اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

تصاویر| مسلمانان روهینگیا آواره‌تر شدند؛ سوختن اردوگاه هزاران پناهنده در بنگلادش

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد بیش از 550 پناهگاه متعلق به حدود 3500 آواره روهینگیا بر اثر آتش‌سوزی گسترده در اردوگاه پناهندگان «نیاپارا» در مرز بنگلادش با میانمار تخریب شد.

تصاویر| مسلمانان روهینگیا آواره‌تر شدند؛ سوختن اردوگاه هزاران پناهنده در بنگلادش

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طبق اعلام سازمان ملل، در پی آتش‌سوزی گسترده در اردوگاه‌ پناهندگان مسلمان روهینگیایی در جنوب بنگلادش، پناهگاه هزاران نفر تخریب شد.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) اعلام کرد در ساعات اولیه امروز بیش از ۵۵۰ پناهگاه متعلق به حدود ۳۵۰۰ نفر و همچنین ۱۵۰ مغازه و مرکز متعلق به یک سازمان غیرانتفاعی یا به طور کامل و یا بخشی از آنها بر اثر آتش‌سوزی تخریب شد.

 

به نوشته خبرگزاری رویترز، چیز زیادی از این اردوگاه که ده‌ها سال قدمت دارد بجز تیرهای بتونی و بقایای چند درخت باقی نمانده است.

یکی از این پناهندگان گفت: بلوک E کاملاً سوخته و چیزی از آن بجا نمانده است. هیچ چیز باقی نماند. همه چیز سوخته است. همه گریه می‌کنند. همه چیزشان را از دست دادند. همه چیز سوخت. همه وسایلشان را از دست دادند.

 

رویترز گزارش داد آژانس پناهندگان سازمان ملل به دنبال تهیه سرپناه، لوازم، لباس‌های زمستانی، غذای گرم و مراقبت‌های پزشکی برای پناهندگانی است که به دلیل سوختن پناهگاه‌های خود در اردوگاه نیاپارا در منطقه «بازار کاکس» در مرز میانمار آواره شده‌اند.

این نهاد سازمان ملل اعلام کرد هیچ تللفاتی گزارش نشده و کارشناسان امنیتی در ارتباط با مقامات در حال تحقیق درباره علت آتش‌سوزی هستند.

«محمد شمسود دوزا» معاون مسئول امور پناهندگان در دولت بنگلادش اعلام کرد خدمات آتش‌نشانی دو ساعت را صرف خاموش کردن آتش کرد اما انفجار ناشی از سیلندرهای گاز در داخل خانه‌ها روند اطفای حریق را مختل کرد. وی همچنین گفت که هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده که آیا پناهگاه‌ها بازسازی شوند یا پناهندگان به مکان دیگری منتقل شوند.

در هفته‌های گذشته دولت بنگلادش چند هزار آوره روهینگیایی را به یک جزیره دورافتاده منتقل کرده است. این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری به چنین اقدامی معترض هستند و می‌گویند برخی انتقال‌ها اجباری بوده است. مقامات بنگلادشی اما می‌گویند همه افرادی که منتقل شده‌اند رضایت داده‌اند که به این جزیره بروند.

سازمان ملل نیز می‌گوید که درباره روند انتقال این پناهجویان به آنها اطلاعات کمی داده می‌شود و در جریان این موضوع قرار نگرفته‌اند. 

مسلمانان روهینگیا که ساکن مناطق غرب میانمار هستند از چند سال پیش تحت خشونت‌های بوداییان تندرو که مورد حمایت ارتش میانمار هستند از خانه و کاشانه خود رانده شده و به مرزهای بنگلادش پناه آوردند. در حال حاضر بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌هایی در جنوب بنگلادش زندگی می‌کنند. سازمان ملل می‌گوید سرکوب آن‌ها از سوی ارتش میانمار با هدف نسل‌کشی انجام شد.

طبق تخمین‌های سازمان ملل در جریان این خشونت‌ها بیش از ۱۰ هزار نفر کشته و بیش از ۷۰۰ هزار نفر آواره شدند.

حکومت میانمار مسلمانان میانمار را شهروند این کشور حساب نمی‌کند و برای آنها هیچ حق اجتماعی و سیاسی قائل نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول