اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: آمریکا در عادی‌سازی روابط ایران و کشورهای عربی مانع‌تراشی می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه از آمریکا به دلیل مانع‌تراشی در گفت‌وگوهای میان ایران و کشورهای عربی انتقاد کرد.

لاوروف: آمریکا در عادی‌سازی روابط ایران و کشورهای عربی مانع‌تراشی می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه امروز پنجشنبه از آمریکا به دلیل مانع‌تراشی در گفت‌وگوی میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس انتقاد کرد.

به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس»، لاوروف در یک نشست خبری گفت واشنگتن تمامی اقدامات ممکن را برای مانع‌تراشی در گفت‌وگوهای میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌دهد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «ما علاقه‌مند به برقراری گفت‌وگوی نرمال میان ایران و کشورهای عربی [حاشیه خلیج فارس]، رسیدن به توافقات اعتمادسازی، شفافیت در امور نظامی و در کل توسعه همکاری‌ها هستیم.»

وی اضافه کرد: «متأسفانه همکاران آمریکایی‌ ما تا به حال - دست‌کم این دولت- همه تلاششان را برای جلوگیری از انجام این گفت‌وگوها به کار گرفته‌اند.»

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد هدف طرح مسکو برای تدوین یک راهبرد امنیتی در خلیج فارس، گسترش گفت‌وگوها میان ایران و کشورهای عربی است. 

وی تأکید کرد: «مهم است که کسی در این فرایند دخالت نکند و اقداماتی در جهت تضعیف تلاش‌ها برای برقراری این گفت‌و‌گوها انجام ندهد.»

روسیه چند ماه پیش طی یک جلسه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد طرحی را برای خلیج فارس پیشنهاد داد که به کشورها اجازه می‌داد به تنش‌های بالقوه در بحبوحه تنش‌ها پاسخ دهند.

لاوروف در آن جلسه که مهرماه برگزار شد درباره اهداف این طرح گفت: «روسیه، طرح امنیت جمعی برای این منطقه را پیشنهاد داد که خواستار ایجاد ساز و کارهایی برای پاسخ جمعی به بسیاری از تهدیدها و چالش‌ها بود.» وزیر خارجه روسیه گفت این طرح با مشارکت ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اجرا خواهد شد.

 ایالات متحده آمریکا مهرماه سال جاری طرح روسیه را رد کرد. «کلی کرافت»، نماینده ایالات متحده آمریکا این طرح را رد کرد و مدعی شد که هر طرحی بدون متوقف کردن «تخلفات ایران از قوانین بین‌المللی» بیهوده خواهد بود.

ادعای کرافت در حالی مطرح می‌شد که دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول