم به موفقیت نائل شویم ولی اگر عادی‌انگاری شود قطعا با پیک چهارم مواجه می‌شویم.

وی اظهار کرد: مردم تاکنون همکاری خوبی داشتند اما در برخی فواصل همین ‌که تعداد بیماران بستری و ...کم می‌شود و خبری خوبی داده می‌شود، عادی انگاری می‌شود ولی به این معنا نیست به راحتی بتوانیم از شر این بیماری خلاص شویم و مردم هم سبک‌تر می‌گیرند و دوباره موج جدید شروع می‌شوند که توصیه می‌کنیم مردم جدی بگیرند و بی خیال نشوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه سه تا رکن اصلی شستشوی دست، زدن ماسک و رعایت فاصله باید مراعات شود که کمتر دچار بیماری شویم، گفت: بیمارانی که قطعی می‌شوند از نظر کرونا با انجام تست یا به لحاظ بالینی تشخیص داده می‌شود ما موظف هستیم افرادی که در تماس نزدیک با این بیماران هستند شناسایی کنیم و حداقل 10 نفر از افراد نزدیک را تست می‌کنیم و امکانات را هم در این زمینه داریم.

وی افزود: افرادی که شناسایی می‌شوند باید قرنطینه و فرد بیمار باید جدا شود که توسط تیم رهگیری است و افرادی که در معرض خطر ابتلا هستند مثل بیماران خاص و افراد مسن باید در منزل از آنها مراقبت کرد توسط تیم‌های مراقبت و سلامت در فواصلی که بیماری شیوع پیدا می‌کند.

رشیدی‌نژاد با تأکید بر اینکه مردم استقبال کنند و هیچ واهمه‌ای از انجام تست نداشته باشند، تصریح کرد: شناسایی زودرس باعث جلوگیری از شیوع بیماری می‌شود و وارد جامعه نمی‌شود، ممکن است خیلی‌ها بی‌علامت باشند و مثل بمب وارد جامعه شده و افراد پرخطر را دچار بیماری کنند.

وی ادامه داد:هیچ دارویی ثابت نشده که برای درمان بیماری کرونا کاملا موثر است برخی از داروها در فازهایی از بیماری درصدی موثرتر است و ممکن است روی ویروس اثر کند ولی دارویی که قطعی بیماری را درمان کند در دسترس نیست.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: حمایت‌های انجام شده در گام چهارم و طرح شهید سلیمانی، صرفا مالی و مادی نیست حمایت‌های خدمتی هم هست و خدمات توسط تیم‌های حمایتی انجام می‌شود.

رشیدی‌نژاد گفت: طی 10 روز اخیر آمار مثبت شدن تست‌ها نسبت به دو هفته قبل در استان کرمان بیشتر شده، وقتی آمار سرپایی بیشتر شود و این منجر به افزایش بیماران در بیمارستان می‌شود که پیش‌بینی می‌شود در بهمن و اسفند دچار پیک سنگین شویم اگر همین روند ادامه پیدا کند و مردم استقبال کنند و امتناع نکنند.

انتهای پیام/3388/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول