اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

جهش اقتصادی روستاهای گلستان با رویکرد توجه به آثار زیبای صنایع‌دستی/ ثبت ملی صنایع‌دستی در 4 روستای گلستان

گردشگری روستایی و تولید صنایع دستی فاخر ایرانی یکی از زمینه‌های موثر در اقتصاد روستا است که می‌تواند فرصت‌ها و امکاناتی را به ویژه برای اشتغال و درآمد روستا فراهم سازد و نقش مهم و تاثیرگذاری در افزایش درآمد روستاییان داشته باشد.

جهش اقتصادی روستاهای گلستان با رویکرد توجه به آثار زیبای صنایع‌دستی/ ثبت ملی صنایع‌دستی در 4 روستای گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، صنعت گردشگری به عنوان منبع درآمدی، اشتغال و رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما مورد توجه قرار گرفته است.

اگر چه شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری را با چالش‎های جدی مواجه کرده، اما شاید بتوان گفت این زمان فرصت مناسبی را برای تقویت زیرساخت‎ها و آماده‌سازی برای دوران پساکرونا ایجاد کرده است.

ظرفیت‎های گردشگری گلستان بر کسی پوشیده نیست به تازگی یک شهر و چهار روستای گلستان در فهرست ملی صنایع دستی به ثبت رسیده است اتفاقی که نوید ایجاد اشتغال پایدار و توسعه روستاها را به همراه خواهد داشت.

*خسارت 360 میلیارد تومانی به صنعت و تأسیسات گردشگری گلستان در زمان شیوع کرونا/  در نظر گرفتن بسته‎های سفر و سلامت برای انجام سفرهای ضروری

در همین رابطه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در  گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: شیوع کرونا به بسیاری از حوزه‎های اقتصادی آسیب وارد کرد، در این میان دو حوزه صنعت گردشگری و صنعت حمل و نقل هوایی بیشترین خسارت را متحمل شدند.

احمد تجری با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد صنعت گردشگری براساس شرایط قبل دچار آسیب و زیان شد، تصریح کرد: در گلستان این آسیب بسیار مشهود بود و تا به امروز در حوزه صنعت و تأسیسات گردشگری ۳۶۰ میلیارد تومان استان ما از شیوع کرونا متحمل آسیب شده است.

وی بیان کرد: با توجه این اینکه سلامت مردم در اولویت قرار دارد، ما محدود کردن سفرها را پیشنهاد می‎کنیم اما از آنجایی که نحوه کنترل و به نوعی آگاهی نسبت به شیوع کرونا افزایش یافته است در حال حاضر وزارت میراث فرهنگی با مشورت و هم‌اندیشی حوزه بهداشت و درمان به دنبال در نظر گرفتن بسته‎های سفر و سلامت با رعایت پروتکل‎های بهداشتی برای مردم هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان ادامه داد: به عنوان مثال بسیاری از هتل‎ها، بوم‌گردی‎ها و یا واحدهای پذیرایی که زیرمجموعه حوزه گردشگری هستند نسبت به بحث پروتکل‎های بهداشتی که ابلاغ شده باید هر اتاقی که در آن ۲۴ ساعت اقامت صورت می‎گیرد ۲۴ ساعت بعد از اقامت فرد دیگر خودداری کنند در واقع با این اقدامات شرایطی در نظر گرفته می‎شود که اگر سفری ضروری است، انجام شود.

تجری اضافه کرد: این نظارت‎ها در تمام شهرستان‎ها وجود دارد و یکی از حوزه‎هایی ‌که رعایت پروتکل‎های بهداشتی از تراز بالایی برخوردار است، حوزه گردشگری می‎باشد.

* رمز بقا و موفقیت فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی تجاری‎سازی و بازاریابی است/ فعالیت 30 هزار هنرمند گلستانی در 85 رشته صنایع دستی

وی به ثبت ملی چهار روستا و یک شهر در استان اشاره کرد و افزود: هفته گذشته اتفاق خوبی برای استان رقم خورد و از دو بعد گلستان را متفاوت کرد گلستان بیشترین  پرونده در حوزه روستاها و شهر ثبت ملی در صنایع‌دستی را به خود اختصاص داده است و برای اولین بار روستاهای استان به عنوان روستاهای صنایع‌دستی ثبت ملی شدند.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان دو روستای «زیارت» و «شاهکوه» در گرگان، روستای «سیاهرودبار» در «علی‌آبادکتول» و «تنگلی» در گنبدکاووس و شهرستان علی‌آبادکتول در صنایع‌دستی ثبت ملی شدند.

تجری خاطرنشان کرد: اولین تأثیر ثبت‎های ملی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی اهمیت دارد که باید به طور مستمر تمام بخش‎ها در بحث برندسازی و تجاری‎سازی متمرکز باشند، در واقع این ثبت‎ها موجب می‎شود روستاهای ما در سطح کشور و بین‌الملل معرفی شوند و بدون تردید در معیشت و اقتصاد روستاهای ما تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه رمز بقا و موفقیت فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی تجاری‎سازی و بازاریابی است، افزود: گلستان به دلیل دارا بودن پیشینه تاریخی و تنوع اقوام در صنایع دستی نیز از تنوع خاصی برخوردار است این‌امر موجب شده تا شرایط گلستان در تولید صنایع دستی در تراز بالایی قرار بگیرد، از طرفی با وجود ۸۵ رشته صنایع دستی در حال تولید و فعالیت ۳۰ هزار هنرمند در گلستان باید شرایط مساعدی برای این افراد فراهم‌ باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: یکی از موضوعات در بحث تجاری‌سازی فضای مجازی است و در رابطه با فروش و بازاریابی صنایع‌دستی استان تا کنون هفت فروشگاه اینترنتی ایجاد شده است.

*فعالیت بیش از ۲ هزار هنرمند صنایع‌دستی در علی‎آبادکتول

سرپرست فرمانداری علی‌آبادکتول نیز در خصوص اقدامات این‌ شهرستان برای معرفی بیشتر روستاهای ثبت ملی شده در حوزه صنایع دستی گفت: علی‌آبادکتول ظرفیت بسیار خوبی در زمینه‎های مختلف اعم از صنایع دستی و گردشگری دارد با توجه به پیشینه غنی که در حوزه آیین و فرهنگ محلی و کتولی وجود دارد قطعأ ثبت ملی می‎تواند به شناساندن فرهنگ و آیین شهرستان و در حوزه صنایع دستی به ما کمک کند.

محسن سوخته‌سرایی با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۱۰۰ هنرمند صنایع دستی در علی‌آبادکتول گفت: ظرفیت‎های متنوعی در سایر روستاها وجود دارد در حال برنامه‎ریزی و پیگیری برای ثبت ملی شدن سایر روستاها نیز هستیم.

وی افزود: زیرساخت‎ها در بقیه روستاها نیز فراهم‌خواهد شد تا شاهد اشتغال و درآمد مردم در منطقه باشیم.

* تلاش برای تأمین اعتبار و ایجاد زیرساخت‎های لازم برای توسعه صنایع‌دستی در روستاهای گرگان

فرماندار گرگان نیز در خصوص ثبت ملی صنایع دستی دو روستای «زیارت» و «شاهکوه» گفت: این دو روستا ظرفیت‎های زیادی در حوزه گردشگری دارند به خصوص روستای زیارت که فاصله کمی با مرکز استان دارد و با دارا بودن جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفری یک ظرفیت بالا برای حضور گردشگران محسوب می‎شود از طرفی بحث ثبت ملی «جاجیم» در این روستا نیز می‎تواند برای توسعه و اشتغال روستا مفید باشد.

محمد حمیدی تصریح کرد: برای تأمین اعتبار و ایجاد زیرساخت‎های لازم در بحث توسعه صنایع دستی در این دو روستا تلاش خواهیم کرد از طرفی باید در تغییر نگاه مردم به خصوص ساکنان این روستاها نیز اقداماتی از جمله ارائه آموزش‎های علمی تقویت شود.

وی بیان کرد: باید برنامه‎ریزی کنیم تا از ثبت این دو روستا  برای مردم منفعت تأمین شود و با حضور گردشگران بتوانیم در منطقه ثروت تولید و توسعه و اشتغال پایدار در روستاها را داشته باشیم.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول