اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

خلاء ثبت سفارش 280 میلیون دلاری بازار ارمنستان/ می‌توانیم تخم مرغ‌های ایران را در سبد ارمنستان قرار دهیم

سفیر ایران در ارمنستان از خلاء ثبت سفارش 280 میلیون دلاری ارمنستان به دلیل خروج یک کشور از این بازار خبر داد و گفت: ورود تجار ایران به این بازار رفتار حرفه‎ای و رقابتی می‌طلبد.

خلاء ثبت سفارش 280 میلیون دلاری بازار ارمنستان/ می‌توانیم تخم مرغ‌های ایران را در سبد ارمنستان قرار دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عباس ظهوری ظهر امروز در نشست فوق‌العاده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: ارمنستتان قدمتی ۳ هزار ساله دارد و 450 سال است که ارامنه در تمام نقاط ایران هموطن‌ کلیساهای ما هستند؛ این عقبه تاریخی و ظرفیت‌های گفتمانی که وجود دارد زمینه را برای بسیار از کارها فراهم می‌کند.

وی افزود: ایران با همه اقلیت‌ها تعاملات ارزشمند و هدفمندی را دنبال می‌کند و این جزو افتخارات ماست که به اقلیت‎ها احترام می‌گذاریم و کلیساها در کنار مساجد و مراکز فرهنگی ما آباد بوده و به فعالیت ادامه می‌دهند.

ظهوری ادامه داد: تعاملی که مقام معظم رهبری با اقلیت‌ها دارند، نشان می‎دهد ایران دارای ظرفیت میزبانی برای تمام ادیان و گفت‌وگوهای فرهنگی، معرفتی و دینی است؛ با توجه به سوابقی که کشور ارمنستان دارد با این کشور نیز می‌توانیم ارتباطات موثری برقرار کنیم.

سفیر ایران در ارمنستان اعلام کرد: از اصولی‌ترین سیاست‌های ایران پس از انقلاب برقرای ارتباط سازنده و ارتقاء روابط با تمام همسایگان به ویژه همسایگان همراه و همدل است که ارمنستان یکی از این کشورها همدل و همراه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این کشور در عرصه‌های بین‌المللی همواره طرفدار ایران بوده و رای مثبت خود را در همه مجامع بین‌المللی به نفع ایران صادر کرده است، افزود: باید از ظرفیت کشورها و دیپلماسی به نحو احسن استفاده کنیم و ارمنستان کشوری قابل اتکاء در این عرصه است.

ظهوری تاکید کرد: جمعیت 3 میلیون نفری داخل این کشور و 11 میلیون ارمنی خارجی همواره در عرصه‌های مختلف پشتیبان ایران بودند و می‌توانیم بخشی از تخم‌مرغ‌های ایران را در سبد ارمنستان قرار دهیم.

سفیر ایران در ارمنستان با بیان اینکه ارمنی‌ها قوی‌ترین لابی‌ها را دارند، افزود: ارمنستان برای فعالیت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زمینه و فرصت مناسب را دارد و باید از این ظرفیت‌‌ها استفاده کنیم و هر بخشی نتوانست استفاده کند، باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه از منافذ و ظرفیت‌های ریز و کوچک نیز نباید غافل شویم، ادامه داد: استان آذربایجان‌شرقی و تبریز عقبه تاریخی، فرهنگی و قابلت‌های ارزشمندی دارد ولی سطح روابط ما با این کریدور زمینی پیونددهنده ایران با اورآسیا اصلا قابل قبول نیست که باید آسیب‌شناسی شود.

ظهوری اذعان داشت: بخشی از این ناکامی‌ها به خلاء اطلاعاتی و قانونی کشور در استان‌ها برمی پ‌گردد که باید با انجام مکاتبات لازم این موانع باید رفع شود؛ نبود شناخت نسبت به توانمندی‌های خودمان نیز ضعفی بزرگ در این عرصه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 80 درصد مردم ارمنستان در فضای مجازی هستند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم، از خلاء ثبت سفارش 280 میلیون دلاری ارمنستان به دلیل خروج یک کشور از این بازار خبرداد و گفت: ورود تجار ایران به این بازار رفتار حرفه‎ای و رقابتی می‌طلبد.

ظهوری متذکر شد: در کنار تجار ارمنستان فضای دلال بازی بخشی از فعالیت‌های اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عدم وجود استراتژی صادراتی به ویژه برای همسایگان ما را از صادرات حرفه.ای محروم کرده است؛ ما به صورت حرفه‌ای وارد بازارها نمی‌شویم بنابراین فورا رقبا ما را از بازار خارج می‌کنند.

سفیر ایران در ارمنستان در عین حال خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران یکی از مجاری تنفسی ارمنستان به شمار می‌رود، وضعیت بانک‌های کشور چندان مناسب این شرایط نیست و اجازه تبادلات ارزی هنوز وجود ندارد.

 وی گفت: اگر بخواهیم عدد حجم مبادلات 400 میلیون دلاری بین ایران و ارمنستان را به دو برابر برسانیم، باید ساز و کارهای لازم را در مبادی پولی و بانکی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/60026/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول