اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آذربایجانی‌ها در هر ثانیه 10 متر مکعب آب مصرف می‌کنند/ افزایش 18 درصدی مصرف آب در استان

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: پیک مصرف آب در استان 10 مترمکعب در ثانیه است.

آذربایجانی‌ها در هر ثانیه 10 متر مکعب آب مصرف می‌کنند/ افزایش 18 درصدی مصرف آب در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد خانی امروز در نشست خبری به میزبانی خبرگزاری فارس آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در حدود ۴ میلیون نفر مشترک دارد که سه میلیون شهرنشین با ۱۰۰ درصد تحت پوشش و یک میلیون و ۸۰ هزار ( ۲هزار و ۷۵۰ روستا) جمعیت روستایی است. 

وی افزود: از جمعیت روستایی فقط ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند و مابقی جمعیت روستایی که در حدود ۲۰۰ هزار نفر می‌باشد، تحت پوشش نیستند ولی این به منزله آن نیست که هیچ خدماتی دریافت نمی‌کنند بلکه تمام نظارت‌ها و پایش‌ها از این مناطق انجام می‌گیرد.

معاون بهره برداری و توسعه آب  شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی  با بیان اینکه شرکت به ۶۵ شهر ارائه خدمات می‌کند، افزود: خدمات شرکت آب فاضلاب در بخش روستایی برای یک هزار و ۴۳۰ روستا با جمعیت ۸۰۹ هزار نفری از طریق ۵ سد انجام می‌گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: در مجموع خدمات شهری و روستایی از یک هزار و ۱۰۴ حلقه چاه (۳۵۲ حلقه چاه شهری و ۷۵۱ حلقه چاه روستایی) ، ۴۸۴ دهانه چشمه، ۷۰ رشته قنات استفاده می‌شود. 

خانی با تاکید بر اینکه در بیش از ۱۶۰ آبادی، پروژه عمرانی در حال اجرا داریم، ۱۲۵ میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات بسیج سازندگی و خیرین در  قالب پروژه‌های ملی_ استانی تخصیص یافته است. 

وی با اشاره به تکمیل ۹ مجتمع آبی با تحت پوشش قرارگیری ۳۸۸ روستا، گفت: یک سوم این مجتمع‌ها جزو برنامه سال جاری است و مابقی در سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد. 

 

معاون بهره برداری و توسعه آب  شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی  یادآور شد: آب تبریز از سه منبع سد نهند، شهید کاظمی و چاه‌های دامنه سهند تامین می‌شود و با توجه به انتقال آب از این منابع به شهر در فاصله بسیار زیاد ۱۸۰ کیلومتری است از این‌رو قطعی برق استان قطعا اثراتی در این روند می‌گذارد. 

خانی در خصوص طرح‌های ملی در آذربایجان‌شرقی نیز گفت: مجتمع‌های آبرسانی که جزو طرح‌های ملی هستند شامل مجتمع آبرسانی ستارخان در ورزقان، آلمالو هشترود،یخفروزان اهر،سراجوی غربی،قوری چای مراغه، قوری چای عجب‌شیر، مناطق اهر، هریس و ورزقان، صائین سراب و مجتمع آبرسانی حاج قاسم سلیمانی ارس هستند.

وی همچنین یادآور شد: با طرح های در دست اجرای استان در مجموع ۱۶۰ هزار نفر روستایی جدید زیر پوشش اداره آب و فاضلاب آذربایجان قرار می‌گیرد.

معاون بهره برداری و توسعه آب  شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اجرای پروژه انتقال آب ارس به تبریز و شهرهای مسیر گفت: این یک پروژه طولانی مدت و منبع چهارم تامین آب تبریز است و با توجه به زمان‌بری و هزینه سنگین این پروژه باید مردم تا اتمام این پروژه از مصرف بی‌رویه آب جلوگیری کنند  چراکه آبیاری باغچه، شستشوی قالی و خودرو جزو مصارف بی‌رویه است.

 خانی به افزایش مصرف ۶ درصد در سال اشاره کرد و گفت: این میزان افزایش مصرف با شیوع کرونا به ۱۸ درصد رسیده است. 

وی خاطرنشان کرد: بازسازی خط انتقال نهند با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان، بازسازی ایستگاه پمپاژ مسیر زرینه رود، انتقال آب ارس به تبریز، تکمیل خط انتقال زرینه رود(خط پشتیبان) و تکمیل رینک تبریز از جمله پروژه‌های اولویت‌دار است. 

وی، مصرف سرانه آب در استان برای هر نفر در شبانه روز را 250 لیتر دانست و گفت: میانگین استاندارد مصرف سرانه 150 لیتر بوده و شهروندان در این استان 100 لیتر در شبانه روز بیشتر آب مصرف می‌کنند.

خانی در ادامه به صرفه‌جویی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف تاکید کرد و از شهروندان درخواست کرد توصیه‌های شرکت آب و فاضلاب استان را جدی بگیرند تا در خصوص آب مصرفی دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول