اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

سیاست‌های جدید صادراتی کشورها در دوره شیوع ویروس کرونا

کشورهای جهان در دوره شیوع ویروس کرونا سیاست‌های جدید تامین امنیت غذایی را دنبال می‌کنند، روسیه برای اطمینان از تامین نیاز داخل و ثبات قیمت‌ها صادرات غلات خود را متوقف کرده و عوارض صادراتی سنگین برای آنها در نظر گرفته است.

سیاست‌های جدید صادراتی کشورها در دوره شیوع ویروس کرونا

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، بر اساس آمارهای دولت فدرال روسیه میزان صادرات گندم این کشور از ماه ژانویه تا نوامبر 2020 نسبت به مدت مشابه سال قبل  15.2 درصد افزایش یافته و به رقم 33.6 میلیون تن رسیده است.

بر اساس این آمارها این میزان صادرات به رقم قبل از شیوع بیماری کووید 19 است که پیش از این هم کارشناسان انتظار داشتند این رقم صادرات می‌تواند در محدود 32 تا 42 میلیون تن باشد.

در سال قبل‌تر یعنی 2019-2018 روسیه 35.2 میلیون تن گندم به بازارهای جهانی صادر کرد که نسبت به رکورد قبلی خود که رقم 40.44 میلیون تن در فصل قبل بود تفاوت آن چنانی نداشت. در ماه آوریل تا ماه جولای روسیه برای جلوگیری از افزایش قیمت در داخل به دلیل بحران‌های ایجاد شده بیماری کووید 19 تا حدودی صادرات خود را کاهش داد. مسکو صادرات خود را به ویژه در غلاتی نظیر گندم، چاودار، جو و ذرت محدودتر کرد و تأکید شد که میزان صادرات اینها نباید از 7 میلیون تن فراتر برود.

در ماه دسامبر مقامات روسیه صادرات خود را به رقم 17.5 میلیون تن محدود کردند که این برای باقیمانده سال اعمال شد. هفته گذشته آنها تصویب کردند که عوارض صادرات گندم خود را به 60 دلار در تن از اول مارس افزایش دهند.

این کشور همچنین اعلام کرد که عوارض صادراتی برای ذرت و جو نیز به ترتیب 25 و 10 یورو در هر تن باشد که قرار است این مصوبه از 15 مارس اجرایی شود.

این گزارش می‌افزاید؛ این اقدامات برای اطمینان از تأمین نیاز داخل و ثبات قیمت‌ها در باره چندین کالای اساسی نظیر آرد و نان اجرایی می‌شود که در دوره شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. افزایش تولید محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر روسیه را قادر ساخته تا بتواند نیمی از بازارهای گندم جهان را در اختیار بگیرد و به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غلات در جهان بشود. از اوایل سال 2000 سهم گندم روسیه در بازارهای جهانی 4 برابر شده است.

به گزارش فارس، تأمین امنیت غذایی به ویژه در حوزه کالاهای اساسی پس از شیوع ویروس کرونا در بین کشورهای جهان اهمیت زیادی پیدا کرده، کشورهای صادرکننده صادرات خود را محدود یا متوقف کردند و روسیه هم چنین سیاستی را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول