اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تقویت روابط محور رایزنی‌های سیاسی ترکمنستان و هند

رایزنی‌های سیاسی ترکمنستان و هند در سطح معاونان وزیر امور خارجه دو کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

تقویت روابط محور رایزنی‌های سیاسی ترکمنستان و هند

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، رایزنی‌های سیاسی ترکمنستان و هند با حضور«خواجه اف» معاون وزیر خارجه ترکمنستان و « ویکاس سواروپ» معاون وزیر خارجه هند به صورت کنفرانس ویدیویی برگزار شد.

در این نشست طرفین در مورد برنامه‌های منطقه‌ای و بین المللی مانند موضوع افغانستان، تبادل نظر و همچنین بر ضرورت تشدید بیشتر تعاملات دو جانبه و گسترده تاکید کردند.

در راستای گسترش تعاملات بین دو کشور، طرفین به رایزنی‌های مقامات بلند پایه دو کشور اشاره کردند.

طرفین اذعان داشتند مکالمه تلفنی روسای جمهور در اکتبر سال 2020 زمینه بیشتری را برای گسترش روابط و تعامل دو جانبه فراهم آورد. سران دو کشور دوست توافق کردند که روابط سودمند متقابل بین دو کشور را تقویت کنند.

مثمر ثمر بودن همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه در گفت‌وگوی «هند و آسیای مرکزی» و «شورای تجارت هند و آسیای مرکزی» بسترهای بین المللی موثر برای تبادل نظر در مورد موضوعات مهم منطقه‌ای و همچنین بحث و اجرای پروژه‌های خاص است.

طی نشست دیپلمات‌ها همچنین به ضرورت تشدید گفت‌وگوی متقابل در چارچوب کمیسیون مشترک بین دولتی در زمینه تجاری، اقتصادی، علمی و فناوری تاکید داشتند.

در این راستا بر همکاری طولانی مدت ساختارهای دولتی و خصوصی ترکمنستان و هند و همچنین تشدید نشست‌های دو جانبه کارشناسان ترکمن و هندی در زمینه امنیت سایبری و موضوعات ضد تروریسم و ​​سایر زمینه‌های دیگر تأکید شد.

از میان پروژه‌های مشترک اولویت دار، احداث خط لوله گاز تاپی برجسته شد که اخیراً به طور محسوسی شدت یافته است. طرف هندی نقش کلیدی چه از نظر سرمایه گذاری و چه از نظر اجرای موفقیت آمیز پروژه دارد.

طرف ترکمن، هند را به عضویت در صندوق سرمایه‌گذاری دعوت کرد که برای توسعه بخش خصوصی در ترکمنستان ایجاد می‌شود.

در این گفت‌وگو، تبادل نظر سازنده‌ای در مورد مسائل کنسولی بین دو کشور انجام شد و بر تقویت همکاری در حوزه‌های انرژی، فناوری اطلاعات، زیرساخت‌های حمل و نقل و ارتباطات، صنایع سبک، فرهنگ و گردشگری ، علوم و آموزش و همچنین مراقبت‌های بهداشتی به عنوان زمینه‌های اولویت دار همکاری سودمند تاکید گردید.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول