اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

گلایه‌های مردم از طرح کنترل چاقی دانش‌آموزان(کوچ) در «فارس‌من»/ گفت‌وگو با سردبیر سوژه

تعدادی از فعالان آموزشی با ثبت سوژه‌ای در «فارس من» با اشاره به نابرابری آموزشی در بسیاری از مدارس مناطق محروم خواستار توزیع عدالت در بین دانش‌آموزان روستایی و عشایری شدند.

گلایه‌های مردم از طرح کنترل چاقی دانش‌آموزان(کوچ) در «فارس‌من»/ گفت‌وگو با سردبیر سوژه

خدیجه نقلی، خبرنگار گروه «فارس من» خبرگزاری فارس، بی‌تردید یکی از ارکان مهم پیشرفت و توسعه‌یافتگی هر جامعه، با شاخص تربیت نیروی انسانی سنجیده می‌شود که این مهم همچون بسیاری از کشورها در مرحله اول به دستگاه تعلیم و تربیت برمی‌گردد. وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی و رسمی این جریان با همه ظرفیت‌های در اختیار موظف به ارائه خدمات به همه افرادی است که طبق قانون اساسی در زمره موضوع مأموریت ذاتی این تشکیلات قرار دارند.

 

لذا وزارت آموزش و پرورش باید بر اساس تعهد و مأموریتی که بر عهده دارد، در جای جای میهن اسلامی بستر مناسبی با محوریت عدالت برای دانش‌آموزان فراهم کند. لکن با اقدامات صورت گرفته تاکنون متأسفانه شاهد کمبودها و نیازهای جدی در مدارس روستایی هستیم که این موضوع شائبه بی‌عدالتی را در اذهان متبادر می‌کند.

 

ما در رسانه‌ها، کتاب‌ها و از زبان وزیر و معاون وزیر گرفته تا مدیر و معلم مدرسه زیاد شنیده‌ایم که می‌گویند: «هدف ما برقراری عدالت آموزشی است» عدالت آموزشی به چه معناست؟ آیا تربیت از آموزش جداست؟ آیا در عدالت ‌آموزشی به دنبال تربیت کردن دانش‌آموزان در ساحت‌های شش‌گانه به تعبیر سند تحول نیستیم؟ و سؤال مهمتر اینکه مگر در تربیت نباید به فکر روح  و جسم دانش‌آموزان باشیم؟ 

 

در همین زمینه تعدادی از مخاطبان «فارس من» با ثبت سوژه‌ای مبنی بر اینکه چرا وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور فقط به فکر دانش‌آموزان چاق است؟ مگر نزدیک به سه میلیون دانش‌آموز که در روستاها و مناطق محروم کشور هستند زیر چتر حمایتی نباید باشند؟ خواستار برقراری عدالت آموزشی و تربیتی شدند.

مخاطب ثبت‌کننده این سوژه در گفت‌‌وگو با بخش «فارس من» با اشاره به اصل سی‌ام قانون اساسی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار داشت: دانش‌آموزان کل کشور (نه فقط شهرنشینان) باید از آموزش رایگان و عمومی برخوردار باشند. معلمان حرفه‌ای و آموزش دیده همچنین امکانات یکسان و کمک آموزشی باید توزیع گردد. ولی به راستی چه میزان به مناطق محروم و روستاها توجه می‌شود؟

 

این فعال آموزشی اضافه کرد: با عنایت به اینکه مخاطبین مستقیم آموزش و پرورش با نگاه جغرافیایی از دو گروه دانش‌آموزان روستایی و عشایری و دانش‌آموزان شهری تشکیل می‌شوند می‌توان با تصمیمات حمایتی در روند صحیح تعلیم و تربیت دانش‌آموزان روستایی گامی مؤثر برداشت.

 

این مخاطب بیان داشت: مسؤولان باید از مسائلی چون مهاجرت به شهرها، ترک تحصیل دانش‌آموزان، هدررفت استعدادهای کم‌نظیری که دانش‌آموزان روستایی از آن برخوردارند، تهدیدها و آسیب‌های جدی فردی و اجتماعی و از رونق افتادن روستاها و زندگی روستایی پیشگیری کنند که هر یک از موارد فوق برای کشور ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر به همراه دارد. 

وی عنوان کرد:  اخیراً طرحی موسوم به «کوچ» به معنای کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان در وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌شود. سؤال ما به عنوان فعالان آموزش و پرورش روستایی از شما این است که چه تعداد از دانش‌آموزان در کشور از چاقی رنج می‌برند؟ و سؤال مهمتر اینکه آیا این طرح نیز در مسیر توسعه‌زدگی و ضایع شدن حق اقشار محروم و ضعیف زیر چرخ دنده‌های توسعه نیست؟

 

مخاطب سوژه گفت: آیا به راستی ۳ میلیون دانش‌آموز در کشور هیچ حامی و پشتیبانی در دولت و نظام نباید داشته باشند؟  از آنجایی که نظام آموزش و پرورش کشور به عنوان نهادی تأثیرگذار و تعیین‌کننده در مسائل گوناگون جامعه نقش ایفا می‌کند، انتظار می‌رود با کارآمدتر کردن تشکیلات گامی مؤثر در اجرای سند تحول بنیادین برداشته شود تا شاهد بروز مشکلات در فضای تعلیم و تربیت  نباشیم.

این فعال آموزشی در پایان خاطرنشان کرد: ضرورت بازنگری در روند فعالیت‌ها و تشکیلات موجود وزارت آموزش و پرورش  بر کسی پوشیده نیست. باید به دور از تعصبات سیستمی و طرح مسائل بازدارنده، بتوانیم ظرفیت خدمت‌رسانی به تمام کسانی که جامعه هدف وزارت می‌باشند را ارتقاء داده تا مشمول عدالت در اجرای قوانین و برخوردار از مواهب نظام جمهوری اسلامی شوند.

خبرگزاری فارس این موضوع را تا حصول نتیجه از مسئولان آموزشی پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول