اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

تلاطم آتش در گیلان/ خطر همچنان استان را تهدید می‌کند

وزش باد گرم طی روزهای اخیر موجب آتش‌سوزی گسترده در نقاط مختلف گیلان شد به‌گونه‌ای که وضعیت استان همچنان متلاطم و آبستن مخاطرات احتمالی از این قبیل است.

تلاطم آتش در گیلان/ خطر همچنان استان را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مطابق پیش‌بینی سازمان هواشناسی در اغلب نقاط استان گیلان مردم شاهد وزش بادهای شدید و بسیار شدید بودند.

سرعت باد در برخی از نقاط استان گیلان ازجمله در اسبه‌وونی در شهرستان تالش به بالای ۸۲ کیلومتر در ساعت رسید.

در پی هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر وزش باد بسیار شدید در برخی از نقاط استان، ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان نیز در اطلاعیه‌ای از همه دستگاه‌ها خواست تا در بالاترین حد آمادگی قرار بگیرند.

ستادهای اطلاع‌رسانی و پیشگیری از وقوع حوادث ازجمله پیشگیری از حوادث کوهستان در اطلاعیه‌ای از مردم خواست با توجه به پیش‌بینی وزش تندباد در روز پنجشنبه و فردا کوهنوردان و طبیعت گردان از حضور در ارتفاعات به جدیت بپرهیزند.

گفته‌شده وزش باد گرم در ارتفاعات و شدت آن باعث می‌شود تا برف‌ها در کوهستان و بالادست آب‌شده علاوه بر آن خطر ریزش سنگ و برف و همچنین وقوع بهمن کوهنوردان و طبیعت گردان را تهدید می‌کند.

از مهم‌ترین هشدارهایی که در اطلاعیه‌ همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی به‌صورت یکسان دیده می‌شود پرهیز از روشن کردن آتش در پوشش‌های گیاهی و وزیر درختان، کمپ زدن و ایستادن زیر درخت با شاخه‌های خشک، ایستادن در لبه پرتگاه‌ها و همچنین عبور از معابر شریانی و سنگریزه‌ها بود.

اما همان‌گونه که سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی داده بود، بسیاری از مناطق گیلان درگیر وزش باد گرم بسیار تند و در پی آن آتش‌سوزی‌های گسترده، مقطعی و نقطه‌ای در سراسر استان بودند.

گرم‌ترین روزهای سال در فصل زمستان یکی از پر خبرترین روزهای سال را در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت امروز رقم زد.

مؤمنی، رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت گفته از ابتدای امروز تاکنون ۲۸ مورد حریق علفزار، دو مورد حادثه و یک مورد خدمات ایمنی توسط ۱۴ ایستگاه آتش‌نشانی ثبت‌شده است.

سوختن هکتارها از اراضی جنگلی و منابع طبیعی، علفزارها در سراسر گیلان و همچنین تعدادی از منازل مسکونی و تجاری در سطح شهرها ازجمله رشت خسارت‌هایی بوده که وزش باد بسیار تند در گیلان زده است‌.

همچنین آتش‌سوزی‌های گسترده در شهرستان آستارا، حیران، چناره، آزاد محله، چماچا، سراوان، موشنگاه، آغوزبن رحیم‌آباد، نارنجکل، چنارودخان، ویسرود، درودخان، امامزاده اسحاق (ع)، اسکده، سقالکسار، چلوند لوندویل، استه‌سر رضوانشهر و کردسراکوه گزارش‌شده است.

 

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در اطلاعیه‌ای از تمامی فرمانداران و بخشداران سراسر استان خواست تا با توجه به تشدید و توسعه وزش باد گرم و آسیب به تأسیسات، سازه‌های حساس و سست‌بنیان شهری و روستایی، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاعات به‌ویژه در کارگاه‌های ساختمانی، شکستگی و سقوط درختان، گسترش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، کولاک و احتمال وقوع بهمن و ریزش سنگ ضمن آماده‌باش کامل، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات احتمالی را به عمل‌آورند.

علاوه بر نیروهای حفاظت جنگل، بسیجیان، قرق بانان، اهالی و روستائیان همپای یاوران طبیعت در جنگل‌های سراسر استان که درگیر آتش هست، حضور دارند و شبانه‌روز نمی‌شناسند.

گفته‌شده آتش‌های گسترده در سراسر استان اطفا شده اما با توجه به تداوم وزش باد گرم در منطقه بیم سرایت و حریق در سایر نقاط جنگلی دور از انتظار نیست.

علاوه بر اینکه وزش باد موجب آتش‌سوزی‌های گسترده در برخی از شهرستان‌ها شده، خبرنگار فارس از وارد آمدن خسارت به باغات کیوی در این شهرستان خبر داد.

 

 

در پی وزش باد شدید در گیلان برق مناطقی از استان براثر پارگی بافه‌های برق ازجمله در شهرک صنعتی نقره‌ده آستانه‌اشرفیه قطع شد.

اداره کل ارتباطات گیلان هم اعلام کرد به دلیل قطعی اضطراری برق در منطقه شهر صنعتی روستای نقره ده یکی از سایت‌های اصلی مخابراتی آن منطقه که از ترانس شهر صنعتی تغذیه می‌کرده، قطع‌شده است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول