اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

حضرت زهرا(س) در نگاه دانشمند برتر جهان

شخصیت وجودی حضرت فاطمه زهرا (س) را می توان به عنوان یک بانوی بی بدیل در همه قرون و اعصار دانست که آموزه‌های بسیاری در میان ما به یادگار گذاشته و میراث پربهایش در میان امت اسلامی چون نگینی درخشان بر تارک اعصار تلالو می‌کند.

حضرت زهرا(س) در نگاه دانشمند برتر جهان

خبرگزاری فارس، جلال شیری، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به شخصیت وجودی و اخلاقی این بانوی پرداخته است.

در ادامه توصیف های از این بانوی بی‌بدیل دنیا به قلم وی درج شده است:

سخن از بانویی بی نظیر است. بانویی آسمانی و افلاکی که تجلی جامعی از انوار الهی است. بانویی که شخصیتش حصار مکان و زمان را درنوردیده و نفحات انسیه حضورش را در هر زمان و مکانی می‌توان احساس کرد. بانویی که بهشت مزین به حضور اوست. بانویی که دختر رسول خاتم است و حلقه اتصال نبوت به ولایت و مادر امامت. بانویی که در آستانه سالروز شهادت او واقع شده ایم و دلهای شیعیانش باز هم داغدار...

بی شک، شخصیت وجودی حضرت فاطمه زهرا (س) را می توان به عنوان یک بانوی بی بدیل در همه قرون و اعصار دانست که آموزه‌های بسیاری در میان ما به یادگار گذاشته و میراث پربهایش در میان امت اسلامی چون نگینی درخشان بر تارک اعصار تلالو می کند.

بانویی که خداوند متعال تعبیر کوثر را به وی عطا نمود. کوثر یعنی خیر کثیر؛ و حضرت زهرا (س) همان خیر کثیری است که قرآن کریم آن را به حضرت رسول اعظم (س) نوید داده است. سخن گفتن از ابعاد خیر کثیر بسیار گسترده است و مجال فراوان میطلبد لیکن اگر تنها نمونه‌هایی را از ابعاد این خیر کثیر بررسی نماییم،خواهیم دید که چه میراث بزرگی در دست مسلمانان و آزادگان جهان است و شاید برخی هنوز از آن غافلند. تنها یک نمونه از این خیر کثیر، وجود مقدس حضرت سیدالشهداء (ع) است که با قیام خود و جانفشانی در راه حفظ اسلام و قرآن، دین الهی را بیمه نموده و از گردنه‌های حساس و خطرناک تاریخی رهایی بخشید.

این وجود قدسی، که خون پاکش منشا قیام‌های ظلم‌ستیزانه فراوانی در طول تاریخ بوده است، پرورش یافته دامان مادر گرانقدری چون حضرت زهرا (س) است. اگر امروز قیام‌هایی ضدمستکبران عالم در گوشه و کنار دنیا رخ می‌دهد در بسیاری از موارد شاهدیم که خون حسین بن علی(ع) محرک اصلی چنین قیام‌هایی است و بی‌شک این امر مرهون تربیت در دامان ولایت و نبوت و حلقه اتصال این دو، یعنی وجود مبارک حضرت صدیقه کبری (س) می باشد.

حضرت حسین(ع) مقتدای شهدای بسیاری در طول تاریخ در سطح جهان بوده و آزادگان و عدالت‌خواهان عالم همواره بر اصول و حرکت اصیل این بزرگوار تکیه و اقتدا داشته و بساط ظلم و ستم و تبعیض و نفاق و کفر و طاغوت را برچیده‌اند. این امر را می‌توان اولین مورد از نشانه‌های خیر کثیر حضرت زهرا (س) قلمداد نمود که اثرات سازنده آن تا حال حاضر و تا آینده‌ای بسیار دور زندگی انسان‌ها ملموس و باقی خواهد ماند.

دومین اثر از خیر کثیر آن حضرت را می‌توان درس ولایتمداری عنوان نمود؛ چه آنکه اولین شهیده راه ولایت و مدافع پابرجا آن بود که تا آخرین نفس از دفاع از حقانیت و ولایت امیرالمومنین(ع) فروگذار نکرد. اگر کسی مدعی پیروی از منش و فکر حضرت زهرا (س) است می‌باید این امر را در تقید به ولایت به اثبات رساند. گذشته از مقامات معنوی و ملکوتی این بزرگ بانوی اسلام و سیده زنان بهشت؛ که با احصا و قلم‌زنی به پایان نخواهد رسید؛ حفظ دستاوردهای فکری و منش و سلوک سیاسی و اعتقادی آن حضرت بسیار مهم است.

آموزه‌هایی نظیر حجاب، عفاف، ولایتمداری، التزام عملی به رسول خدا و وصی ایشان، روشنگری و هدایت، بصیرت افزایی، مبارزه با کج فهمی و برداشت نادرست و غلط از دین و قرآن، و ... همه از درس‌هایی است که از دوران حیات کوتاه ولی پرثمر و بابرکت این بانوی بزرگوار می‌توان فراگرفت. انسان‌های آزاده در سراسر عالم و مومنان و ارادتمندان حضرتش می‌باید در جهت نشر و ترویج خط مشی و منش حضرت صدیقه کبری (س) از هیچ کوششی فروگذار ننمایند و یقین باید دانست که به حکم آیه شریفه " وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ" خداوند متعال نیز در این راه با مومنان و یاور و پشتیبان و ولی آنهاست " والله ولی المومنین". سالروز شهادت این بانوی سرافراز، فرصت مناسبی است برای اندیشیدن در سلوک معنوی، سیاسی، اجتماعی، فردی، خانوادگی و فرهنگی آن حضرت؛ چه آنکه این بانوی بی‌بدیل در تمام عرصه‌ها الگویی مناسب برای زنان و مردان جامعه علوی و فاطمی است.

به امید روزی که همه ما در مسیر حفظ و تبیین و نشر معارف اصیل اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) قدم برداشته و زمینه‌ساز ظهور منجی موعود حضرت بقیه الله الاعظم (عج) گردیده و انقلاب اسلامی عزیز را که ثمره خون پاک و مجاهدت شهدای گرانقدر و رهبری عالمانه امام راحل عظیم الشان (ره) و منویات روشنگرانه مقام معظم رهبری (دام ظله) است؛ به انقلاب مهدی موعود (عج) پیوند زنیم.

انتهای پیام/ 60023/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول