اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

دومین سقوط بزرگ بورس در دی ماه چگونه رقم خورد؟

تصمیمات مسؤولان دولتی که مغایر قوانین موجود در بازار سرمایه است، تنها بر مشکل بی‌اعتمادی به بورس دامن زده و می‌تواند در چشم بهم زدنی سرنوشت بسیاری از سهامداران را تغییر دهد.

دومین سقوط بزرگ بورس در دی ماه چگونه رقم خورد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از کش و قوس های فراوان، به نظر می رسد ماجرای قیمت گذاری دستوری فولاد به پایان خود نزدیک شده است. اما هنوز تبعات آن بازار سرمایه را رها نکرده است. یعنی پس از یک روز که بازار واکنش مثبتی به اقدامات دولت و سازمان بورس برای بی اثر کردن نامه معاون وزیر صمت جهت کاهش قیمت فولاد در بورس کالا داشت، دیروز بازار سرمایه باز هم با کاهش در شاخص روبرو شد که با توجه به خروج 692 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس طی روز گذشته و خروج 1902 میلیارد تومان طی معاملات امروز، می توان ترس ناشی از ریسک تصمیمات خلق الساعه دولتمردان را در بازار سرمایه به وضوح مشاهده کرد.

البته صحبت های دیروز وزیر صمت درباره مخالفت وی با قیمت گذاری دستوری و اعلام اینکه این دستورالعمل برای دوره های گذشته بوده است، تا حدودی می تواند روند متعادلی به بازار بدهد. اما همچنان باید این مساله را که یک نامه معاون وزیر می تواند در مقابل مصوبه هیئت دولت و شورای عالی بورس، وضعیت بازار سرمایه را به این شدت خراب کند را ریشه ای تر مورد تحلیل قرار داد. علی رغم تاکیدات همه مسوولین دولتی بر حمایت از بازار سرمایه و قوانین آن، هنوز مشخص نیست این دستورالعمل لغو شده است یا نه. اما آنچه مشخص است این نوع دخالت های افراد با سمت های مختلف تنها بر طبل بی اعتمادی به بازار سرمایه می کوبد و نتیجه آن تنها سرمایه سوزی در بورس و حجوم نقدینگی به سایر بازارهای موازی بازار سرمایه خواهد بود.

شکست یک حمایت معتبر در بورس

با توجه به افت چند ماه اخیر شاخص کل و رسیدن شاخص کل به محدوده حمایتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی، به نظر می رسد شاخص یک حمایت جدی دیگر را که عدد یک میلیون و دویست و هفتاد هزار واحدی بوده است را از دست داده است.

شکست این حمایت می تواند بازار را وارد فاز پایین تر و آخرین حمایت معتبر آن در فاز بالای یک میلیون واحدی کند. اما در دقایق پایانی معاملات روز گذشته صف فروش تعدادی از نمادها با کمک شرکت های حقوقی آنها جمع شد که با اتفاق شاید بتوان به معاملات بازار امروز امیدوار بود.

سهامداران بی توجه به نمادهای شاخص ساز

به نظر بسیاری از کارشناسان گزارش های خوب شرکت ها که تاکنون منتشر شده و منتشر خواهد شد، سبب یک روند صعودی منطقی و آرام برای بازار سرمایه خواهد شد. البته باید توجه داشت که این رشد شار پی نخواهد بود. به نظر می رسد این روزها موقعیت بسیار خوبی برای شکار سهم های بنیادی و همچنین سهم هایی که از نظر تکنیکالی در کف حمایتی خود قرار دارند فراهم شده است.

نکته جالب توجه از معاملات هفته های اخیر بازار سرمایه این مساله است که بررسی ها نشان می دهد با اینکه سهام بزرگ در جای مناسبی قرار دارند، اما همچنان مورد توجه بازار نیستند. علی رغم کاهش شاخص کل طی روزهای اخیر، شاخص هم وزن در یک روند صعودی قرار دارد. بازار طی روزهای گذشته نشان داد که سهام کوچک بیشتر مورد توجه بازار است و بازدهی سهام کوچک در حال حاضر خیلی بیشتر از سهام بزرگ است.

معاملات هیجانی به بورس بازگشته است

اصلاح فعلی در بازار سرمایه به عوامل مختلفی ارتباط داشته و می توان سرمنشأ آن را دخالت های خارج بازار و وضع قوانینی دانست که زمینه ساز بی اعتمادی به بورس شده است. به عنوان مثال در بازارهای جهانی افزایش قیمت محصولات فولادی، مس و روی در کنار رشد بهای نفت و محصولات پتروشیمی سبب رشد در بورس های جهانی شده است؛ اما در بازار داخل تصمیمات نامتناسب با شرایط بازار و عدم توانایی صنایع از تحولات مثبت جهانی زمینه بی اعتمادی به بازارهای داخلی را فراهم کرده است.

فروش در کلیت سهم های اصطلاحا شاخص ساز به واسطه هیجان و ترس است و بسیاری از سهامداران بدون در نظر داشتن ارزش بنیادی شرکت ها اقدام به فروش های هیجانی می کنند. با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه، رشد بورس و بازدهی آن در بلندمدت از بازارهای موازی بیشتر خواهد بود و می توان بازار سرمایه را محل مناسبی برای سرمایه گذاری دانست.

از دیگر سو، عدم تطابق ورود و خروج و نقدینگی به بازار یکی از دلایل اصلاح شاخص بوده است. همه این عوامل دست به دست هم دادند دومین ریزش شدید بورس در دی ماه طی معاملات روز گذشته رقم بخورد. حال باید دید شرایط روزهای آینده بازار به چه نحوی خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول